Nekromanti Kartor

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Någon som har ett förslag på hur man ritar en rymdkarta med planeter osv?"

Själv håller jag (under min allt för korta fritid) på att bygga en riktigt avancerad stjärnkarta till den SF-kampanj som körs just nu. I grunden finns en databas med astronomiska data (X-Y-Z för olika stjärnor, katalognamn, spektralklass, storlek, planeter, hoppunkter etc), som sedan används av ett program som projicerar en karta från val vinkel, inzoomning och detaljnivå. Det kräver lite trigonometri och matrismatte, men blir å andra sidan läbbans snyggt och spelarna kan till och med astrogera framför en navigationskonsoll. /images/icons/wink.gif

En av projektionerna som jag funderar är en isometrisk 3D (dvs djup fejkas). Det har fördelen att avstånd kan mätas lättare i djupled och att man slipper en hel del knepiga beräkningar. Dessutom kan den göras på papper tämligen enkelt.
<pre> |y
|
| o
| O AC +19867 A+B (Sequitur Prime)
| |
| |
| |
|____|__________x
/ | /
/ |/
/-------|
/
/
/z</pre>
Ursäkta asciigrafin, men så här skulle det kunna se ut. Sen skulle varje system behöva kompletteras med ett kataloguppslag, där planeter och månar listas:

AC +19867 A+B (Sequitur Prime) GV-stjärna med KVI-kompanjon.
I: (ej namngiven) sten, omkrets 12000 km, gravitation 0,39, avstånd 0,26 AU, ingen atmosfär
II: Sequitur Prime, sten, omkrets 38000 km, gravitation 0,96, avstånd 0,98AU, kväve-syrebaserad atmosfär
IIA, primär följeslagare, avstånd 310000 km, gravitation 0,12, ingen atmosfär.
IIB, sekundär följeslagare, avstånd 120000 km, gravitation 0,013, ingen atmosfär
III (ej namngiven) gasjätte, omkrets 363000 km, gravitation 4,29, avstånd 3,34AU, metan-vätebaserad atmosfär

...och så vidare.


- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Det är ruskigt svårt att få till en bra rymdkarta, tre dimensioner tycker iallafall jag är svårt att rita. Det är betydligt lättare att använda verkligheten. Det finns schyssta kartor av solsystemet med omnejd (ett antal ljusår) på nätet.

/The Danno
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ascii [OT]

Va? Ehuru? Hur gjorde du mellanslagen i ascii-bilden? Forumet vägrar acceptera dom när jag gör dom..


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ascii [OT]

"Va? Ehuru? Hur gjorde du mellanslagen i ascii-bilden? Forumet vägrar acceptera dom när jag gör dom.."

Taggarna heter <pre> respektive </pre>. Allt mellan dem skrivs med ett typsnitt med fast bredd (oftast courier) och vita tecken (mellanslag, tabbar, radbrytningar etc) ritas ut.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ingolf X

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
33
Location
Sollentuna, Sverige
Försök att sätta någon planet eller liknande, kanske ett asteroidbälte, i centrum av kartan. Sedan kan du ju sätta olika planeter i banor kring centrum.
Avståndssiffror kan vara bra att skriva ut.

Kartan behöver inte vara 3D, du kan ju alltid göra det viktigaste ur galaxen eller solsystemet (whatever) uppifrån och platt.
En sak som du då kan göra är att göra prickade linjer som visar hur handelsrutterna ligger.
Gör gärna enskilda bilder då som visar ur planeterna ser ut samt lite fakta om dem.
En kul grej, är att göra som Pratchett och ha en platt planet. Eeeh, ok, hans bärs upp av elefanter och en sköldpadda, men det kan vara kul.
Förresten! Gör ett helt solsystem uppbyggt på platta planeter!



Ingolf - En gudabenådning...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Re: Ascii [OT]

Du kan också använda dig utav non-breaking spaces som är ett mellanslag och det skrivs såhär. <B>& n b s p ;</B>

/[color:green]Han</font color=green> som kan lite HTML
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Jag tror det finns ett hjälpmedel på ironygames.

Kan inte länken riktigt men den finns under länkar på rollspel.com

Jag har inte provat den själv heller.

Wille
 
Top