Nekromanti Kassa monster och odödliga hjältar

Lord Unrak

Veteran
Joined
30 Aug 2001
Messages
2
Location
alltid på resande fot
Jag har bara en sak och klaga på i det nya DoD och det är KP:n. När man blir legend blir man ju rena superhjälten som kan ta minst två hugg av ett tvåhandssvärd i huvudet (inte så dåligt eller hur) och sedan ställa sig upp och ge igen. Och sen har vi monstren om man inte dubblar deras KP så är det ju inte särskilt svårt och ta kåll på tillochmed några av de svåraste monstren (om har gått upp några yrkesnivåer) annars tycker jag att DoD 6 är ett bra rollspel om man bortser från de här två sakerna.

Peregrin Vittfarne - Kunglig upptäckare
 

Ordeith

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
16
Location
Gårdsjö
Jag är ju igentligen en inbiten DOD spelare men jag håller med dig. De här problemen brukar man få justera till själv.

Let the dragon ride again on the winds of time
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Kassa legender och odödliga legender

När man blir legend blir man ju rena superhjälten som kan ta minst två hugg av ett tvåhandssvärd i huvudet (inte så dåligt eller hur) och sedan ställa sig upp och ge igen.

Man kan ju fråga sig vad yrkesnivå Legend egentligen betyder...

Legender brukar vara ganska uppblåsta historier om helt vanligt folk som gjorde en massa fräcka saker i sitt liv.. Robin Hood är väl en känd legend.

Nå, nu är DoD6 ett sagospel. Där legender är levande och gör stordåd på kafferasterna, de dör liksom inte bara i "vanlig strid".

Jag kommer ohämmat och tänka på alla actionfilmer som finns i videobutiken... precis lika orealistiska.

Och sen har vi monstren om man inte dubblar deras KP så är det ju inte särskilt svårt och ta kåll på tillochmed några av de svåraste monstren (om har gått upp några yrkesnivåer)

Är det inte det Mästare och Legender gör? De slåss inte mot löjliga bäbis monster utan mot Mamma och Pappa monster, de där riktigt STORA och FARLIGA!

Att slåss mot ett monster kan väl alla, men om de kommer i dussintals? öka hellre antalet monster än antalet Kp på dem. Det tycker jag.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
När man blir legend blir man ju rena superhjälten som kan ta minst två hugg av ett tvåhandssvärd i huvudet (inte så dåligt eller hur) och sedan ställa sig upp och ge igen

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: KP är inte ett mått på hur många gånger nån kan stå och slå på dig med en stor klubba (eller ett tvåhandssvärd). Om hjälten inte förlorar allt KP i huvudet så får man nog anta att hugget inte träffade rakt på, utan bara snuddade. Det finns faktiskt (mig veterligen) ingen definition på KP i DoD6.

om man inte dubblar deras KP så är det ju inte särskilt svårt och ta kåll på tillochmed några av de svåraste monstren

Jag håller med Jonix, öka antalet monster. En legend slåss inte mot enstaka monster, det vore ju löjligt, han är ju trots allt bäst i världen (eller åtminstone nästan...).



"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Janus

Veteran
Joined
2 Jun 2001
Messages
36
Location
Gôteborg, Linné, lägenhet, stol.
Det har jag gjort. Våran spel grupp har som husregel att man får mycket mindre KP när man går upp i level. T.ex. en krigare får 2t6 när han stiger en nivå. Det har funkat alldeles utmärkt för oss.

"If you dance with the devil the devil don't change, the devil changes you"
 

Salandras

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
45
Det stämmer jäkligt bra. Jag och en vän tog en drake när båda var mästare.. draken var mycket gammal

//Salandras, Din dolk i ryggen
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Beror ju på

Det där med att höja KP på monster eller att öka antalet kan ju vara lite klurigt. Visst blir det mer för spelarna att slå på om man har fler. Men tänk va skoj det är när spelare bankar och bankar på ett monster utan att det dör?

Svettiga och möra står dom öga mot öga mot ett monster som verkar vägra dö? "Varför dör det inte?" Det kan vara rätt så skoj det med.

Men det är väl olika beroende på situationen.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan man inte göra som så...

kan du inte helt enkelt göra som så att du gör lite husregler & gör så att det passar dig & din grupp.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Men i kampanjen jag spelar ...

... så är det så att vi regelmässigt åker på mycket smisk. Oftast så mycket att mer än halva partyt ligger medvetslösa eller döende när striden är över. Svår balansgång för SL. Eller också bestämmer sig en hel stad för att vi är onda, och försöker ge oss mäktigt med späk. Världsapråmmiss; 400 lvl1 bönder är inte att leka med, ens om du är duktig. Det kan även hända att vi är tvugna att sälja eller pantsätta allt vi äger och har -- och lite till -- för att kunna fixa knipan vi befinner oss i.

... Men kort sagt, det låter som en lite för snäll spelledare. Mäktiga figgar går det alltid att smiska...

-W
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Ja och Nej

<I>"kan du inte helt enkelt göra som så att du gör lite
husregler & gör så att det passar dig & din grupp"</I>

Jo, det kan man ju göra om man vill vara feg /images/icons/wink.gif
Annars går det alltid att:

1. Skriva till spelföretaget och klaga över att de inte
gjort något åt detta i grundreglerna, för att kunna ställa
dem i skamvrån lite.

