Nekromanti Kasst styrkesystem.

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Jag tycker att styrkesystemet är kasst i Eon, enligt regelboken kan man ju bara lyfta 10 X styrka, vilket innebär att om du är människa så kan du max lyfta 180 kilo (om man inte får någon Fysisk egenskap på bakgrundstabellen). 180 kilo är ju ingenting. Sen är det ett dåligt samband med tåligheten längden och uthålligheten. Om en karaktär har hög tålighet så blir han ju uthålligare vilket gör att han kan springa längre, men han blir samtidigt längre(!) och de som har vissa kunskaper innom idrot vet att det lämpar sig bättre att vara kort när det gäller långdistanslöpning.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Jaha. Men du kan ju göra ett eget system, och sen lägga ut det på forumet. Om du nu är så missnöjd.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
"<I>180 kilo är ju ingenting.</I>"

Skulle vilja se dig lyfta det där "ingenting"...

[color:green]//Elrond</font color=green>
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
180 kilo är ju ingenting
Så det tycker du? OK för att 180 kg i marklyft (antar att det är vad det handlar om) inte är absurt mycket på något vis, förutsatt att man använder en skivstång. Om du däremot går och gör ett försök att lyfta t.ex. en 180 kg tung tunna så lär du få stora problem. Det är ofantligt mycket svårare att lyfta saker som inte är gjorda för att lyftas, kan jag meddela, och jag tror inte folk i Mundana springer på gym direkt. Och, bara för sakens skull; angående Magnus Samuelsson och världens-starkaste-man-gänget kan man nog lugnt anta att de i Mundana skulle tillhört en ras med lite plus i Sty. Alternativt att de utgör en extremt liten del av normalfördelningen och knappt kan inkorporeras i ett rimligt avancerat rollspel. Jag vill åtminstone inte försöka skapa en karaktär i ett rollspel där genereringen är lika avancerad som människans genetik.../images/icons/smile.gif

Melius frangi quam flecti
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Ett eget system...

Ehem.. jag tycks aldrig kunna få nog av att promota mitt eget konstruerade styrkesystem. Det som är kvar att göra på det är doch hur man ska relatera styrkan till diverse färdigheter, men det får bli [Ditt] jobb, skulle du välja att acceptera det (dethär meddelande kommer att sjä...)

<A Href ="http://w1.920.telia.com/~u92002249/lathund.html">Lathunden</A> är länken till lathundstabellen. Där finns det helt enkelt en längd/4t6 tabeller för tre olika raser där man kan läsa ut styrka och vikt (men vikten är lite si och så med... dvs. inte verklighetsnära för stora personer ' :o) Om [Du] ger upp ett hest skrik när du läser dom föreslagna värdena på styrkan kan du läsa igenom det som står på:

<A Href="http://w1.920.telia.com/~u92002249/stymodvikt.html">Det knepiga.. eller inte..</A>

dendär sidan för att få reda på exakt hur värdena i tabellen har kommits fram till.
Slit det med hälsan.
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Och, bara för sakens skull; angående Magnus Samuelsson och världens-starkaste-man-gänget kan man nog lugnt anta att de i Mundana skulle tillhört en ras med lite plus i Sty. Alternativt att de utgör en extremt liten del av normalfördelningen och knappt kan inkorporeras i ett rimligt avancerat rollspel

Eller så kan de kanske ha fått den fysiska förmågan att få slå om styrkan med 2T6+)? Och kanske fått +1 till på den fysiska tabellen? Sen kan man höja styrka med träning.

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Tydligen motsvarar 18 i STY olika mycket i olika rollspel. I DoD hade Conan 18 i STY och jag kan slå vad om att han skulle göra mos av Samuelsson med ena handen bakom ryggen.

