Nekromanti Kartutkast

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Pjuppe kan ju inte få ha dethär forumet för sigsjälv ...

Nåja, jag hade lite tankar om en ödesmättad fantasy-kampanj med tunga Trudvang-influenser. De tankarna har inte slutat, men utöver problemet med att ett system för spåkonst satt jag tills nyligen fatt i kartritande.

Kartor är skitviktigt för mig, nästan lika viktigt som namn. Men hur fan börjar man rita en karta från scratch? Att bara ta en penna, digital eller inte, på ett vit papper fungerade inte.

Så fick jag den briljanta idén att börja med hexagoner. Mind you, kampanjen är inget hexcrawl. Men att ha rutor att fylla i färger var mycket tydligare och ändringsvänligare än frihand. Ovanpå det la jag sedan älvar, städer och namn.

Inte snyggt för fem öre, men ett fullt användbart utkast och en idé värd att dela med sig av.
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Kartutkast + kartsnack

Tja, har ingen erfarenhet av hex – varken av att göra kartor eller att lira med det. Dock tycker jag att detta ser tilltalande och bra ut; inte minst hjälper det en att tydligt sätta in platser och dylika på ett vettigt sätt. Bra jobbat!

Ett annat sätt, som jag prövat själv vid några tillfällen, är att ta en kartbok, leta upp en tilltalande del av världen, lägga smörpapper uppå och rita av; gränser, floder, städer namn osv. Stanna mitt i jobbet någonstans, leta rätt på någon annan tilltalande del av världen och fortsätta på samma sätt och sätta ihop detta men den del du redan kopierat. Nu har man förhoppningsvis en stor karta som är omfattande, på vilken man kopierat olika delar av världen och lappat ihop dem till ett. ... Därpå tar man ett nytt, vanligt papper och kopierar alltihop. Skillnaden är dock den att nu sätter man in sina egna namn och fyller ut med eget hittepå som inte fanns där förut.

... Mja, detta är omständigt och man kan för alla del göra det enklare. Man kan tex. ta några världskartebilder på nätet och klippa och klistra ihop dem och justera detta digitalt. Går nog mycket fortare. Det var faktiskt jag gjorde, eftersom jag inte har något ljusbord (dock ett på väg nu).

En annan sak som jag gjort, och som jag gillade – som liknar detta, är att ta en schysst plats på världskartan och bara kopiera gränserna, varpå man sedan fyller på detta med helt egna grejer från scratch. ... Kan rekommendera detta när man skapar en ny värld. Kopiera eller rita bara gränser så att det blir en härva svart lineout. Ta sedan med dig dessa gränser till spelbordet och fyll på förhand allteftersom ni spelar. Är förövrigt inte alls dumt att skriva ut flera ex av gränserna så att man kan justera i efterhand och låta spelarna rita egna versioner osv.

/solvebring som gillar att rita kartor från scratch men som samtidigt tycker att det är svårt att få till en bra "planlösning".
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Kartutkast + kartsnack

Jo, jag har också testat att basera ett påhitt på en verklig bit av världen. Mitt utkast till karta för Dieselhjärta är några öar utanför södra Sydamerika från Goole Maps skrammlade genom några filter i GIMP och ihopmonterade på nya sätt.

Det fungerar, men det har några problem. Dels skalar inte geografi sådär jättebra, en ö i Stockholms skärgård har inte formen som en tänkbar kontinent och tvärt om.

Dels har jag ofta väldigt, väldigt specifika behov på mina kartor. Jag bygger händelseförlopp kring geografi. Ett skräck-scenario jag körde i 1930-talets Sorunda utvecklades väldigt mycket genom »på« en historisk karta.

I dethär fallet hade jag redan tidigt en idé om hur kartan skulle se ut. Jag hittade någorlunda liknande flod-formation i Kina, men det var inte riktigt rätt. Vettigare då att skapa eget, men först med rutor att fylla i blev det görbart.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
chryckan said:
Vad använde du for att skapa hexagonerna och färglägga dom?
Jag använde ett trevligt online-verktyg för att generera ett hex-nät i pdf-format. Sen laddade jag in det i GIMP (Photoshop eller Paint.net är nog likvärdiga i sammanhanget). Därefter var det bara att använda »Fyll«-verktyget. Jävligt primitivt, det blir endel klickande. Men det är enkelt och ändringsvänligt. Floder, ortsnamn etc. är ritade i egna lager ovanpå.
 
Top