Kastanjekapellet

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
ALLA får vara med​

Namn: ?
Rank: Novis

Styrka: 11
Smidighet: 10
Psyke: 13

Gard: 5

Utrustning:
Enkla kläder
Yxa (skada: 1T6)

-------------------------------------------

Kastanjekapellet var bara ytterligare en bland många andra ruiner i närområdet. Som så många andra övergivna och raserade byggnader runt byn stod den ute i skogen och försvann sakta bakom allt mer grönska. Men enligt Jerg, en av de många skickliga jägarna i byn, så verkar det som att det är i just denna gamla ruin som banditerna har flyttat in.

Banditerna, ett gäng kriminella psykopater som plågat byn under de senaste månaderna. De har rånat, stulit, misshandlat och förstört. Boskap har försvunnit. Mat och tunnor med vin och cider likaså.

För ett par nätter sedan sattes en lada i närheten av dig i brand. När du kom tillbaka från släckarbetet hade de brutit sig in hos dig och stulit dina surt förvärvade pengar.

Du har inte mycket val och inte något att förlora. Du är ensam utan familj. Antingen svälter du ihjäl eller så försöker du ta tillbaka dina pengar.

Du står i skogsbrynet och tittar in i gläntan där den gamla ruinen står. Det är en tät och mörk lövskog och det doftar mull och fuktiga bokträd. Brevid ruinen står en vildvuxen kastanj. Själva kastanjekapellet är en avlång byggnad med kvadratiska utbyggnader i varje hörn. Det finns en stor, stängd träport på ena kortsidan: kapellets framsida. Utbyggnaden till höger om porten har rasat ihop och inifrån den mörka öppningen ser du ett svagt flammande sken.

Ett mindre stenhus står på kapellets vänstra sida. Troligen har det varit köksutrymme vid något tillfälle.

I din ena hand håller du din gamle trogna klyvyxa som du huggit oräkneliga mängder vet med.

Vad gör du?
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Smyger fram till utbyggnaden vänster om ingången, runt knuten från dörren sett, och ser om jag kan höra något från inifrån kapellet.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Du smyger genom gläntan, fram mot kapellet. När du kommit en bit ut i det fria så hör du hur något rör sig i skogsbrynet på motsatta sidan. Det prasslar och en gren bryts. Du fryser till och riktar instinktivt blicken ditåt, men ser inget.

Vad gör du?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Låsas som att jag inget hört, utan böjer mig ner, plockar en blomma, går tillbaka in under grenarna för att gömma mig och spana mot håller ljudet kom från. Yxan är redo i handen
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Du spelar oskyldig och plockar en lila klöverblomma, varpå du strosar tillbaka och gömmer dig bland grenverket.
Tio minuter går. Det svagt flammande ljuset i öppningen på kapellet fortsätter lysa. Ett duggregn börjar strila ned. Allt är tyst.

Vad gör du?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Du släpper klövern och smyger runt dungen längs skogsbrynet. Du kommer till punkten där ljudet bör ha kommit ifrån och spejar runt omkring. Först ser du inget, men plötsligt tycker du dig se en gestalt röra sig längre in i skogen, inne under det skuggiga och mörka bladverket. Du hinner knappt registrera synen innan den är borta. Din puls är hög, du andas snabbt. Kan det ha varit en synvilla?

Du är nu i skogsbrynet bakom kapellet och den lilla stenbyggnader. Vad gör du?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Mumlar för mig själv "Ögonen spelar spratt, men inte tid att tveka. Inte när jag är så nära" kramar yxan i handen och slänger en sista blick innåt skogen innan jag börjar röra mig mot stenbyggnaden vid kapellets vänstra sida. Tänker snabbt för mig själv "bäst att säkra området först, inga fler överraskningar tack". Jag röra mig snabbt och lågt över gläntan
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Du smyger fram mot den lilla stenbyggnaden. Du hör inga fler ljud. Du kommer utan problem fram till dörröppningen. Det verkar mörkt där inne.
Nu är frågan vilken approach du tar..

Vad gör du?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Du väntar ett tag och lyssnar. Du hör inget alls innifrån byggnaden. Duggregnet börjar tillta.

Vad gör du?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Känner på dörren om den är låst. Om den är öppen så vill jag försiktigt öppna den på glänt och kika in.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Det är en dörröppning utan dörr. Du kikar in.
Det lilla huset består av ett enda rum. Det är mörkt men du ser jutesäckar och några tunnor. Du känner igen tunnorna och säckarna från byn. Korn, vete, cider.
Locket är borta på en av tunnorna. En kåsa ligger slängd på golvet och det är blött runt den.

Vad gör du?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Då går fram till tunnan och luktar. Det är äppelcider. Stulet från byn.
Solen går allt lägre på himlen.

Vad gör du?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Med hög puls och och öronen spetsade smiter du in i det lilla stenhuset och gömmer dig bakom några av tunnorna, med yxan i högsta hugg, och förbereder dig för bakhåll.
Tiden går. Regnet går över till svagt dugg igen. Det börjar skymma.
Ingen kommer.

Vad gör du?
 
Top