Nekromanti Katastrof

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
I min spelgrupp är vi ca:12 pers vilket gör att vi byter SL hela tiden och ofta kör flera uppdrag/kanpanjer/äventyr paralelt, så har dock inte alltid varit fallet. Vi var från början sex pers sen har det kommit till folk i omgångar det har varit mycket possitivt ( eftersom 6 spelare i en grupp (ibland) är för mycket och 2 respektive 3 spelare är för lite) nu har det dessväre uppståt ett litet problem, eller för att vara helt ärlig - det har gått åt helvete snett (i mina ögon).Vi har som jag skrev tidigare flera olika SL som vi växlar mellan, när jag själv SL:ar försöker jag få spelarna att spela "bra" rollspel (då bra egentligen är fel ord men här får symbolisera då man bara hänger sig åt våld i nödfall, försöker koma med konstruktiva lösningar på problem m.m) medan framförallt en av dom andra SL:arna ägnar sig åt Koboldspel och perverserier /images/icons/frown.gif
(t.ex: bastardsvärd som ger 4t6+5 eller liknande(utan skadebonus m.m), medaljonger som höjer tre valfria grundegenskaper med 5,yxa (till en dvärg) som brinner i närheten av alver och dessutom ger femdubbel skada mot dessa och gör att Rp:n kan teleportera sig till en alv inom en kilometers radie(det finns alv Rp:er),våldtäkt på Rp begånget av troll (av det egna könet) med invärtes skador som följd m.m). Några av dessa saker skulle man kunna tänka sig att acceptera t.ex. vapen med stor skada, men inte till salu och särskilt inte med tanke på att Rp:n kan känna 20 000 sm under ett spelmöte (utan att utsätta sig för några svårare risker).Vad rör det då mig, ifall dom vill spela så är det väll upp till dom? Jo, när spelarna sedan byter SL (ofta till undertecknad) tar dom med sig sina vapen och Rp:er som nu är übermäktiga och spelar tillsammans med andra som inte vill ha(eller inte fått) likadana vapen och fördelar.
Nu kommer vi till kärnan av problemet, varför säger jag inte ifrån och förbjuder dylika ting i mina uppdrag, varför påpekar jag inte bristerna (utifrån mitt eget sätt att se det) med att spela så? Jo, jag annar att jag själv har skuld i allt detta. I min egen spelvärd finns en affärskedja (även bank m.m) som säljer allt, skilnaden är bara att det kostar skjortan (mellan 3 och 10 gånger så mycket) och eftersom jag inte badar mina spelare i pengar så kan dom inte utnyttja det (och om dom nu skulle spara ihop en 30 000 sm och köpa en mäktig magisk mithril-dolk skulle den antagligen råka "försvinna" på en markand eller "trilla ur pakningen under en båtfärd). Men hur enkelt blir det då att hävda att den andra SL:aren gör fel när han tror att han gör likadant som alla andra. Nu har spelarna som inte tycker att det är kul att kötta drakar med 2Hsvärd iförd trikåliknande helskydade mithril-rustning börjat mummla om att "köra ensamma" bara vi som "va me från början" (vilket vi faktiskt gjort några gånger och har haft skitkul). Det innebär dåde fördelar och nackdelar, det sista särskilt med tanke på att vi spelar på en ungdomsgård ditt alla som vill får gå.

Vad ska jag göra?/images/icons/sad.gif. Jag vill inte riskera att bli ovän med någon (som dessutom går i samma skola) och ännu mindre vända vänner mot varandra.
Kan någon hjälpa mig?
/[color:red]Von Schnigel</font color=red> som inte bryr sig om att rätta eventuella stav/gramatik fel i detta inlägg.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Tja, samla ALLA och spela med de som i ditt tycke spelar bra och spela lite och tala sen om varför du/ni tycker så utan att hacka på någon enskild. Lyssna alla på kritik och varför det har blivit som det blivit och se sen vad som sker
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Det lättaste verkar vara om du startade en helt ny kampanj, med nya karaktärer i din nuvarande kampanjvärld...

Säg att du vill experimentera en del och låt ingen spelare få använda sina rollpersoner hos en annan sl.

