Nekromanti Kartritare sökes!

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Tjo!
Håller på att skriva en systemlös kampanjvärld (helt icke-kommersiellt) som troligtvis lär publiceras på nätet om/då jag blir klar med denna.

Angående kartritandet...
Jag har en "snabb" skiss (tog mig säkert 25 minuter att göra, antagligen för att illustrerande inte är min starka sida) som jag vill att kartan skall vara så lik som möjligt.
Har fler bilder på den (tråkigt nog har jag ingen scanner) om det kanske syns dåligt på vissa ställen eller så.

Tag gärna kontakt med mig för ytterligare detaljer.. Msn och allting tänker jag inte skriva ned.. finns väl i min profil antar jag.... ska slänga ett öga så att det gör det innan jag lägger mig sedan.
För mer information angående min kampanjvärld så är det bara att tjattra på. Som sagt är den helt och hållet systemlös men jag skriver den just nu till DoD6.

Lite kort om "världen":
Världen är relativt outforskat. Adversaeu är den kända världen. Hela den kända världen är uppdelad i några få furstendömen. Alla furstendömen styrs av olika furstar, vissa har valt att styra själva medan andra har insatt demokrati eller oligarki i sitt furstendöme.
Konflikter pågår ständigt mellan olika furstendömen och militär är någonting som vissa har medan andra avstår från det. Hur det går för dem är olika, vissa klarar sig bättre än andra.

Adversaeu är inspirerad av Romarriket och 1500-talets Italien. Kom inte och tro att det är stereotypiskt romerskt bara. Det är bara vissa namn och speglar tillbaka på det samt att något enstaka furstendömes grundidé har fått inspiration från en romersk provins.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det är lättare än du tror att rita kartor i Photoshop (t.ex.). Kort uttryckt går det ut på att varje terrängföreteelse är ett lager med en särskild färg. Sedan lägger man dessa på varandra med en viss opacitet på lagren så att underliggande lager syns igenom. Längst upp ritar man gränser, städer etc (här kan dock Illustrator vara lite mer lämpat för ändamålet). Du kan också söka på ett inlägg av Dante om att rita kartor. Dessa kartor ser ju dock mer kartbokslika ut än handritade. Man kan få dem att se handritade ut i Photoshop genom att trixa med färgerna (så att de är pergamentlika) och lägga på någon struktur och/eller molnfiltret för att skapa en spräcklig yta.

Vill du ha en äkta handritad karta har jag inget mer att säga :gremlaugh:

/RD
 

vielleicht

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
79
Location
Göteborg
Håller på att skriva en systemlös kampanjvärld (helt icke-kommersiellt) som troligtvis lär publiceras på nätet om/då jag blir klar med denna.
Sorry. Jag jobbar visserligen gratis, men bara för rollspel som kommer att säljas kommersiellt. :gremgrin:

-V
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag har illustrations-kapacitet som en obegåvad femåring med ADD.. jag hade självklart ritat den själv om jag kunde :gremwink:

Men jag får göra ett försök med Photoshop..
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
well... här är några bilder som tog ungefär 25 minuter att göra i photoshop.

om någon av dem tilltalar dig kan du skicka ett mail till mig med en en kort förklaring av världen samt en tydlig skiss över vad du vill ha (alla kan rita med paint).

givetvis ska det på mer detaljer.. vill bara visa ungefär vilken look det kan bli (mina favoritkartor är ensamma vargen).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag kan inte heller teckna ens en streckgubbe utan att pennan gråter bläck, men saker är lite annorlunda i Photoshop, s.a.s. Där ritar man ju gränserna med musen, på hög detaljnivå, och sedan behöver man inte utöva sina ritningsskillz så mycket mer.

/RD
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag glömde tillägga att jag har precision som en höna med muspekaren... men jag ska allvarligt ta ett försök själv. Annars har jag fått bra respons från folk, så det ordnar sig hur som helst. :gremwink:

Edit: Å andra sidan har väl hönor ganska bra precision.. då de äter grus och så. Så man får nog säga att jag har lika bra precision som en nedsupen och höggravid lax... för de har väl inte speciellt bra precision?
 
Top