Nekromanti KartritningsHJÄLP!!!!!

Marcus J

Hero
Jag håller på med ett äventyr som nog blir riktigt bra men eftersom jag själv är riktigt kass på allt som har med kartritning att göra så undrar jag ifall det är någon där ute som kan tänka sig att ställa upp och hjälpa mig med detta?
Det som ska ritas kartor över är ett bostadshus, en herrgård, trakten runt herrgården och norra Consaber+Colonan. Den sista ska inte vara exat utan bara ge en bild av vilka vägar men ska ta för att komma till herrgården. Är ni villiga att hjälpa mig med detta så kan ni ju posta här så internar jag beskrivningarna till er sen.(Man vill ju inte att vissa nyfikna spelar ska kika på det här, Ja, jag menar dig Jonny)

Arvid

Warrior
Jag vet inte om nån orkar göra kartorna åt dig (om det var vad du önskade?) men jag kan ge dig lite tips, har hållt på en hel del med kartor tidigare.

Ska det vara just en "riktig" karta eller bara symbolisera geografikunskaper? I det senare fallet behöver den ju inte alls göras snygg och det går väldigt snabbt. Sen är det intressant hur ofta den kommer användas, då det (åtminstonde för mig) är avgörande för hur lång tid man lägger ner på den.

Är det bara för dig rekommenderas vanligt rutat papper men jag antar att det är för spelarna, så då har jag en del metoder jag använder. Ibland kan man utgå från en befintlig karta (Consaber kartan i ett av dina fall) och börja med att kalkera. Jag brukar rita skog, berg med symboler (alltså en massa träd etc) och brukar här och där rita in en bild av nåt troll eller dylikt. Om du måste förstora eller vrida en befintlig karta blir det lite svårare, det orkar jag inte ta nu, då jag inte vet om det är aktuellt.

Svårast med kartor över hus är att få in en trovärdig skala på allting, jag brukar aldrig rita sånt då det mest känns onödigt. I så fall rör det sig snarare om en översikt. Ska du väl göra en nogrann blir det lättare om du har en huskarta att utgå från, jämför för övrigt gärna med mått i ditt eget hus för att få det någorlunda trovärdigt.

Sedan det sista och viktigaste. Kaffe. Kaffe kan göra underverk med kartor (och all annan rekvisita i pappersform), färgen blir helt lysande. Föreslås varmt.

Mitt mest lyckade projekt är en karta över Damarien, Västmark med omkringliggande områden. Den är baserad på Asharinakartan men förstorad (fyra gånger så stor area) på ett A3 (kartor gör sig bättre så stora) med utsatta breddgrader (vilket krävdes en hel del lusläsande i Sjöfarare och på internet) gjord av Kartograf Grim van Eben av Hammarnäs med hjälp av sammanställningar kartograf Durzezian från Cziremolo och långlotsen Varok, tjänstgörande på karacken Stormaren (glöm aldrig att skriva tillverkarens namn)

Marcus J

Hero
Re: Du skulle inte kunna tänka dig att posta dem?

Menar du beskrivningarna? Det skulle jag nog kunna göa.

Sankt Creigh

Warrior
Skicka ett mess med en Utförlig beskrivning av klimat, byggander, landmärken, och landskap så ska jag se vad jag kan göra när tid ges.

// Creigh

Sankt Creigh

Warrior
Ps. Ett grymt intag av Coca-Cola brukar göra susen för mig... ritar utav bara helvete mellan pisspauserna...

Arvid

Warrior
Re: Du skulle inte kunna tänka dig att posta dem?

Visst var det här riktat till mig?
Jag har ingen scanner men skulle det funka att scanna ett A3 om det görs i etapper? Ja, kanske. Annars skulle det kanske gå någorlunda med digitalkamera, bara för att visa lite hur de ser ut (har dock ingen sån heller). Men jag ska se vad jag kan göra, kan dock dröja. Något speciellt önskemål?