Nekromanti KGB - conspiracy

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Är det någon som spelat data-äventyrs/detektivspelet KGB från -92? Det släpptes igen någongång senare under nittotalet under namnet conspiracy uphottat med lite videosekvenser med Donald Sutherland.

Hursomhelst hade jag tänkt att kanske göra ett kultäventyr av historien. Men det är lite problem, spelarens karaktär i dataspelet är en kapten på KGBs avdelning för interna utredningar och det mesta av spelet går ut på att man ska vara undercover, infiltrera organisationer och bryta sig in i skurkarnas lokaler. Det största problemet är storleken på spelargruppen, det känns egetligen ologiskt att KGB skulle låta en -grupp- utredare smyga omkring och försöka vara diskreta, less is more känns som något dom borde tänkt på.

Är det någon som har spelat spelet, eller kanske har några idéer ändå?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men det är lite problem, spelarens karaktär i dataspelet är en kapten på KGBs avdelning för interna utredningar och det mesta av spelet går ut på att man ska vara undercover, infiltrera organisationer och bryta sig in i skurkarnas lokaler. Det största problemet är storleken på spelargruppen, det känns egetligen ologiskt att KGB skulle låta en -grupp- utredare smyga omkring och försöka vara diskreta, less is more känns som något dom borde tänkt på."

Du behöver ju inte låta alla spelarna infiltrera samtidigt. En möjlighet är att låta spelare tillhöra en utredningsgrupp (i vilken två personer, ovetande av varandra, är infiltratörer, den ena från partipresidiet och rapporterar direkt till generalsekreteraren i Sovjetunionens kommunistparti, och den andra från GRU), som nu ska lösa uppgiften. Några personer i gruppen kan då få spela dubbelspel, eller till och med trippelspel (en agent från GRU infiltrerar KGBs interna avdelning och får uppdraget att infiltrera Sektionen för Aktiva Åtgärder - verkligt skoj blir det om Aktiva Åtgärder vill veta vad Interna avdelningen sysslar med och skickar rollpersonen för att infiltrera denna...).

Sen var KGB en <big>STOR</big> organisation. Även exklusive gränsvaktsstyrkor (med eget pansar, eget flyg, egen flotta etc) och de KGB-styrkor som vaktar de strategiska kärnvapnen så omfattade organisationen över 100 000 pers! Det är ganska lätt att vara hyfsat anonym i en sådan organisation. Ha inte för hög grad, bara, och se till att du har rätt papper. KGB är genom sin storlek en byråkratisk koloss. Organisationen reagerar inte snabbt, men när den väl får upp farten så kör den över allt, men kan då också missa de som duckat ner i ett säkert hål.

Grunddragen i en sådan kampanj skulle jag låta vara paranoia. Jag skulle inte låta spelarna kunna lita på någon - inte sina överordnade, inte sina underordnade, och inte ens varandra.
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Det är rätt mycket dubbelspel hela tiden i spelet, som spelare har man ingen aning alls på vems sida man står, efter som att man inte har någon aning om vad ens överordnade har för lojaliteter och ibland, ens vilka de är ibland ;P

Problemet med att låta spelarna agera separat är ju att det delar upp spelargruppen och att det blir mycket solospel, det är nog det jag helst vill undivka, samtidigt som att det inte ska kännas löjligt att smyga runt i klump. I nödfall spelar jag det bara med en eller två spelare, men det känns synd.
 
Top