Nekromanti Keeej

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Alla klagar på oss män att vi gör hemska saker å är grymma... men då sak de ju åsså tänkar på att Kult faktiskt föddes i en kvinnas huvud.... så de så

Kardinales bepansrade högernäve....
Överlevande från slaget om Alakhai's citadell
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Tröttheten (ot)

Är det bara jag som är så förbannat trött på alla självproklamerade moralväktande så kallade feminister? Självklart skall saker och ting vara jämställda i form av löner, arbetsvillkor etc... men när killar inte tillåts vara killar längre, då har det bannemig gått för långt. Det finns en ökande skara "feminister" som bygger sin världsbild på tron att alla män är sammansvurna i en stor ond konspiration som förtrycker kvinnor på så många sätt de bara kan. ALLT uppfattas som kvinnoförtryck! Det värsta av allt är att folk verkar glömma hur kvinnor förtrycker män precis lika mycket som män påstås förtrycka kvinnor. Dom värsta kvinnoförtryckarna är föressten kvinnorna själva...

-Gaxar, som erkänner att detta inte har något med rollspel att göra... men man skulle kunna göra en skräckrollspelsvärld med en ondsint kvinnodiktatur vid makten...huh...
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Tröttheten (ot)

Hmmm, det kom mig att tänka på en sak. Hur många av de som kräver jämlikhet i hemmet, delade arbetsuppgifter med städning,matlagning osv. Hjälper till med att byta däck på bilen?

Per
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Tröttheten (ot)

*vaknar* Håller fullständigt med förutnämda åsikt. Det hela har IMO att göra med det faktum att det är synd om kvinnor, men att killar ska <quote>tåla lite<unquote>. Eller kanske att ytterst få tonårstjejer idag bryr sig om småsaker som moral, då de får lära sig att detta inte längre ska appliceras på dem. Eller båda. *somnar igen*

// Eleas, sitter sent uppe och är purken på det mesta
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Tröttheten (ot)

Det är nog inte bara du.
Jag, å andra sidan, blir förbannat trött på killar (och tjejer med för den delen) som har konstiga idéer om vad feminism är. Jag har träffat på rätt många av dem (feminister) i min dag, och ingen av dem har jag kunnat klassa som konspirationsteoretiker. Konspirationsteoretiker är däremot de män som tror att det finns någon sorts feministisk sekt som kommer att skära kuken av dem när de sover eller på andra sätt "hindra dem från att vara män".
Gaxar hävde ur sig:
men man skulle kunna göra en skräckrollspelsvärld med en ondsint kvinnodiktatur vid makten...huh...
För att hitta det motsatta (en ondsint mansdiktatur) behöver man inte gå till fantasins värld, det räcker med att gå till Iran...medan det inte någonstans i världen finns en "ondsint kvinnodiktatur".

mvh
Örnie
PS Om "kvinnor förtrycker män precis lika mycket som män påstås förtrycka kvinnor", kan du då förklara varför män i genomsnitt har högre löner än kvinnor i _alla_ yrken (även de kvinnodominerade)? DS
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Tröttheten (ot)

Ett tips: läs "Det kallas kärlek : en socialpsykologisk studie om kvinnors underordning och mäns överordning bland unga jämställda par" av Carin Holmberg . Den är inte så akademiskt blytung som man skulle kunna tro.
Holmberg har undersökt (intervjuat) ett antal par där både killen och tjejen klassificerar sig själva som jämställda, och det visar sig att de inte är särskilt jämställda egentligen - det är tjejerna som uträttar det mesta arbetet hemma (det gäller då _alla_ typer av arbete - både städning och reparationer).
Problemet är alltså _inte_ i huvudsak att för få tjejer byter däck, utan att för få killar städar.

Så det så.

mvh
Örnie
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En poäng kanske är att vissa könsroller kanske är mer kulturella än genetiska :)

(Detta är naturligtvis en absurt långt dragen tolkning av det usrprungliga inlägget)
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Tröttheten (ot)