Vissa kommer att tröttna på de eviga teaterliknande episoderna, en del andra kommer älska det och byta spelstil. Se till att alla har lite kul runt spelbordet oavsett intresse bara (så bra det gå), och allt bör gå ganska lugnt.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Knivigt värre

Du kan alltid göra det som Blippe föreslår. Sålla ut de som inte klarar av spelet på det sättet genom att låta dem spela en helt ny grupp och inte byta hursomhelst.

Sen kan du helt enkelt göra så att du startar en till grupp, om du orkar med det... som bara innehåller de spelare som "kan" spela rollspel (dvs spelar som du vill /images/icons/wink.gif)... och därmed helt utesluter alla andra från just den gruppen, men fortsätter med kobolderna i den andra...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är inte så mycket annat att göra än att splittras. Annars kommer det falla ihop helt... man får ta den konflikten, även om det är jobbigt.

Samma sak hände mig när jag gick i åttan, allt föll ihop och jag spelade inte igen förrän jag gick i trean på gymnasiet.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
jag vill bara säga att jag håller med Blippe i vad han skiver nämligen att de som spelar med dig har RP som till hör din kampanj och som inte deltar i kampanjer med andra SL. Förklara varför, nämligen att det leder till obalans i din egen kampanj om de deltar i andra i om med att andra SL har andra spelstilar och olika generösa med pengar. poängertar oxå vilket du antagligen oxå anser att att varje SL har rätt att SLa som den och skall så oxå göra men att spelarn inte kan ta med sig sin RP av kampanjmässiga/balansmässiga skäl.

Jag tror detta sätt är det som kommer att trampa folk minst på tårna, börjar du säga att det beror på att du inte gillar andras sätt att spela/spelleda på kommer folk att ta åt sig. Så undvik detta
 

Jorge

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
139
Location
Umeå
Två grupper kanske?

Det kanske verckar som en bra ide om du kunde dela upp gruppen i två kanske en grupp som bara älskar att överdriva med magi och rikedomar och en grupp som är lite mer seriös!
Men du kan också göra så här ifall dina spelare blir för övermäcktiga så kanske en demonprins kommer och utmanar dena person (det kan komma sig att det enda som kan döda en demonprins kan vara ett vapen smidet med hjälp av en anna demonprins blod)!/images/icons/dragon.gif
 

Lanvill

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
23
Location
Skåne / Arlöv
Re: Kobolt e viktigt

Visst är det kul att spela seriösa välgenomtänkta världar, uppdrag som verkligen påfrestar hjärnas alla vrå, men man måste oxå ibland få möjlighet att agera ut och köra ett mäktigt hack n slash äventyr ibland.

Vad jag förstått så är detta ibland väldigt ofta för vissa av dina spelare. Jag gick igenom en liknade perjod när vi hadde spelat för länge i samma kampanjvärld "erebaltor" och alla tröttnade på att alltid råka ut för samma platser, fällor osv. Jag löste detta igenom att ändra inrikning i spelet. Jag skapade mitt egna system och min egna värld som spelarna fick vistas i. Dessutom "detta tror jag är det du kommer kunna använda" så efter spelarnma skapat sina karraktärer lät jag dom skriva en bakgrund till den på ett separat papper. sedan tog jag karraktärs bladet och skrev om färdigheterna som var viktiga till: dålig/okej/mottlig/bra/mycket bra/expert. och gav spelarna det pappert istället för dom exakta värdena. dessutom så tog jag och vinklade färdigheterna gemtemot personens ego, så någon som har ett stort ego och bra självförtroende trodde sig var bettre än han e på färdigheterna. Nu kommer det viktiga. spelarna fick aldrig mer se sina kärraktärers värden. Detta medförde att bara jag hadde papperna och att dom inte ens hadde en tanke på att flytta gubbarna mellan olika äventyr och spelledare. Dessutom främjde det rollspelet för några av dom svaga spelaren som gärna "tiiia jag har 17 och du har 15 i styrka så om jag bryter arm med honom är det större chans att jag lyckas" osv.

Många av dom som gillar kobolt kommer inte vilja fortsätta spela med dig, men några guldkorn kommer stanna kvar...

Bara en tanke på vägen till den rätta
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Tack för alla svar/råd.

Tack för alla råd, jag får se hur jag (tillsammans med gruppen) gör. (fast det har bara blivit värre, nu håller en karaktär på att skaffa sig en drake).
(Har inte kunnat svara förens nu, kom inte in på sidan under delar av helgen/images/icons/sick.gif)
 
Top