Kayfabe i rollspel

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
I wrestling är kayfabe "protecting the business", att inte bryta mot illusionen att det är en genuin sport och fysisk tävlan.

Jag tycker vi borde lyfta kayfabe i rollspel oxå! Jag älskar grupper där man är aktsam om fiktionen, och inte petar sönder spelvärlden eller storyn man skapar ihop, där man inte vitsar om saker som inte kunde förstås in-game eller bryter den 4:e väggen. Det är inte enda sättet att spela, men det är nog mitt favoritsätt. Man kan komma så djupt in i spelet, i spelvärlden, och verkligen vara där. Oundgängligt - för mig iaf!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Ja, precis. Det är väldigt olika hur man vill spela. Tror jag ska lyfta det i session zero lite oftare!
Och även följa upp ofta. Har varit med om det väldigt många gånger att det sägs mycket under session zero men så faller det i glömska och missnöje gror, vilket hade kunnat förhindrats om det följdes upp av något tätare avstämningar med gruppen för att se hur saker flyter på. Är vi alla fortfarande ombord? Eller har vi tappat någon längs vägen som nu endast sitter och göder sitt missnöje i tystnad.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Och även följa upp ofta. Har varit med om det väldigt många gånger att det sägs mycket under session zero men så faller det i glömska och missnöje gror, vilket hade kunnat förhindrats om det följdes upp av något tätare avstämningar med gruppen för att se hur saker flyter på. Är vi alla fortfarande ombord? Eller har vi tappat någon längs vägen som nu endast sitter och göder sitt missnöje i tystnad.
Hmmm.. har inte riktigt tänkt på att det händer, men det är nog en bra princip. Iofs brukar det mest vara korta grejer av typen "ingen tortyr, inga våldtäkter" osv i session zero när jag varit med i en session zero. Vad är det för grejer som trillat bort?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Hmmm.. har inte riktigt tänkt på att det händer, men det är nog en bra princip. Iofs brukar det mest vara korta grejer av typen "ingen tortyr, inga våldtäkter" osv i session zero när jag varit med i en session zero. Vad är det för grejer som trillat bort?
För min del har det ofta varit saker som handlar om varför vi spelar till en början med. Gruppen går in i session zero med att vi ska hålla oss seriösa och undvika att hamna i off-snack. Några spelmöten senare så har vi gått över till löst fokus på aktiviteten med större fokus på det sociala och att driva om det som händer i spel istället för att ta det seriöst. Sådant hade kunnat förhindrats tror jag med tätare uppföljningar där spelare redan tidigare hade kunnat få säga om det här är vägen vi vill gå nu eller om vi tappat bort oss lite längs med vägen. Samtidigt som den som känner att den gått in med en annan förväntan kan avstå från fortsatta spelmöten om den nuvarande kursen kommer hållas.

Session zero för mig handlar även om ton och förväntan, hur vi vill spela och vilken ton vi vil ha på själva spelandet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Hmmm.. har inte riktigt tänkt på att det händer, men det är nog en bra princip. Iofs brukar det mest vara korta grejer av typen "ingen tortyr, inga våldtäkter" osv i session zero när jag varit med i en session zero. Vad är det för grejer som trillat bort?
Trådstarten verkar mer vara "inga Monty Python-skämt"?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Trådstarten verkar mer vara "inga Monty Python-skämt"?
Tja, bland annat - jag har dock aldrig kört det, så därför inte varit med om att det glidit bort. Så därav frågan!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
För min del har det ofta varit saker som handlar om varför vi spelar till en början med. Gruppen går in i session zero med att vi ska hålla oss seriösa och undvika att hamna i off-snack. Några spelmöten senare så har vi gått över till löst fokus på aktiviteten med större fokus på det sociala och att driva om det som händer i spel istället för att ta det seriöst. Sådant hade kunnat förhindrats tror jag med tätare uppföljningar där spelare redan tidigare hade kunnat få säga om det här är vägen vi vill gå nu eller om vi tappat bort oss lite längs med vägen. Samtidigt som den som känner att den gått in med en annan förväntan kan avstå från fortsatta spelmöten om den nuvarande kursen kommer hållas.

