Kategorier av termer (för typografi)

Jo det är väl standard. Jag antar att det som intresserar mig är gränsfallen. Begreppet färdighet är till exempel varken en procedur (det är ett element i en procedur) eller ett spelvärde (det är en kategori av spelvärden).
Alla begrepp behöver ju inte märkas ut, men nu kanske vi lämnar ämnet igen. Jag skulle ju här, vilket redan har påpekats i tråden, utmärka "färdighet" en gång när begreppet först förekommer, och sedan låta det vara outmärkt. "Fördela femton poäng över din rollpersons färdigheter" bör nästan alltid vara lika tydligt som "Fördela femton poäng över din rollpersons färdigheter." Förutom i en uppräkning av stegen i att skapa en rollperson, men det är ett enstaka fall. "Den färdighet rollpersonen har högst värde i kallas hens mästarskap" tjänar inte mycket på en utmärkning av "färdighet" också.

Lite av en tangent men inom samma design område:
Jag experimenterade med kategorier när jag gjorde en optimerad version av DoD23 utrustningslistan.
1. Prioritera Guld - G över silver - s med Versal och fetstil. Gör det enkelt att se vad saker kostar.
2 Prioritera Grepp 2H med fetstil då det är viktigt att se detta då det begränsar dina val.
View attachment 24870

Gjorde även en annan sak som var mottaget med blandad förtjusning:
1. Bort med 2T6 etc i skade listan för vapen, istället skrev jag ut 6+6. Oerhört mkt lättare att se vad vapen ger för skada och jämföra i listor.
View attachment 24871
Priset först känns verkligen jätteoväntat. Det brukar undantagslöst komma sist i sådana här tabeller.

Alla begrepp behöver ju inte märkas ut, men nu kanske vi lämnar ämnet igen. Jag skulle ju här, vilket redan har påpekats i tråden, utmärka "färdighet" en gång när begreppet först förekommer, och sedan låta det vara outmärkt. "Fördela femton poäng över din rollpersons färdigheter" bör nästan alltid vara lika tydligt som "Fördela femton poäng över din rollpersons färdigheter." Förutom i en uppräkning av stegen i att skapa en rollperson, men det är ett enstaka fall. "Den färdighet rollpersonen har högst värde i kallas hens mästarskap" tjänar inte mycket på en utmärkning av "färdighet" också.

Ja, alltså... jag känner nästan att jag måste betona att jag är helt med på detta och dessutom försvarat samma tanke i en tidigare tråd. Så min frågeställning i denna tråd ska liksom inte betraktas som att den på något sätt står i konflikt med den idén.

Back