Som jag skrev i mitt första inlägg ser jag lika löner som en självklarhet. Egentligen borde det inte ens vara en fråga att diskutera, det är helt enkelt en sådan väldigt grundläggande rättighet. Nu är det ju tyvärr inte riktigt så enkelt, och självklart finns det män som är riktiga svin på alla nivåer i samhället. Det jag är så väldans trött på är de självutnämnda "feminister", som hittar kvinnoförtryck precis överallt och som dömer män på förhand. Olyckligtvis minns jag inte namnet på henne eller vilket nummer tidningen hade, men i Metro kunde man för några dagar sedan läsa en kolumn skriven av en kvinnlig journalist. I korthet handlade den om hur hon hade suttit och väntat på tåget en eftermiddag, då tre killar i tolvårs-åldern hade gått förbi henne och sagt att hon var ful. Journalisten fortsatte kolumnen med att häva ur sig hur pojkarna av sina fäder lär sig att det är helt ok att säga så till kvinnor, och att de redan i tidig ålder får veta hur de skall göra för att kvinnorna skall hållas nere. Efter detta kom en lång harang om hur kvinnoförtrycket genomsyrar hela samhället, om hur män "bildar nätverk inom IT-branschen" som utesluter kvinnor, och över huvud taget en mindre föreläsning som gick ut på att alla män är maktgalna svin som bara tänker på sig själva och vill förtrycka kvinnor. Är det konstigt att jag som kille känner mig stämplad, dömd och framförallt kränkt av detta? Det är inte speciellt kul att bli placerad tillsammans med sexistiska bakåtsträvare bara för att man råkar tillhöra "dom". Dessutom, tänk er en man i 30-års åldern som sitter och väntar på tåget. Tre tjejer i tolvårsåldern går förbi honom och säger att han är ful. Hur hade han blivit bemött om han skrivit en hel kolumn där han anklagar kvinnor för att gadda ihop sig och stöta ute män?
Lönefrågan är viktig, och jag tycker verkligen att man skall göra allt man kan för att se till att lön sätts efter prestation och förmåga snarare än kön. Det jag tycker att man skall passa sig för är de som allt mer delar in könen i vi och dom, de som fokuserar på skillnaderna mellan könen snarare än de betydligt mer påtagliga likheterna. Vad jag menar med att kvinnor förtrycker män lika mycket som män påstås förtrycka kvinnor är att kvinnor liksom män bildar grupper dit de andra könet inte har tillträde. Att kvinnor inte diskuterar män lika "sexistiskt" som män påstås diskutera kvinnor är en annan missuppfattning, som i sin tur härstammar från gamla fördomar och värderingar hos bägge könen. Tjejer retar killar lika mycket som killar retar tjejer också, för den delen. Över huvud taget handlar så otroligt mycket om individuella personligheter att man inte kan döma en person alls med tanke på kön.
Själv kallar jag mig inte feminsit; att stämpla sig som sådan är, tycker jag, att acceptera en rad färdiga värderingar om könen och deras relation till varandra. Jag kallar mig isåfall hellre för individualist.

-Gaxar, som undrar vad den här diskussionen har med skräckrollspel att göra... /images/icons/smile.gif
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Tröttheten (ot)

Till att börja med: Den här diskussionen har naturligtvis inte ett skvatt med skräckrollspel att göra. men den kan ju vara intressant ändå...själv tänker jag fortsätta så länge jag tycker det är roligt eller tills redaktörerna deletar tråden...
Jag är av den åsikten att vi lever i ett patriarkaliskt samhälle. Med det menar jag inte att män som kollektiv bildar någon slags konspiration för att styra samhället, utan istället att vi lever i ett samhälle där männen och det manliga är _normen_ och kvinnor och det kvinnliga är _undantaget_. Detta är så djupt rotat i oss att det i allmänhet är osynligt och vi reflekterar inte över det - jfr t ex undersökningarna som visar att de lärare som tycker att de ger tjejerna väl stort utrymme i klassen i själva verket ger killarna mest tid och tillfälle att prata - det är så rotat i oss att det är bra att tjejer ska vara snälla och tysta och bra att killar är aktiva och pratsamma, att lärarna tror att tjejerna får _mer_ utrymmer än killarna, när det i själva verket bara är så att tjejerna får mer utrymme än de brukar, och att det upplevs som att killar och tjejer är i obalans!
Det är på det sättet jag menar att "kvinnoförtrycket" (fast jag säger hellre "könsförtrycket" eftersom män knappst heller tjänar på och mår bra av stereotypa föreställningar om manlighet och kvinnlighet) faktiskt genomsyrar samhället. Jag läste exakt samma krönika och jag tolkade det just som att man i allmänhet inte _tänker_ på att man kanske beter sig okänsligt eller dumt - och framförallt inte att detta okänsliga/dumma beteende skulle ha något med könsrelationer att göra. Man tänker inte på det för att det är så självklart - det är så förtrycket funkar, inte genom att en massa män (och eventuellt kvinnor) _medvetet_ snackar sig samman och bestämmer sig för att "förtrycka" någon.

