Nekromanti Katharsis. Blää!

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Katharsis...varför inte?

Jo Paris har jag hört talas om *ler* det ska finnas en Gård nere i svea EJ norrland. som heter Paris mitt emot finns gården Amerika *ler*
Detta såg jag i landet runt för några år sen *suck* kommer inte ihåg var eller vart men jag kommer i håg att det INTE var Norrland..
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Katharsis...varför inte?

"Det finns två-tre "Paris" i Sverige. Jag har sett både Uppsala och Berlin i USA. Det finns folk i sverige som heter Steve (ja, du skall uttala det sista e:et som ett vanligt e). Det finns så många skumma namn om du bara tar fram kartan och tittar att Katharsis säkert är väldigt logiskt i sin ologiskhet :)"

För att inte tala om att Danmark ligger i Uppland, Sverige... :)

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Praktiska misslanamn

Skulle man behöva misslanamn eller namn på misslabyar, ta närmaste kartbok och titta efter Sveriges mindre orter. Snart hittar man då ställen som:

Frufällan
Jonslund
Dimbo
Hulu
Komosse
Tråvad
Sya
Rök
Ulrika (jo det är en plats, jag lovar!)
Vreta
Fågelsta
Rejmyra
Hävla
Grytgöl
Ukna
Södra Vi
Möckeln (en sjö)
Tjust
Norra Kvill
Röfors
Sexdrega
Överlida
Näsum
Diö
Böksholm
Braås
Skruv
Tving
Målilla
Vad
Stora Mellösa
Stråssa
Ryssa
Venjan
Gustav Adolf (jag vet, inte särskilt misslaaktigt, men det finns en ort som heter så. Den ligger ostnordost om Hagfors, Värmland, om ni undrar)
By (informativt, eller hur)
Östervåla
Harg
Intrånget
Stora Skedvi
Tyngsjö
Kallmora
Väsa
Grövre

Hälften av de här svenska ortsnamnen kan ju användas som misslanamn, och allihopa kan användas som namn på misslabyar.

Det finns för övrigt en missvisande skylt som pekar in till Grövre från E3an. Numera står det Grövre 5. Tidigare var det en kilometer längre från E3an till Grövre, men skylten blev stulen hela tiden, så Vägverket avrundade avståndet lite.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Vad låter det som?

H-AA-Z-R
Om någon undrar hur Z ska uttalas, så är det ett tonande s-ljud. Uttala ett s-ljud samtidigt som du vibrerar med stämbanden. Bättre än så kan jag tyvärr inte förklara. /images/icons/frown.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Ja, särskilt som soldiska namn skall låta lite nordiska.

Katharsis, klingar mer grekiskt för mig.






It's no meaning to live, if you don't feel alive.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Borås: Buaråsen (det är nåt sånt i alla fall :gremwink: )


It's no meaning to live, if you don't feel alive.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Praktiska misslanamn

"Ulrika (jo det är en plats, jag lovar!)"

Been there, done that!

Men du glömmer det mest misslelika, Gullunge, eller Gullunge by om man så vill.

Det finns för övrigt en missvisande skylt som pekar in till Grövre från E3an. Numera står det Grövre 5. Tidigare var det en kilometer längre från E3an till Grövre, men skylten blev stulen hela tiden, så Vägverket avrundade avståndet lite."

LOL! De hade samma problem med Gullunge-skylten, därför blev det Gullunge by.

/Sir Foilan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Praktiska misslanamn

Exakt vad jag menade Krille och jag kan inte fatta att någon kan tycka Katharsis låter löjligt eller orealistiskt allt man behöver göra är att studera namn på riktiga byar och städer i en kart bok och så kan man hålla sig förskratt..

*ler* mitt favorit namn på en stad kommer från en STar Wars roman *suck* men den är så jälva perfekt i sin idioti att jag måste säga det..
New Oldtown..
Nya Gamlastaden ( på svea... )
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vänta nu..

Jag tror inte att det var så att det var någon som tyckte att "Katharsis" var ett löjligt namn. Däremot så reagerade folk på att i samma land så finns det städer som Västerbrygga och Trollhem.
Allså att skillnaden på namnen är för stora.

Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vänta nu..

"Jag tror inte att det var så att det var någon som tyckte att "Katharsis" var ett löjligt namn. Däremot så reagerade folk på att i samma land så finns det städer som Västerbrygga och Trollhem. Allså att skillnaden på namnen är för stora."

Är det större skillnad mellan Katharsis och Trollhem än mellan Gustav Adolf och Niemisel?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Vänta nu..

Det jag ville säga att det var skillnaden på namnen i Soldarn som startade den här debatten,..

Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Praktiska misslanamn

Apropå stulna vägskyltar så hänger det en skylt som visar vägen till Gökalund någonstans i LTHs katakomber.

