Nekromanti Kastvapen

Ratigan

Veteran
Joined
20 Feb 2002
Messages
90
Location
Södertälje
Har en stilla undran om momenten stick, hugg, Koss går att använda till kastvapen. Har inte lyckats hitta något i KV/images/icons/thinks.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
stridskonst för kastvapen ?

Läs beskrivningarna av teknikerna Hugg, Kross och Stick.

Känns dock inte som om kastvapen är objekt för några utstuderade stridskonster, jag kan själv inte komma att tänka på en enda i Jordens historia. Å andra sidan så är jag ingen kastvapens expert så det kan vara där skon klämmer..

Som sagt, läs beskrivningarna för teknikerna till Hugg, Kross och Stick.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: stridskonst för kastvapen ?

"Känns dock inte som om kastvapen är objekt för några utstuderade stridskonster"

Hur utstuderad kan en stridskonst med kastvapen vara?

-Där är han! Jag kastar mig in i min stridsdans o sliter upp mitt kastspjut , samtidigt som jag viker mig åt höger för att få rätt fjong på det hela....

kanske inte...
Känns mest som att man kastar sitt vapen på dem, sen är det bra med det. Sen kan man vara mer eller mindre bra på det...
Ett mer berömt kastvapen skulle vara kaststjärnan då, Shuriken.
 

sarsassel

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
46
Location
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
Re: stridskonst för kastvapen ?

[i}Hur utstuderad kan en stridskonst med kastvapen vara?[/i]

I Krigarens Väg finns ett antal stridskonster som baserar sig på avståndsvapen. Innehåller tekniker som t.ex 'Avståndsvapen till häst', 'presicionsanfall', 'målpunkter' etc.
Jag har för närvarande inte boken i fråga till hands, men jag är tämligen säker på att ingen av avståndsstridskonsterna innehåller teknikerna Hugg, Kross eller Stick. Skulle tro att dessa bara fungerar i närstrid.


-Där är han! Jag kastar mig in i min stridsdans o sliter upp mitt kastspjut , samtidigt som jag viker mig åt höger för att få rätt fjong på det hela....

Tja, kanske snarare:
-Där är han! Jag lyfter min båge/kastspjut/[annat vapen] och fokuserar på mitt mål. Alla ovidkommande detaljer är glömda, bortrensade från mitt sinne. Allt jag ser är den lilla, ytterst lilla punkt där jag vet att mitt offers halspulsåder sitter...
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: stridskonst för kastvapen ?

"Allt jag ser är den lilla, ytterst lilla punkt där jag vet att mitt offers halspulsåder sitter... "

Detta är väl snarare en påvisning att man är bra...

Teknikerna för avståndsvapen är ju inte riktigt en konst, man behöver nog inte röra sig efter ett visst mönster, vilket brukar känneteckna stridskonster i närstrid...
 

Ratigan

Veteran
Joined
20 Feb 2002
Messages
90
Location
Södertälje
Det kanske passar bättre in till karaktärens bakgrund helt enkelt. Fick en ide bara om en vanlig stridskonst för kastkniv där precisionsanf och dra vapen och ev målpunkter ingår vore ju trevligt om man kunde få in stick oxå.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: stridskonst för kastvapen ?

Detta är väl snarare en påvisning att man är bra...
Eller att man lärt sig tekniken 'Målpunkter'.

Teknikerna för avståndsvapen är ju inte riktigt en konst, man behöver nog inte röra sig efter ett visst mönster, vilket brukar känneteckna stridskonster i närstrid...
Stridskonst handlar inte bara om rörelsemönster utan även om sinnestillstånd. Att kunna fokusera på uppgiften är minst lika viktigt, om inte viktigare än att ha en perfekt teknik.
Dessutom är jag skeptisk till de "statiska" former och kombinationer som stridskonster tenderar att lära ut.
En av anledningarna till att Bruce Lee tyckte att Wing-Chun var för dåligt var att det var för lätt för "den kunnige" motståndaren att förutse nästa drag. Jeet-Kun-Do (som han utvecklade) har inga fasta rörelsemönster utan bygger mer på improvisation.

Den mest kända (och sämst porträtterade) stridskonstutövaren, ninjan använder gärna kastvapen, blåsrör och pilbågar och försöker i möjligaste mån att undvika närstrid.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: stridskonst för kastvapen ?

"Eller att man lärt sig tekniken 'Målpunkter'"

Nu tänker jag kritisera stridkonster lite....................
så, färdigt. (det har sagts saker om tekniker förut, orkar inte just nu)

Vad är kravet för att något ska kallas för en stridskonst?
Jag kanske kan sätta mig i ett annat sinnestillstånd, men betyder det att jag har lärt mig att slåss på ett speciellt sätt...?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: stridskonst för kastvapen ?

Vad är kravet för att något ska kallas för en stridskonst?
Det finns nog lika många definitioner som det finns intresserade misstänker jag. I EON är det fullt möjligt, ja till och med troligt att de flesta soldater som ens rp möter är i besittning av en stridskonst. Stridskonsten i det här fallet är skillnaden mellan en proffesionell soldat och en bondeson. Bägge kan ha FV i spjut, men bara en av dem har FV i 'Spjutdrill'. Soldaten har här ett litet övertag.

Jag kanske kan sätta mig i ett annat sinnestillstånd, men betyder det att jag har lärt mig att slåss på ett speciellt sätt...?[/i]
Sinnestillståndet kan påverka din teknik i allra högsta grad. Om du med din mentala träning kan hindra dig själv från att känna smärta, så kommer du troligtvis i vissa desperata lägen att slåss på ett helt annat sätt. Om du på något sätt (kan inte förklara fenomenet) kan påverka din balans så att du i princip blir oflyttbar, så kan du utnyttja det till din fördel. Om du inte behöver andas på 15 minuter så kan du "gasa" hela rummet och gå lös som en bärsärk på allt och alla.

Genom att kontrollera sina känslor (vrede/rädsla etc...) blir det lättare att anfalla/försvara.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Re: stridskonst för kastvapen ?

Den japanska stridskonsten Kyodo(?) innehåller väl antagligen enbart avståndsvapenrelaterade tekniker utöver meditation och pilmakeri, då kanske.
En stridskonst innebär väl bara att fullända konsten att slåss. Om man sedan kan slåss med knytnävarna, sparkas, fäktas, kasta kniv eller bitas är väl ovesäntligt. Är man bara riktigt bra på det kan man kalla sig stridskonstnär, i min mening. Och de som klagar på att man kallar sig så kan ju göra det, men ta konsekvenserna.
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
stick för kastknivar, spjut etc
hugg för kastyxor
kross för stenar, kastklubb mm.

de ovan nämda tycker jag är ganska självklart att man får använda, men om man verkligen borde få använda stick till bågar och armborst kan ju diskuteras
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
Re: HUGG [ant]

Ja....du använder kross-skada när nu skjuter båge med men de gör ändå stick skada, du får gå efter sunt förnuft
 
Top