Session zero för mig handlar även om ton och förväntan, hur vi vill spela och vilken ton vi vil ha på själva spelandet.
All right, har inte varit med om att vi diskuterat de här grejerna i session zero - vilket vi i vissa fall säkert borde ha gjort! Det har mer varit i kampanj-pitchen, som då kunnat vara typ "ett gäng lösdrivare i ett rymdskepp som behöver pengar och har problem i bagaget" eller så. Vilket ju hintar om en ton men knappast sätter nån exakt regel för off-snack etc!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Jag brukar lyfta under många session zero, både som spelare och spelledare, att för mig är det kritiskt att den fjärde väggen är mer ett litet staket än en vägg. Mycket metasnack, mycket metatekniker, då blir det roligast. Först med det kan jag slappna av och ibland känna lite inlevelse!

Lite samma som med wrestling - efter att jag förstod att det var atletiskt skådespeleri blev jag mycket mer intresserad av det, och uppskattade storylines, karaktärerna, och låtsasvåldet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag är också på anagramlaget team meta. Att leka med berättelseformen, med relationen spelare–rollperson, att jobba med metakunskap och ibland rakt av bryta fjärde väggen, det går jag igång på. Att däremot undvika icke spelrelaterat snack och skämt, det är jag helt för, och i vissa spel jag spelar står det direkt i spelreglerna. I och med att jag oftast spelar spel med explicit scenklippning funkar det bra att ha allt sådant mellan scenerna, men vara 100% inne i spelet under scenerna.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag är nog i nåt mellanting, kanske närmare det Genesis skrev. När man spelar mellan rollpersoner och deras samtal med omvärlden så ska det som sägs komma ur rollpersonens mun. Men med spelrum för att spelare kan berätta om vad man ser och gör (halvmeta) eller tydligt avbryta om man behöver prata annat.

Men nu talar jag i dåtid. De senaste åren har vi spelat (”play-by-novel”) online och skrivit allt som sker likt man skriver en novelltext. Spelare turas om, beskriver scen, hur det ser ut och replikskiften växlas mellan spelare/ledare. Där stör det inte att ha en parallell kanal med metasnackande.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Att vara sin karaktär 100% verkar skitsvårt tycker jag. Kanske lättare i TW2000. Än när man är en två meter lång tjurman i prålig sammetsjacka, med handkanon och en yxa välsignad av en slumrande Gud.
Jag behöver kampanjspel för att ens närma mig min karaktärsdjup.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Passus// Kan väl poängtera att jag för min del inte pratar om att vara i roll, eller spela en roll. Jag pratar om att det man säger är direkt relaterat till spel, att det spelar roll för situationen rollpersonerna upplever (och påverkar/stärker spelarnas relation till andra spelare, till fiktionen och sånt). Att det ska spela roll det man gör och säger, inte distrahera från det.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Att som spelledare hålla sig till spelets ramar och inte dra skämmiga anekdoter om tidigare fadäser från irl. Är väl hyfsat lätt.
Men som spelare kan ju en felriktad tärning som träffar golvet och resulterar i ett perfekt slag obönhörligen ta en till ett annat tidigare möte och chansen är att allt bryts.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Passus// Kan väl poängtera att jag för min del inte pratar om att vara i roll, eller spela en roll. Jag pratar om att det man säger är direkt relaterat till spel, att det spelar roll för situationen rollpersonerna upplever (och påverkar/stärker spelarnas relation till andra spelare, till fiktionen och sånt). Att det ska spela roll det man gör och säger, inte distrahera från det.
Nej exakt, där satte du fingret på det! Det handlar mer om att ta det på allvar, att inte driva med spelet eller göra sig lustig över det, om det så är SL som råkat ge en SLP ett namn som man skulle kunna dra ordvitsar om, eller om reglerna är lite konstiga. Huruvida man spelar sin roll (eller är in-character) torde bero på spelsorten och hur man väljer att spela. Att inte prata om "oj vad mkt krokar det finns att välja på" utan istället säga in character "Undras i vilken ände vi borde börja - ta en titt på markisens vintransporter, eller se vad som hänt med fyrvaktaren på Idds holme.."

