Kastanjekapellet

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
522
Location
Uppsala
Låter mannen löpa. Tänker att han inte kommer återvända i sitt skrämda tillstånd.
Ser mig omkring med facklan hållen högt för att se om någon mer finns i rummet
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
486
Du går runt med facklan i rummet. Du ser många saker som är stulna från byn. Allt från värdefulla verktyg som en lie och en riktigt välgjord spade och vinterpälsar till saker som de måste ha stulit bara för att de kunde. Barnleksaker, någon duk, helt vanliga lerkrus.
Efter att försiktigt ha gått igenom kapellet så är du säker på att det inte är någon annan här inne.

Vad gör du nu?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
522
Location
Uppsala
Jag går försiktigt med facklan hållen högt mot den dörröppning som leder in till utbyggnaden på vänster sida av kapellet, där jag inte varit ännu(?)
 

Taogoli

Veteran
Joined
11 Dec 2010
Messages
100
Location
Norrköping
Vänder och går tillbaka och tar på mig det härdade läderharnesket samt plockar på mig en pilbåge och letar reda på lite pilar samt letar reda på en säck eller ryggsäck att ta med flera förnödenheter i
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
486
-------------------------------------------
Namn: ?
Rank: Novis

Styrka: 11
Smidighet: 10
Psyke: 13

Gard: 5

Utrustning:
Enkla kläder
Läderharnesk (Skydd 1)
Pilbåge och pilar (skada 1T6, 2-hands)
Ryggsäck
Yxa (skada: 1T6)
Dolk (Skada: 1T6)
Fackla (Skada: 1T4)
15 skilling
Mat (2 portioner)
-------------------------------------------

Du lägger ifrån dig facklan och tar på dig läderharnesket. Det passar oväntat bra och känns stabilt och lite tryggt över bröst och mage.

Du tar upp facklan och kikar försiktigt ut från utbyggnaden du kom ifrån. Du ser inte ett spår av mannen och hör ingenting.
Du behöver bryta loss pilbågen från en av banditernas stela händer. Det går isningar längs ryggraden på dig när du böjer dig ner, lägger ifrån dig facklan och riktar fokuset bort från mörkret i skogsmynningen och från kapellet. Snart är du klar och kan hålla upp facklan igen. Det är fortfarande helt tyst.

Du går in igen och kikar in i den vänstra utbyggnaden. Det är ett fyrkantigt stenrum med en spiraltrappa som går nedåt. Ett räcke i järnstång går runt trappan, det hänger ett ihoprullar rep på räcket.

Ett bord står i rummet och på bordet ligger en ryggsäck, precis vad du letade efter. Du fnyser till när du tittar närmre på den. Du vet mycket väl vems säck det här är, en granne till dig äger den.

I ryggsäcken ligger ett par päron och en franska, de verkar fräscha.

Du har nu: läderharnesk, pilbåge, ryggsäck och mat.

Vad gör du?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
522
Location
Uppsala
Plockar upp det hoprullade repet och tar med mig det. Sen kikar jag ner för trappan och lyser med facklan
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,219
Sent in, men jag går tillbaka till byn och drar samman ett uppbåd, inte fan tänker jag tampas ensam i närstrid med en bunt psykopater! Tar även med mig en pilbåge, en dolk, en sköld, en hjälm och ett spjut.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
486
Valmöjlighet, vi avgör via röstning.

Om du vill ta det säkra före det osäkra, lämna kapellet, gå tillbaka till byn och försöka samla ihop ett gäng människor, gilla Obak's inlägg.

Om du vill pressa på och fortsätta nedåt, gilla Arrikirs inlägg.

Jag räknar rösterna imorgon på morgonen.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
486
Efter ett mödosamt arbete med att räkna alla röster så får alternativet att fortsätta själv en rungande vinst.

Du stoppar på dig repet.

-------------------------------------------
Namn: ?
Rank: Novis

Styrka: 11/11
Smidighet: 10/10
Psyke: 13/13

Gard: 5/5
Rustning: 1

Utrustning:
Enkla kläder
Läderharnesk (Skydd 1)
Pilbåge och pilar (skada 1T6, 2-hands)
Ryggsäck
Yxa (skada: 1T6)
Dolk (Skada: 1T6)
Fackla (Skada: 1T4)
Rep, 10m
15 skilling
Mat (2 portioner)
-------------------------------------------

Du lyser med facklan ned mot trappen.
Facklans sken när inte långt nedåt och ljuset är svagt, men precis där trappen rundar sig själv så tycker du dig se fingrarna på en hand. Någon ligger längre ned i trappen!

Vad gör du?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
522
Location
Uppsala
Börjar försiktigt gå ner för trappan med facklan framför mig. Håller span efter rörelser!
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
486
Du rör dig ned för trappen. Du håller full fokus på kroppen som sakta framträder när du går längre ned för trappen. En man ligger död på mage i trappen. Han verkar ha försökt attkravla sig upp. Ett stort sår gapar obehagligt på kroppens rygg. Facklan lyser upp ett litet stenrum nedanför trappen, det ser ut att vara lika stort och tomt som rummet du kom ifrån. En gång leder längre in under kapellet.

Vad gör du?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
486
Du vänder på mannen som ligger i trappen. Du tror att det är en av banditerna, men det är svårt att säga.

Du lyser in med facklan i gången som går in under kapellet. Den öppnar upp sig i ett stenrum, lite mindre än kapellet ovanför. Du kommer in vid nedre kortsidan.
Längs vänstra långsidan ser du två dörrar i trä.
Längs med högra långsidan ser du tre alkover, ljuset når inte in i dem.
På den bortre kortsidan står en staty i en lite mindre alkov, det ser ut att vara någon slags religiös avbildning av en människa
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
522
Location
Uppsala
Närmar mig försiktigt den religiösa avbildningen och lyser in i alkoverna när jag passerar
 
Top