Nekromanti Kartor

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,174
Location
Göteborg
Här kommer senaste uppdateringen av mina kartor. Kartan visar mina "flexibla" trappor som ritas ut genom att jag ritar en bana och slår på ett grafikformat. Skuggor etc är inbakade i formatet.



http://www.megatongames.com
 

Attachments

  • flexible-stairs_02_shade2.jpg
    flexible-stairs_02_shade2.jpg
    35.1 KB · Views: 0
Coolt. Jag antar att du ritar skuggan manuellt, spridningen är inget som illustrator ritar ut?
EDIT: (Då menar jag trappan som går ner i det stora runda rummet)
 
Snow;n89640 said:
Coolt. Jag antar att du ritar skuggan manuellt, spridningen är inget som illustrator ritar ut?
EDIT: (Då menar jag trappan som går ner i det stora runda rummet)

Det bör gå utmärkt att fixa det via en automatisk stil. Har inte lekt med det supermycket själv, men det bör kunna fixas med någon variant av gradient eller kanske bara att längden på linjen används för övertoning.


Imponerande, hursomhelst. Jag gillar ju vektorbyggande, och den här kartan fick mig att vilja grotta ner mig mer i Illustrators brush-system...
 
krank;n89648 said:
Det bör gå utmärkt att fixa det via en automatisk stil. Har inte lekt med det supermycket själv, men det bör kunna fixas med någon variant av gradient eller kanske bara att längden på linjen används för övertoning.


Imponerande, hursomhelst. Jag gillar ju vektorbyggande, och den här kartan fick mig att vilja grotta ner mig mer i Illustrators brush-system...

Kul att ni är intresserade! Lite tekniskt mumbo-jumbo:
Trappornas grafikformat består av flera penslar.
* En pensel med trappstegen.
* En pensel med grundskugga (ett streck med övertoning (vitt till svart) (gradient) med samma tjocklek som trappan (gör en skugga med "multiply")).
* En pensel med "skugga från vägg".
* En pensel med skuggan på sidorna av trappan.
* Sedan ligger lite fler småeffekter på vissa delar.
Men allt ligger i samma grafikformat (graphic style) så det är bara ett knapptryck för att göra en trappa. Jag har tre olika grafikformat för tre olika varianter.
(Ett grafikformat kan ha flera olika linjer, fyllningar och effekter.)

-----------------------------------------
http://www.megatongames.com
 
En youtube-tutorial kanske?
Du behöver inte avslöja alla hemligheter. :-)

Edit: för min del behöver jag inte veta exakt HUR du gör det, mer ditt workflow, med alla penslar klara, hur tar du fram en karta.
 
Kreneleringar i Illustrator. Följer banan/linjen automatiskt när jag modifierar den. Blev rätt smidigt :)



-----------------------------------------
http://www.megatongames.com
 

Attachments

  • crenelations01.jpg
    crenelations01.jpg
    54.9 KB · Views: 0
Lite mer karta. En del av ett cloaksystem.

 

Attachments

  • part_of_sewer_system.jpg
    part_of_sewer_system.jpg
    30.3 KB · Views: 0
Här kommer teckenförklaringen till mina kartor.
 

Attachments

  • Dungeon-_of_the_day_LEGEND_03.jpg
    Dungeon-_of_the_day_LEGEND_03.jpg
    33.2 KB · Views: 0
  • Dungeon _of_the_day_LEGEND_01_part.jpg
    Dungeon _of_the_day_LEGEND_01_part.jpg
    109.3 KB · Views: 0
Back
Top