Nekromanti Kartor

Myrcht

Veteran
Joined
25 Aug 2005
Messages
41
Tjena jag undrar vad ni brukar använda för program när ni ritar kartor till äventyr ni skriver?..
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Mitt enda fullständiga äventyr skrev jag till gamla Mutant. Då gjorde jag kartorna i Deluxe Paint IV på en Amiga 500. Jag säger bara en sak. Pixlar regerar. :gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Papper och penna

Eventuell efterbehandling görs i Photohop, men kartan ritas alltid med papper och penna. Det går oftast fortast.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Paint :gremsmile:

Nej, skojjar bara, som sagt förrut, papper och penna, enkelt och bra.
Funderade på att lära mig autorealm mapmaker men det verkade inte bra tycker jag.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
De få kartor och illustrationer jag har ritat till äventyren är med papper och penna. Det ända programmet jag har som det går att rita kartor i är Paint, och vi alla vet hur jobbigt det är att rita i paint, iaf med lap-top...
 

Myrcht

Veteran
Joined
25 Aug 2005
Messages
41
Okej, d verkar som om nästan alla kör med papper och penna :gremtongue: men ifall man skriver ett äventyr på datan och ska lägga ut det på internet, och man inte har scanner, då måste man ju rita det i datorn, och som sagt e paint jobbigt att rita i :gremsmile:
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Lösningen är skälvklart att fixa scanner[NT]

Lösningen är skälvklart att fixa scanner.
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Jag kör Paintshop Pro till allt numera (lade ifrån mig Amigan med Deluxe Paint för ganska många år sedan).
Ritar först för hand, scannar in, färglägger etc i Paintshop.

Tar inte i Paint med tång. :gremgrin:
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Jag ritar grunden för hand. Sedan scannar jag den och lägger till detaljer och färglägger dem i Photoshop.

Om du tittar under Kayra på Omnimodussidan så hittar du ett par exempel på kartor jag gjort på det viset där
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Jag använder photoshop till 99%. Både för svartvita (handritade/penna) och färgkartor.

Bifogar en del av kontinenten Etoria (från min värld angarth).
 

Rikku

Veteran
Joined
9 Aug 2005
Messages
10
Location
Urskogen nära en vattenpöl
Jag och min kompanjon CoX skapade vår enorma värld för hand (tog sin tid och vi är endå inte klara) men ska du göra kartor med hjälp av en "dumburk" (som far säger) skulle jag föreslå photoshop vilket är relativt lätt att lära sig och ger bra resultat (oftast).

-Nej vi kan inte döda den den är så söaajjjj... // "död" krigare från väst
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Papper och penna fungerar bra

om man skrynklar pappret riktigt riktigt ordentligt
ritar kartan och sedan kör kartan i ugnen tills den blir lätt gyllenbrun :gremwink: är den också lite mer "INN"
 
Top