2. Skita i spelet. Bokstavligen talat. Använda det som
dasspapper och använda argumentet: Det är ju inte färdigt.

3. Posta ett inlägg (precis som Lord Unrak gjorde) och låta
andra sköta tankeverksamheten /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Kritiska träffar

Jag upptäckte detta när jag köpte regelboken så för att råda bot på det så tog jag helt enkelt reglerna för Kritiska Träffar (KT) i Chronopia och modifierade dem lite. Så, oavsett hur mycket KP en RP har eller SLP så kan han falla för en KT.
KT får en varelse när skadan blir lika med eller högre än varelsens (STO+FYS)/4, för varje poäng över det så blir det +1/KP över KT-värdet på slaget för Kritisk träff, så en perfekt träff som gör dubbel skada ställer oftast till det för den stackare som råkar ut för det.
Kör dessutom med en regel som gör att om man lyckas smyga sig på en person så kan man döda denne omedelbums, det fungerar så här:
Om man anfaller en intet ont anande varelse som inte får ha mer i STO än anfallarens+20 (SL's bedömning, så att man inte kan dräpa hur stora saker som helst) och man lyckas att göra skada så autodör varelsen oavsett KP då personen inte har upptäckt anfallet och anfallaren kan i lugn och ro anfalla där man är som mest sårbar. Med detta system så blir en jägare rätt effektiv och även lönnmördare, ni kan ju tänka er en lönnmördare utan detta system, han lär som sagt behöva ett par hugg med ett 2-H svärd om han ska ta en krigare /images/icons/smile.gif, för även om han har gift så ska de hinna verka.

De som är intresserade av systemet kan ju maila mig så kan jag skicka det, adressen finns på min profil.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Så kan man ju göra åxå... (NT)

/images/icons/smile.gif

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Kritiska träffar

spännande. jag har fixat en gren av tjuven (typ som helig krigare och riddare på präst resp. krigare) som heter lönnmördare. då inriktar man sig mer mot strid och mord istället för smidiga fickstölder. reglerna i stora drag:
Ny färdighet: Dödsstöt: som du sa, dödar i ett hugg, fast här krävs ett färdighetsslag och att man gör en viss skada IGENOM rustningen osv.
Man förlorar Stjäla föremål och nåra till som yrkesfärdighet, man får 1t8 i SK istället, och Dödsstöt som yrkesfärdighet. och lite mer. har dock inte fått ner det konkret på papper, men jág har gjort en RP som är lönnmördare, så reglerna är rätt klara i skallen på mig.

Jag vet att jag har rätt!
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Lönnmördare

Låter coolt, jag har tänkt göra ett lönnmördaryrke, men inte fått tummen ur ännu. En sak som jag tänker låta lönnmördare kunna är Nervgrepp som finns i DoD Samuraj, den färdigheten verkar vara bortglömd, men den är rätt fräck.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Re: Kritiska träffar

Att offret ofelbart kolar om man lyckas med ett smyganfall låter väl drastiskt tycker jag, för trots allt är det långtifrån säkert att offret står helt still som i väntan och låter sig träffas på den svagaste punkten, även om han eller hon aldrig upptäcker den annalkande faran. Men i DoD4 hade den som var Lönnmördare till yrket som yrkesförmåga att han/hon vid ett väl genomfört smyganfall bakifrån (kräver lyckat färdighetsslag för Smyga samt att offret misslyckas med att Upptäcka fara) göra upp till fyra gånger den normala skadan med sitt vapen. Systemet gick ut på att om lönnmördaren obemärkt smugit fram bakom sitt offer, så gällde att det följande färdighetsslaget för den aktuella vapenfärdigheten bara räknades som misslyckat ifall lönnmördaren enligt vanliga regler fumlade, o s v. Alltså, ett slag som normalt hade inneburit misslyckande räknades här istället som ett vanligt lyckat slag, medan ett i normala fall lyckat slag innebar att dubbel skada utdelades och ett perfekt slag betydde att attacken orsakade fyrdubbel skada. En helt OK grundidé, om man frågar mig. Ifall man sedan vill göra attacken ännu effektivare (dödligare) genom att öka multiplarna från t ex dubbel till fyrdubbel och fyrdubbel till sexdubbel är väl en smaksak. Men för mig framstår det som betydligt mer realistiskt om anfallet, även om det utförs av en expert, inte är automatiskt dödande.

Förresten vet jag inte vad jag menar.

Mvh
Herr Ågren
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Re: Kritiska träffar

Nä den varianten är inte helt fel, man kan kanske använda den och använda autodöd vid sovande och andra försvarlösa situationer, samt ge lönnmördare bonus per YN på multipeln?
För med det system som jag använder mig av med Kritiska träffar så skulle en multipel på skadan snabbt ge en fatal utgång för den drabbade.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Nervgrepp

Nja man nyper motståndaren på känsliga ställen på halsen och om man lyckas så kan de inte göra någonting utom att sjunka ihop, detta tar en stund, men de kan inget göra utan är helt hjälplösa under tiden.
Om du vill så kan jag skriva ned reglerna för det och maila dem till dig (om du inte kan låna DoD Samuraj av någon och läsa själv).

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 
Top