Nekromanti Kaze

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Egentligen har jag ingenting på det här forumet att göra eftersom jag aldrig spelat NeoTech, men jag läste nyss igenom ordlistan på NeoGames hemsida och kom på ett tillägg som verkar passa bra:

Kaze - (från japanskans kamikaze) självmordsbombare med inopererad bomb

(Idén är hämtade jag ur Stephen Donaldsons s-f-serie the Gap Cycle men det slog mig att den passar lika bra in i NeoTechs värld)

Ridijeck
Donaldson-fan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kaze - (från japanskans kamikaze) självmordsbombare med inopererad bomb"

I vår kampanj kallade vi galna självmordsbombare för "jihadioter", men det var då ospecifikt om bomben var inopererad eller inte. Personligen tycker jag det är rätt dumt att operera in en bomb - man får plats med mer dynamit utanpå magen än inuti. /images/icons/wink.gif

Sen är nog kaze fel ord, då det betyder vind. Visst, en bomb i magen skulle iofs kunna kallas för gaser i magen (eng wind), men det är inte den sortens vind som åsyftas av kamikaze. Och såpass inflytelserikt är det japanska lingot i Neotech. En bättre term vore kanske baka (idiot), vilket var det namn som amerikaner gav flygplanet oka (körsbärsblomma) som var det "riktiga" kamikaze-planet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Ja, Kaze var den term Donaldson använde. Poängen med inopererade bomber var väl att man lättare skulle komma in med dem på högsäkerhetsavdelningar.

Ridijeck
förtydligande
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Bah... "högsäkerhet"... jag tror det är lite mer avancerat i N2 än att visitera alla galna araber som ser skumma ut /images/icons/tongue.gif

[color:green]// P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/cool.gif
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Okej, det kanske ligger närmre till hands för storföretagen än för arabiska terrorister att använda inopererade bomber. Har man bara tillräckligt med resurser borde det väl gå att bygga en bomb som scanners inte upptäcker alternativt misstar för harmlös cybernetik (eller vad det nu heter i NeoTech).

Eller, en variation på idén: en person får något cybernetiskt implantat som utan att han vet det innehåller en bomb. Ett trevligt sätt att smuggla in bomben på ett svåråtkomligt ställe. (Eller bara att utöva utpressning mot personen ifråga.)

Ridijeck
som tvingas göra vildare och vildare spekulationer i ett ämne han egentligen inte behärskar
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
År 2034 sprängde Jonathan Mahler den tyska staden Bonn och sig själv genom att detonera en atomladdning mitt inne i staden... Neotechs första stora Kaze?

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Eller, en variation på idén: en person får något cybernetiskt implantat som utan att han vet det innehåller en bomb. Ett trevligt sätt att smuggla in bomben på ett svåråtkomligt ställe. (Eller bara att utöva utpressning mot personen ifråga.)

Ja, man vet ju aldrig vad man får i sig när man opererar in Cybertech på en svart klinik...

/Emil
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Man får förmodligen en hel del problem med att komma in på "högsäkerhetsavdelningar". Jag menar, namnet säger ju allt. De kollar nog en ganska så ordentligt. Dessutom så är ju faktiskt inopererade bomber olagliga...

Robban-hehehe
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
ha... olagligheter är det väl ingen neotech rollperson som sysslar med? ... eller? ...

chrull - kanske...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Nja... Absolut inte... många var före honom... ingen tidigare använde atombomber bara...

hur vet man att det var han? ... fan man hans tänder? ... hmmm...

chrull
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, historien säger väl itne att han sprängde sig själv? Bara att han blev historisk för att ha sprängt en atombomb i staden?
Sprängde han inte sig själv så är det inte så konstigt att man vet vem det var...om han sprängde sig själv så gjorde han kanske något uttalande först...

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top