Nekromanti Kattögon på alver!?

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Jag var inne och smög lite på Riotminds forum och upptäckte en omröstning angående kattliknande ögon på alver :gremshocked:

Personligen så gillar jag när alverna skiljer sig utseendemässigt från människorna på andra sätt än sina spetsiga öron och därför så gillar jag tanken med kattliknande ögon. Kan även tänka mig att ge eons alver ett slags skimmer runt omkring sig och med tanke på deras biotropiska kraftfält så borde det kunna fungera bra.

Men vad tycker ni andra forumister om detta?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Glow-in-the-Dark-Elf (TM)?

Med tanke på den alviska blicken har de svårt nog att smyga sig på folk utan att dessutom göra dem självlysande...

Låt dem vara som de är, de har tillräckligt mycket kulturkuferi för sig för att skilja sig från människor, tycker i alla fall jag.

Mvh / Phelan
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
En helt vanliga j*vla alv.

"Personligen så gillar jag när alverna skiljer sig utseendemässigt från människorna på andra sätt än sina spetsiga öron och därför så gillar jag tanken med kattliknande ögon. Kan även tänka mig att ge eons alver ett slags skimmer runt omkring sig och med tanke på deras biotropiska kraftfält så borde det kunna fungera bra."

Nää.

Jag tycker om Eons alver precis som dom är. Varför gå tillbaka till gamla koncept när idéen med alverna var att göra dom lite annorlunda från dom gammela DoD alverna.

/Naug, tycker om Eons alver för vad dom är.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Alver och sådant

Eftersom alverna i EON bara är så där Star Trek-skumma så tycker jag att det vore coolt med lite mer wierdness. Så jag ser gärna kattögon på alverna.

Men HELST skulle jag vilja se större förändringar på alverna i EON så att de blir mycket mer skumma än de är nu. Lodoss-öron till exempel. Sådant är sexigt.

/Duddmannen
:gremlaugh:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mundana alver

Kattliknande ögon på alver är helt klart astufft, och i Eon vore det dessutom ganska logiskt med tanke på alvernas mörkersyn. Dock känns Eons alver väldigt nära besläktade med människor, och att förse dem med vertikala pupiller känns som ett ingrepp som inte känns riktigt 'rätt' för spelvärlden, på något sätt. Så mina Eonalver får fortsätta vara som de är, även om alverna i en egen kampanjvärld jag filar på (Efter Istiden, omnämnd någon gång på rollspelsmakarforumet) skiljer sig ganska markant från människorna vad gäller utseende. Det är en fråga om spelvärld, som allt annat.

Eons alver går faktiskt hyfsat lätt att skilja från människor också om man bortser från öronen. Hela kroppsbyggnaden är smidigare och spensligare, och många stammar har utmärkande drag precis som mänskliga folkslag. Mina alver har ofta stora, klara ögon och markerade kindkotor, tex. Betänk också att den totala avsaknaden av kroppsbehåring lär vara en mer utmärkande detalj än man tror - de har alltså inte ens hårsäckar, utan blank, fin hud. Förvisso förståeligt att många människor finner dem vackra, men för en del, företrädelsevis mer håriga folkslag, borde de se ganska skumma ut. Mundanas människor lär knappast raka benen, så att säga. Föreställer mig också Mundana-alvernas öron bakåtstrukna och spetsiga, alltså mindre människolika än de Spock-öron MiG tecknar.

Så nog skiljer sig Mundanas alver utseendemässigt från människorna på andra sätt än öronen. Lägg sedan till deras säregna dräktskick och i många fall avvikande kroppshyddor (Thism, Henéa) så har vi en kultur som otvivelaktigt sticker ut en del.

- Ymir, tycker helt enkelt att kattögon känns rätt överflödiga i Eon-alvernas fall
 

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
Min högst personliga åsikt är att alvers ögon reflekterar ljus, men dom har inte "kattögon".

Kan även tänka mig att ge eons alver ett slags skimmer runt omkring sig och med tanke på deras biotropiska kraftfält så borde det kunna fungera bra.
Ja visst jag kan tänka mig att alver har ett visst skimmer men bara på andeplanet eller om man använder magik syn eller nåt sånt för att titta på dem att alver skulle vara självlysande hela tiden tycker jag låter rätt fånigt.
Men som sagt det ät ju min personliga åsikt
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men vad tycker ni andra forumister om detta?"

Ett tag funderade jag faktiskt på det. Sedan funderade jag en gång till. Och en gång till. Och slutligen strök jag kattögonen.

Liksom, spelvärldslogiskt var det hugget som stucket. Det fanns tillräckligt mycket likheter med människor för att vanliga ögon skulle vara motiverade, och det fanns tillräckligt mycket skillnader för att felina ögon skulle vara motiverade. Så det spelade helt enkelt ingen som helst spelvärldsmässigt.

Det slutliga beslutet, att alver har normala ögon fast med den alviska blicken, fattades just på grund av att Drakar&Demoner redan hade kattögon på sina alver och att det var vad den dåvarande rollspelsmarknaden direkt skulle associera till. Så för att ytterligare markera att Eon-alver inte är DoD-alver så fick kattögonen stryka om foten.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Reflect-Light-Elf

Jag tycker idéen med att alvernas ögon reflekterar ljus låter bra, om jag inte missminner mig gör även djur med mörkerseendes ögon det.

På tal om Lodossöron, finns det något rollspel (förutom Lodoss då) där alverna springer runt med jättelånga öron. Som de exempelvis gör i serierna ElfQuest och Poison Elves.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Långveckad spetsöring

"På tal om Lodossöron, finns det något rollspel (förutom Lodoss då) där alverna springer runt med jättelånga öron. Som de exempelvis gör i serierna ElfQuest och Poison Elves."

Skymningshem, till exempel. Fast det faller ju på att spetsöringarna egentligen inte är alver.
 

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
Re: Reflect-Light-Elf

På tal om Lodossöron, finns det något rollspel (förutom Lodoss då) där alverna springer runt med jättelånga öron. Som de exempelvis gör i serierna ElfQuest och Poison Elves.
Om jag inte mins helt fel så har alverna i Earthdawn sådana öron.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: ...

Ymir, som har svårt att föreställa sig alver som mangafigurer...faktiskt.
Jag kan bara hålla med....

Eller, ioförsig, vore det inte lite ballt med en mundansk, långörad alv med extremt stor mun och ögon, som sprang runt med sin lilla följeslagare som sa "pikatju" hela tiden?
:gremwink:
 
Top