Nekromanti Kejsareran

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Såg på Vetenskapens Värld där de byggde ett romerskt bad. Då började jag fundera över hur mycket arkitektoniska lämningar och sådant som finns kvar i Vidonia. Akvedukter vore onekligen ett coolt inslag (och ännu ett tillfälle att få in fler båtar i spelvärlden ;-) och gamla tempel och triumfbågar är rätt mäktigt. Vilka städer kan tänkas ha anor från kejsartiden?

Mycket av kejsadömets prakt förstördes kanske å andra sidan under Svärdseran...

Gör jag bort mig nu när jag antar att Blå Kejsardömet är mycket likt antikens Rom?

/weatherman - svamlar?

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Vilka städer kan tänkas ha anor från kejsartiden?</I>

Städer som ligger långt bort från Vastus Iræ. (-:

<I>Mycket av kejsadömets prakt förstördes kanske å andra sidan under Svärdseran...</I>

Till skillnad från i vår värld föröddes ju den antika civilisationen främst utifrån en enda punkt - plundring och demolering förekom förstås under Svärdseran, men generellt finns det kvar mer ju större avståndet är från där kataklysmen inträffade. Anders har sagt att det finns gott om gamla ruiner från Kejsareran runtom i Vidonia, men även rätt mycket bevarade skrifter och dokument från provinsiella bibliotek och -arkiv, så intakta byggnadsverk torde inte vara helt sällsynta heller.

<I>Gör jag bort mig nu när jag antar att Blå Kejsardömet är mycket likt antikens Rom?</I>

Njä, azuli och daladh representeras väl inte av grekiska och latin för ingenting...

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Åke har rätt i stort. Vad som är värt att betänka att mycket praktisk kejsartida kunskap gick förlorad under Svärdseran, till exempel den berömda azuliska byggnadskonsten. Det är först under de senaste seklen av Blå Eran som termalierna har kunnat bygga lika "häftiga" byggnader som azulierna en gång kunde.

Anders
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Så det skär sig inte med den officiella bilden om man låter t.ex. Vertem ha några lämningar?

Lite synd att Vertem inte finns med på kartan, har tänkt
att börja våra äventyr i Vertiod.

Det är först under de senaste seklen av Blå Eran som termalierna har kunnat bygga lika "häftiga" byggnader som azulierna en gång kunde.
Har man börjat bygga kloaker och vattenledningar? Har fått för mig att termalier inte är lika skitiga som jag tänker mig vår tids 1500-talister.

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
”Lite synd att Vertem inte finns med på kartan, har tänkt att börja våra äventyr i Vertiod.”

När det var uppe till disskussion sist gång tror jag vi kom fram till att den låg i inlandet men inte exakt var.

/Mattias
 
Top