Att man inte ska döma en person efter vilket kön den tillhör är jag naturligtvis enig med dig om, liksom att lön ska sättas efter prestation och inte efter kön, hudfärg, etc. Men jag håller inte med dig om att allt handlar om _individuella_ skillnader - det är ju knappast en _individuell_ skillnad om kvinnor konstant får lägre lön, eller en _individuell_ skillnad om nästan alla lärare tycker att tjejer får för mycket utrymme när de i själva verket får mindre än killarna (men mer än förut). Jag tror vi pratar om skillnader på olika nivåer: Naturligtvis ska man inte _döma någon person_ efter kön eftersom individen är det viktiga - _men_ man kan inte heller säga att de orättvisor som finns mellan könen bara beror på individerna - det skulle ju i så fall inte förklara varför skillnaderna är så systematiska som de är. Det är inte riktigt samma sak.

Jag kallar mig gärna feminist eftersom feminism för mig generellt sett betyder två saker: (1) ett erkännande av att vi lever i ett samhälle där kvinnor systematiskt missgynnas (betyder _inte_ att män _aldrig_ missgynnas, bara att kvinnor generellt sett missgynnas _mer_ - t ex med avseende på lön) och (2) att man vill göra något för att ändra detta förhållande till det bättre. Inom den ramen finns det sedan en hel mängd olika schatteringar (ofta inbördes olika) inom feminismen, så man kan knappast säga att feminisim generellt innebär att man måste "acceptera en rad färdiga värderingar om könen och deras relation till varandra" - annat än de två ganska allmänna värderingar jag beskrev ovan.
Ingen tjänar på gamla könsroller, och visst kan könsstereotyperna slå mot män likväl som de kan slå mot kvinnor. Men jag vidhåller trots detta att kvinnorna i nuläget är de som tjänar _minst_ på den rådande ordningen, även om det naturligtvis är meningslöst att tävla i vem som är "mest förtryckt".

Män och kvinnor tillsammans mot unkna könsstereotyper och patriarkala strukturer!
mvh
Örnie
PS Om man nu vet att man inte är någon sexistsik bakåtsträvare själv vet man ju att man inte behöver ta åt sig om någon klumpar ihop en med andra mansgrisar...;-) DS
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Tröttheten (ot)

Män och kvinnor tillsammans mot unkna könsstereotyper och patriarkala strukturer!

Så långt är vi åtminstonde väldigt överens, även om vi kanske har kommit fram till ovanstående dänga på olika vägar...


-Gaxar, drar sig tillbaka
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Tröttheten (ot)

Du är kanske inte ensam, Gaxar (om det nu är ditt riktiga namn /images/icons/wink.gif)

men om sanningen ska fram så stämmer det du säger föga ihop med verkligheten (okej, kanske i USA /images/icons/wink.gif). Alla har förstås klar uppfattning om var gränsen går mellan rent kvinnofötryck som bör bekämpas, och sådant som kan ifrågasättas vara kvinnoförtryck. Att kvinnor har lägre löner för lika jobb är förstås rent kvinnoförtryck, men under dessa uppenbarligheter har vi en gråzon där enbart åsikter gör sig gällande. Det mesta är förstås subjektivt, vissa kvinnor hava åsikter som göra gällande, att allt som överhuvudtaget särskiljer de två könen, må det vara ekonomiskt, socialt, kulturellt, psykologiskt eller biologiskt, åt mannens eller kvinnans fördel eller åt ingen av dems fördel, men ändå åt deras åtskillnad, är värt att bekämpa. Andra anser att kvinnor och män är olika och att det inte går att förändra, eftersom det är helt och hållet biologiskt. Dock handlar det förstås om hur mycket vi anser är oföränderligt, och vad man anser är typiskt för "kvinnor" eller "män" eller för den delen "homosexuella negerjävlar"

Det resonemang som du för är som hämtat från "Knasen", där general Svammelman hunsas av sin fru, eller någon amerikansk Sitcom där blonda brudar med gigantiska tuttar hunsar de stackars loosers som inget hellre vill ha än en träff.

/Dnalor
 
Top