(Vill poängtera att jag talar om ett sätt att spela som jag uppskattar, inte om rätt eller fel sätt att spela på!)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Nej exakt, där satte du fingret på det! Det handlar mer om att ta det på allvar, att inte driva med spelet eller göra sig lustig över det, om det så är SL som råkat ge en SLP ett namn som man skulle kunna dra ordvitsar om, eller om reglerna är lite konstiga. Huruvida man spelar sin roll (eller är in-character) torde bero på spelsorten och hur man väljer att spela. Att inte prata om "oj vad mkt krokar det finns att välja på" utan istället säga in character "Undras i vilken ände vi borde börja - ta en titt på markisens vintransporter, eller se vad som hänt med fyrvaktaren på Idds holme.."

(Vill poängtera att jag talar om ett sätt att spela som jag uppskattar, inte om rätt eller fel sätt att spela på!)
Snyggt formulerat båda, är detta jag menar med att inte tala off. Metaspel och dylikt stör mig inte, det är när det tenderar att bli flamsigt, tramsigt och fokus på annat som stör mig. Något som jag tyvärr upplevt mer ofta än jag velat, även om det vanligaste är att gruppen har fokus på aktiviteten. Handlar inte om huruvida en person spelar en roll eller inte. Det handlar om huruvida gruppen visar intresse och tar spelet på allvar, istället för att se speltillfället som en tidpunkt för att snacka om massa annat som tar tid från spelet. Kort sagt, respektera deltagarnas tid! Har de kommit dit för rollspel så bör rollspel få ta prioritet runt spelbordet. Lite som jag aldrig skulle gå ställa upp på att spela fotboll med folk för att sedan komma dit och förstöra hela aktiviteten genom att fokusera på annat än just fotbollen, bara för att jag egentligen bara ville komma dit för att hänga med polarna.
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
196
Rollspel är ju en fin hobby på så vis att allt funkar förutsatt att deltagarna låter det fungera.

Vi kan spela taktiska situationer trots att vi alla är usla taktiker så länge ingen börjar protestera och argumentera för att planerna inte borde fungera.
Vi kan spela historiska kampanjer utan ha särskilt mycket historiska kunskaper. Exempelvis ha plåtrustningar i fel århundrade så länge ingen vet eller åtminstone inte protesterar.
Våra berättelser kan ha enorma plot holes men storyn funkar ändå förutsatt att ingen bestämmer sig för att slå hål på den.
Vi kan vara helt usla på rollgestaltning men ändå sitta där med känslan av att gestalta någon annan än oss själva så länge ingen börjar klanka ner på oss.

Jag tror att de flest grupper har en tillåtande inställning till såna här saker och då flyter det på. Frågan är vad man gör som spelare om man uppmärksammar ett fel som stör en själv så mycket att det blir jobbigt att ignorera det. Öppna munnen och hoppas att resultatet blir hjälpsamt? Hålla tyst för att inte riskera att bli en problemspelare som saboterar illusionen? Var gränsen går skiljer sig från fall till fall men jag tror att det är oss till gagn att vara medveten kring det här.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Det handlar mer om att ta det på allvar, att inte driva med spelet eller göra sig lustig över det, om det så är SL som råkat ge en SLP ett namn som man skulle kunna dra ordvitsar om, eller om reglerna är lite konstiga. Huruvida man spelar sin roll (eller är in-character) torde bero på spelsorten och hur man väljer att spela. Att inte prata om "oj vad mkt krokar det finns att välja på" utan istället säga in character "Undras i vilken ände vi borde börja - ta en titt på markisens vintransporter, eller se vad som hänt med fyrvaktaren på Idds holme.."
Ja bra uttryckt. Håller med, vill också gärna se det.

(Särskilt viktigt i etablerade världar där det går att dra paralleller till film/böcker. Sådant får man gärna lita bli att sätta fingret på.)
 
Last edited:
Top