Nekromanti Kartor och copyright

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Hej, en enkel fråga med de som sysslar med eon:

jag har gjort ett par modifierade kartor av Mundana och undrar om jag kommer bli kärnvapen bombas tills mörkret själv tycker det var lite grovt om jag lägger upp dem för allmän åskådning. Jag tänkte nämligen dela med mig av mitt eget modifierade Mundana till de forumiter som kan inspireras och få idéer av det jag skapat :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Rent juridiskt är det också ok. Man kan visserligen skydda namn och sånt i fantasivärldar, men man får fortfarande lov att använda dessa. Exempelvis får jag lov att rita om Midgård med alla platsnamn och sånt om jag själv ligger bakom utförandet.

Tror jag.

Man får också lov att skriva om fantasivärldar. Jag får skriva "Den stora boken om Midgård". Rent juridiskt är det samma som om jag skulle skriva "Den stora boken om Sverige".

Tror jag.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Blasphemy;n126020 said:
Det är klart att du ska lägga upp kartorna!
Jag ser att du har "helmgast" som titel, betyder det att du arbetar med dem eller är det bara en forumtitel? :) Vill bara dubbelkolla för om det är ok så kommer jag lägga upp min version av ordensstaten + landskapet mellan Ebhron på min wiki och länka till den.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
"Modifiera" och "rita nytt, men inspirerat av" är två helt olika saker. "Modifiera" hamnar lätt i samma juridiska gråzon som fanfiction. Modifikation med tillräcklig "verkanshöjd" kan dock räknas som ett nytt verk.

Har svårt att tänka mig att någon rollspelsskapare skulle opponera sig, eftersom ett rollspel som folk inte meckar runt med är rätt dött (har dock för mig att licenshållaren för HERO System kräver/krävde att saker bara distribueras via deras webbsida).
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Gemstone;n126099 said:
Jag ser att du har "helmgast" som titel, betyder det att du arbetar med dem eller är det bara en forumtitel? :) Vill bara dubbelkolla för om det är ok så kommer jag lägga upp min version av ordensstaten + landskapet mellan Ebhron på min wiki och länka till den.
Det är Nallo, vi brukar lita på att han vet vad han snackar om. Oftast. :p
 
Top