Katana från ww2 som behöver restaureras.

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hej hopp! Då min fru är från Japan och hennes nu sedan länge avlidna släktingar stred i andra världskriget, så har vi fått en Katana i officersmodell. Eftersom de flesta japaner av förklarliga skäl inte är direkt stolta över vad nationen gjorde mot andra länder men även mot sin egen befolkning, så har svärdet länge legat undangömt. Detta har gjort att det inte är i bästa skick(inte katastrofalt heller) och har en del missfärgande fläckar på själva bladet.

Jag letar efter en smed eller någon som känner en smed som möjligtvis är både kunnig och villig att restaurera svärdet. Jag vet att dessa svärd massproducerades under ww2 och att svärdet med största sannolikhet inte innehar något större monetärt värde, men för mig som historiker är det värt mycket då jag vill att mina barn en dag skall få ärva det. Det finns dock en möjlighet att klingan är äldre än från ww2 då fruns familj har flera förgreningar till tex Nabeshima-klanen och då är självklart de andra delarna av svärdet förmodligen utbytta flera gånger. Vilket som så är jag villig att betala bra för en god restaurering, förmodligen mer än vad svärdet är värt om det är en vanlig ww2 katana.

Hör av er om ni känner till någon som kan utföra ett sådant arbete :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vore kul att se bilderna på svärdet.

Lycka till med smedjakten!
Skall fixa det så fort jag får tummen ur :) Nu ser det i ärlighetens namn inte vidare imponerande ut. Men som historiker grät jag inombords första gången jag såg det då mina svärföräldrar hade bestämt att de skulle slänga ”skiten”. Så jag räddade svärdet :) Och fick geom det reda på att det slall finnas kanske två svärd till på någon vind, om de inte redan sen långt innan råkat slänga de två.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Skall fixa det så fort jag får tummen ur :) Nu ser det i ärlighetens namn inte vidare imponerande ut. Men som historiker grät jag inombords första gången jag såg det då mina svärföräldrar hade bestämt att de skulle slänga ”skiten”. Så jag räddade svärdet :) Och fick geom det reda på att det slall finnas kanske två svärd till på någon vind, om de inte redan sen långt innan råkat slänga de två.
Följer fortsättningen med spänning :)
 

Mithridates

Veteran
Joined
27 Jan 2015
Messages
6
Tipset om Peter Johnsson är nog det bästa du kan få tror jag.
En som jag beställt svärd av vid flertal tillfällen är https://regenyei.com/ (Just nu, lör 18 juli 2020, klockan 11.15 verkar sajten vara nere dock) i kontexten att jag sysslar med HEMA (Historical European Martial Arts m.a.o vi slår på varandra med svärd). Inte helt hundra på om han kan hjälpa till men i värsta fall kanske han har information om vart du ska vända dig i alla fall. Om han kan fixa svärdet så innebär det att skeppa ett svärd till Ungern.

En annan eventuell väg att gå är att fråga på svensk HEMA på facebook. De håller inte på med japanskt svärderi men svärdsnördar som svärdsnördar så det finns nog ett överlapp.
 

Henaiy

Veteran
Joined
16 Oct 2004
Messages
62
Location
Salem
Med tanke på att du har kontakter i Japan så skulle jag vända mig till dem och restaurera svärdet i hemlandet.
Jag skulle aldrig vända mig till någon okunnig klåpare i Sverige.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Med tanke på att du har kontakter i Japan så skulle jag vända mig till dem och restaurera svärdet i hemlandet.
Jag skulle aldrig vända mig till någon okunnig klåpare i Sverige.
Nej, du har rätt och jag har överlåtit hela processen åt min svärfar :) Han är den ende i min frus släkt som har respekt och intresse för dessa föremål på samma nivå som jag och därför så passar det att han får lösa det.
 
Top