Nekromanti Kastvapen

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Testspelade lite idag med två spelare, mestadels för att folk ska få lite känsla för det nya systemet.

Blandannat så blev det tre stycken dueller med 2 mot 2 gladiatorer, en av spelarna hade kastyxor, vilka visade sig vara väldigt bra.

Så, till poängen, kollade lite på skadan för kastvapnen:

Kastyxa gör G+3t6 skada, men om den används för att hugga med så gör den som en handyxa, dvs G+1t6+3.
Kastspjut gör G+2t6+2 i kastskada, används den som ett spjut så gör den som ett kamorspjut, G+2t6+1.
Kastkniven gör inte någon grundskada, men med sina 4t6+2 skada, så behövs det 3t6+2 i grundskada för att få samma skada med en dolk, vilket är 5t6 i styrka, en hel del med andra ord.

Tillhygget gör G+1t6 i både kast och närstridsskada.


Så, hur kommer det sig att kastvapen, speciellt yxan, gör såpass mycket mer i skada när de kastas?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Medvind? :p

Jag skulle tro att det är en balansfråga för att kastvapen inte ska vara för dåliga, men ska man leta förklaringar kan det ju röra sig om att ett lyckat närstridsanfall delvis hålls tillbaks av motståndarens gard och inte lika sannolikt är en fullträff. Det är lite så jag tänker mig det när ska förklara varför spjut gör så mycket mer stickskada än dolkar.

Man kan också tolka det såhär: När man kastar ett vapen tar man ofta i för fullt, och därför man kanske ska jämföra det med ett kraftfullt anfall för ett närstridsvapen?

/Joel
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Jo, att det är en balansfråga är väl det rimligaste svaret.

Kan även meddela att kvällens höjdpunkt var nog när en kastyxa lyckades amputera en arm. =)
LordTengel said:
Nice... På ett otäckt sätt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Lite så - kastvapen generellt är så dåliga att ingen använder dem, och använder man dem så ångrar man sig att man inte köpte en båge istället. Så vi valde att boosta kastvapnen så de ligger i den främre skalan av awesome. De har fortfarande begränsningen av att man sällan kan bära med sig speciellt många och att antalet fördelar/övertag som kan användas är begränsat, jmf med närstridsvapen.
Phelan said:
Gillar att kastvapnen faktiskt är kul nog att välja som vapen nu. Fast blev kanske lite för kul med min första testkaraktär som fick S&S nr 38 "Kastmästare" - Kastvapen Lättlärd och +2T6 i skada på alla kastvapen gav en brutalt effektiv lönnmörderska som nog kan fälla även en ek med sin kastkniv...
 

Skugla

Veteran
Joined
6 Jul 2014
Messages
2
Kastyxa är ju faktiskt riktigt nasty på riktigt så bra med hög skada där. I och med att yxan är så pass mycket tyngre på ena sidan blir det som en lien extra skjuts i rotationen och det behövs inte mycket kraft för att den ska ge stora skador.

Enligt myten så hade ju de gamla Germanerna elitförband som var beväpnade med just kastyxor, och de var mycket fruktade av deras fiender :cool:
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
De kastvapen jag har erfarenhet av är kast yxa och kastkniv. och när de kastas får de riktigt hög anslagskraft.
mina kastknivar är lite tyngre modell. inte de tyngsta men dryga 250 gram. Kaster jag dem i ett träd så går de in djupare än jag någonsin skulle kunna hugga in dem för hand.

Gällande kastyxa (väger ca 850gram) så gäller i stort sett samma sak. Med dem kan jag nog hugga in dem lika djupt som när jag kastar dem. men då kräver det att jag svingar dem med maximal kraft.vilket jag i stort sett aldrig skulle kunna göra i en strid

Detta ger i stort set inga bra referenser till hur stor skada de gör mot levande mål. men är ett bevis på att de träffar med rejäl kraft. oftare med större kraft än om de skulle användas i närstrid
 
Top