Sedan kan man ju roa sig med att tänka på att det finns en liten ort (eller eventuellt en gård) som heter Porrarp strax söder om Bjuv.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Ortskylt (gård) (OT)

Skall själv lägga in ett inlägg här. Gården (bruket) Ehrendal som ligger i Frustuna socken (Gnesta) är på ortskylten av vägverket stavat (och moderniserat) till Ärendal. Nu är det så att detta bruk har sitt namn av släkten Ehrensvärd (den stavningen) och vägverket har fått backning att byta skylten mot rätt stavning. :)

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Städer o namn

Antar att det där Niemisel ligger någonstans i Norrland...?
(Och är väl annars typ undantaget som bekräftar regeln...)

*Hoppa över ett par steg...*

Att en stads namn har 'betydelse' och en annans inte, borde bero på vilket språk som talas i området(talades när staden namngavs) och inte vilket land det ligger i.

Alltså antar jag att Niemisel har finskt eller samiskt ursprung och antagligen en betydelse på det språket.
'Genuint' svenska namn har nästan alltid någon betydelse på svenska.

De flesta namn i ett land borde hålla samma stil. Undantag kan förklaras genom tex
*Utländsk grundare.
*Annat språk i aktuell landsända.
*Gammal stad. Ordens betydels, stavning, uttal har ändrats.

Framförallt borde det finnas ett mönster som de flesta namnen följer. Som de faliska namnen (som iofs känns ganska konstiga av andra anledningar...)

Ja iaf...
I min lilla projektvärld har (de flesta) platserna två namn... ett på 'svenska' som används för folk som talar aktuellt språk och ett namn som är tänkt att följa landets mönster. Det blir lite extrajobb , men det känns bra... /images/icons/wink.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Klargörande

Faktum är att vad som fick mig att reagera på Kathastasis var två saker, dels att namnet för mig platsar fruktansvärt dåligt i en rollspelsvärld, dels att användningen av Kathastasis som ortsnamn i Soldarn ger dålig balans med tanke på att det i samma land finns mer "svenskklingande" ortsnamn som t ex Trollhem. Vad det gäller det första problemet, alltså själva namnet, beror det i hög grad på vilka kopplingar man gör till namnet från början. Har man som jag läst klassisk grekiska och antik filosofi (andra kanske i första hand associerar till freudiansk psykologi) så ger namnet helt fel kopplingar, men om man aldrig tidigare har hört talas om begreppet så är det väl helt ok att ha kvar det. Men jag tror ändå att det bör vara något av en dygd för rollspelskonstruktörer att i skapandet av ortsnamn försöka vara så tidlösa och neutrala som möjligt. Det är ingen bra idé att hitta namnuppslag i redan befintlig terminologi. Det avslöjar för mycket att fantasin tagit slut. Det andra problemet, alltså balansen av ortsnamnen i Soldarn, är i och för sig ett problem, men det gäller inte bara Katharsis. Jag skulle vilja dra det så långt att ortsnamnen i Soldarn är en ren soppa av ogenomtänkta snilleblixtar. Något som debatten inte gav mig men som jag uppriktigt hade önskat i mitt första inlägg (som inte var skrivet för blotta klagomålets skull) var att jag ville ha ett konkret och trovärdigt förslag på alternativ till Katharsis som ortsnamn i Soldarn. Finns det något sådant?
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
Äntligen!

Äntligen är det nån som tager bladet ur munnen, träffar huvudet på spiken, sätter fingret på problemet mm mm.
Det stör oss som har klassisk bildning att ha ett namn som Katharsis som bär med sig så starka referenser till grekiska och psykoanalys.
"en arbetargrabb med akademikerkomplex"

"may the blood of your enemies stain the ground"
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ett förslag/förklaring (kanske)

Först några förslag till vad du ska kalla byn:
Katarrby :)
Katarhem
Katorn
Kathar (efter öns namn)

Sedan, som det nämnts på många ställen i den här tråden, namn i länder är sällan så enhetliga. Jag skulle snarare bli upprörd om alla namn lät likadant. Då låter det om något konstruerat. Faktum är ju att Soldarn vad jag vet varit plats för _bl.a._ Coloniska Imperiet, Cirefalien, forna riket Nevo samt även fått utstå påverkan från dvärgar, alver, tiraker. Plus fler möjligheter som jag inte kan utantill (men jag vet att de finns). Att Soldarn då skulle ha enhetliga ortsnamn kan bara bero på att kungen bestämde att alla städer skulle döpas om för att låta enhetliga, men det låter inte trovärdigt i mina öron.
Att sedan jämföra Soldarn med Sverige är inte så bra. Sverige har aldrig stått under andra kulturer under hela sin historiska tid, och har bara marginellt påverkats utifrån under större delen av sin historia. De senaste århundradenas påverkan syns ju också tydligt i ortsnamn som Amerika och Paris.

/RipperDoc - inte sant?

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top