Kartritande - hjälp!

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Mitt kartritande består i att jag ritar med blyertspenna på rutat papper. Med kartor menar jag då kartor över äventyrsplatser av olika slag, till exempel grottsystem, västernstäder eller rymdskepp. Resultatet fungerar för min spelgrupp. Saken är dock den att jag har en och annan grej som jag skulle vilja kunna visa för en bredare publik men innan dess vill jag ha proffsigare kartor. Inte så att det behöver vara konstnärligt utsmyckade och detaljerade färgkartor men bättre än mobilfoton av mina blyertskartor. Jag ser två potentiella lösningar på detta problem. 1) Jag hittar en eller ett fåtal personer som har talang och tid att göra kartor till mina projekt. 2) Jag lär mig att göra egna kartor som håller tillräcklig klass. Så, om du känner att du passar in på alternativ 1, har tips relaterade till alternativ 2 eller rent av vill föreslå ett alternativ 3, kör!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Köp en ritplatta:

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Du kan köpa Affinity Photo för en fast summa och sedan finns det massor av gratis Photoshop-penslar som du kan använda och bara "stämpla" på en karta. Vet att jag sett penslar för värdshus, dungeons, byar och topografiska landskap.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Är det någon som testat två eller flera av Dungeon Scrawl, Dungeon Fog, Inkarnate och Wonderdraft och kan säga något om skillnaderna?
 

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
28
Jag har ingen erfarenhet av Dungeon Fog, men övriga tre gör olika saker. Alla fokuserar främst på fantasy, men med lite vilja och vaselin går det säkert att göra något vettigt i andra genrer också.

Dungeon Scrawl är väldigt lätt att använda, gratis, och ger dig snygga traddiga fyrkanter. Det går att importera assets för att få till lite mer avancerade kartor, men planritningar och översiktsplaner över dungeons är vad programmet gör bäst.

Wonderdraft gör världs- och stadskartor. Lätt att lära sig och du betalar en gång för att ladda ner programmet, som dock inkluderar väldigt få assets. Det går att hitta gratissamlingar att importera men räkna med att få hosta upp en extra slant för att få det du vill ha. Vill man göra battlemaps får man köpa ett separat program som heter Dungeondraft.

Inkarnate har flera olika kartalternativ och kan göra i princip vad som helst. Det finns en uppsjö (tusentals) av assets i många olika stilar och det tillkommer fler hela tiden (det går att ladda upp egna också). Något högre tröskel än Wonderdraft men kan ge riktiga snygga kartor. Inkarnate körs online och är en prenumerationstjänst. Det finns en begränsad gratisversion om man vill få en känsla för det.

Förutom dessa finns även Dungeon Painter Studio (är helt okej men gör i princip samma sak som Dungeondraft) och Campaign Cartographer 3 med en väldans massa tilläggsprogram - väldigt kraftfullt program med lika hög tröskel.

Själv använder jag Inkarnate. Det är smidigt att ha allt på ett ställe, det kommer uppdateringar hela tiden och de har en väldigt bra supportservice.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Tack för tipsen. Jag har testat lite i Dungeon Scrawl. Det verkade lätt att använda och bra för just underjordiska komplex. Måste dock testa mer innan jag kan avgöra om kartorna blir vad jag tänkt mig. Annars låter Inkarnate bra eftersom jag vill göra kartor till olika miljöer.
 
Top