Don Kennetho
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Hehe, jo förmodligen. Fast i verkligheten är nog Samuelsson starkare är Arnie. Inte för att det hör hit förstås/images/icons/smile.gif
Har för mig att det där med att man kan lyfta StyX10 kg finns i Kult också, fast där är det ju iofs inget som säger att en människa inte kan ha över 18 så det är väl inte riktigt jämförbart med Eon. Faktum är att jag inte sett den där "regeln" om StyX10 kg i Eon, men jag har ju inte lusläst grundreglerna så...

Melius frangi quam flecti
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
180 kilo...ingenting?

Jag orkar knappt lyfta min egen arm. Herregud. 180 kilo är 180 mjölkpaket. Vet du hur ofantligt mycket det egentligen är? Jag blir alldeles utmattad bara av att tänka på det.

---
Martin Ackerfors-Ohlsson
---
"Ei saa peittää"
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Nu tycker jag iofs att styrkesystemet duger men jag funderade ändå på en sak. Du skrev att det är svårare att lyfta saker som inte är gjorda för att lyftas. Det tycker jag inte man kan ha i åtanke när det gäller ett styrkevärde. Det är något som SL får ge extra svårigheter till när man kommer till en sådan situation. Jag anser att om en RP kan lyfta 180 kg så är det vid ideala förhållanden.

C
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Max värde för en människa är faktist: 21 ( genom att få 2T6+9 på STY ) desutom kan man få +1 extra på tabbelen.
och sen kan man dessutom på special tabbelen få förmågan att bärförmågan inte halveras.

SÅ då med en styrka på 22 och med en bärförmåga som ej halveras..
STY+TÅL/2 är normalt OM jag mins rätt..
SÄG att TÅL även blev 22 så kan man bära omkring med ett 44 Kg utan svårigheter...


http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Hehe, jo förmodligen. Fast i verkligheten är nog Samuelsson starkare är Arnie.

Jepp. Fast Conan skulle nog ha smiskat dem båda på samma gång.

Don Kennetho
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ett eget system...

Problemet med ditt system som faktist ÄR väldigt bra ÄR just det att man kräver lite mer kunnighet inom matematik eller ork att sätta sig in i beräcknings metoderna än vad de flesta personerna har....

<table border="1"><tr><td bgcolor="#FFFFFF">[color:"#FFFFFF"]
*hmm* OM alla beräknigar skulle se ut så här så skulle Diddi och björn inte fatta något
*hmm* inte heller jag men ett litet pris att betala.. </font></td></tr></table>
<small>
Nä tacka vet jag normala sättet att räkna ut vikt och sty..

<table border="1"><tr><td bgcolor="#FFFFFF">[color:"#FFFFFF"]
Orsaken till att jag använder dessa vita rutor i onödan är att jag har nyss
lärt mig HUR jag gör dom
Och som teknik kobolt jag är så tränar jag just nu.. </font></td></tr></table>
<small>
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Conan (OT)

Var det inte 22?

Men vad behöver förklaras? Arn är helt enkelt t o m starkare än Conan. Med tanke på att Conan bryter tjurnackar, lyfter stenar som väger uppemot ett ton samt sliter sönder järngaller så bävar jag inför tanken på vad herr Dunkelbrink är kapabel till.

Don Kennetho
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Conans attitydvärde

I Conans fall skall man inte glömma att han har +10 i cl på typ allting pga sitt abnormt höga attitydvärde. Den enda jag någonsin sett som överhuvudtaget har den minsta chans att tävla mot Conan väd gäller tuff attityd är väl typ Judge Dredd.

- Ymir, som anser att man klarar vad som helst om ens attitydvärde är tillräckligt högt.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Conans attitydvärde

I Conans fall skall man inte glömma att han har +10 i cl på typ allting pga sitt abnormt höga attitydvärde. Den enda jag någonsin sett som överhuvudtaget har den minsta chans att tävla mot Conan väd gäller tuff attityd är väl typ Judge Dredd.

Jo, det får man inte glömma, förstås. Jag skulle t o m vilja säga att han har ett betydligt högre värde än även Judge Dredd.



Don Kennetho
 
Top