Nekromanti Kartor o sånt!

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Nån som skulle kunna säga mig hur man målar en bra karta....
Hur ska man måla til exempel skog, berg?
Hur detaljrik ska en karta vara?


/Hugo, som är hobby-kartritare....
 

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
Det beror på

Det beror faktiskt på en hel jävla massa grejjer...

Hur du ska måla den beror ju helt på vilken stil du vill ha på den. Ska det vara som ett satelitfoto från år 2374 eller ska det va något som någon hittade i det otroligt gamla klostrets ortoligt gamla katakomber?

Hur detaljerat det ska va beror ju självklart på vad du ska måla en karta över. Är det en stad så kan du rita ända ner till kullerstenarna. Är det en hel värld med flera kontinenter så kan du sätta ut en prick för dom större städerna, och så vidare.

Men men... allt det här är ju ganska självklart...
Nåt mer som också är självklar är mitt lilla råd till dej:
Kolla på hur kartor ser ut för fan! Det enklaste och bästa sättet att göra nåt är oftast att göra det med nån annans metoder. Då är det dessutom lättare för folka som ska använda kartan att fatta vad allt kotter ska föreställa.
Både skog och berg har du till exempel på en så välkänd karta som den över Middle Earth.

Jobba på
Tack o hej
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Om du vill ha mycket bra kartor till ett fantasyrollspel så tycker jag att du kan spela lite Age of Empires II: The age of kings. Tryck sedan Ctrl+F12 och kartan sparas.
Det är mycket användbart, se bara på denna karta (bifogas).

Annars så är väl The Fractal Mapper(tm) v5.0 ett halvskoj program, fantasy där med.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,910
Location
The Culture
Nån som skulle kunna säga mig hur man målar en bra karta....
Hur ska man måla til exempel skog, berg?
Hur detaljrik ska en karta vara?
Papper, penna och lite tålamod är allt som behövs.
Om vi antar att det är en fantasy-karta du pratar om är det lika bra att gå tillbaka till den källa alla fantasy-kartor kommer från: kartbilderna i Sagan om ringen. (Jag inbillar mig i alla fall att det är dessa som ligger till grunden för efterföljande fantasy-kartor.) Det fungerar dessutom utmärkt att måla berg som små snedställda toppar och skogar som lummiga konturer. Det behöver inte vara mer detaljerat än så. Om man vill ha en detaljkarta på en bergskedja får man ta till andra metoder.
När jag gör kartor vill jag att de ska vara så detaljrika som möjligt på den skala jag använder. Jag gillar detaljerade kartor över områden där till och med små byar finns utmärkta. Delvis för att jag irriterar mig på vanliga fantasykartor där det ser ut som om allting mellan de stora städerna är obefolkad ödemark.

En artikel om medeltida kartor fanns i sverox för ett tag sedan (sid 28-29).

/tobias
 

crawly

Veteran
Joined
29 Sep 2003
Messages
10
Location
Stockholm
Bra kartor är svåra att göra och hur du ska göra den beror egentligen på hur verklig du vill att världen ska vara.

Om du vill försöka att skapa en trovärdig miljö men ändå inte lägga ner alltför mycket jobb kan du ju börja med kustlinjer och bergskedjor.
Efter det kan du fundera över större floder. Tänk på att vatten alltid söker sig mot lägre mark så små bäckar från bergen förenar sig till större floder innan dom rinner ut i havet. Där en flod rinner ner i en svacka och inte kan rinna ut bildas en sjö som blir större och större tills den brister längst någon kant och floden rinner vidare.
Där vattnet rinner långsamt i platta områden med mycket växtlighet kan det passa att placera träsk eller sumpmark.

Skogar kan vara svårt. Om du använder dig av växter från vår värld så kan du ju placera ut denna växtlighet lite enklare beroende på egenskaper. Du hittar sällan stora träd uppe i bergen. Ju högre upp ju mindre och krokigare blir träden. Tallar med sina utbredda rotsystem kan växa på platser som bara har ett tunt jordlager ovanpå berghällarna. I täta skogar kommer väldigt lite ljus ner till marken. Luften är ofta sval vid marken då solen inte når dit. Detta får till följd att växtlighet som inte behöver mycket ljus frodas, exempelvis mossa som tycker om fuktiga skuggiga ställen.

Det vanligaste felet man ser i fantasyböcker gällande skogar är att dom är så avgränsade och markerade. Jag tror det har hängt med enda sen Tolkiens kartor. Så ser det väldigt sällan ut i verkligheten om inte människan har varit framme i form av jordbruk. I princip är det så att det finns skog om inga yttre omständigheter gör att träden inte trivs där. Bergigt, kargt, torrt osv.

Nästa faktor är givetvis hur du ska placera ut byar och liknande strukturen. Här hänger det ju ganska mycket på hur historien ser ut i din värld. Utgå från att alla viktiga handelspunkter bör vara placerade intill floder stora nog att ta båtar. En stad vid kusten kan lätt transportera varor till andra städer längst med kusten och andra länder vilket gör att dom växt mer. Handel har ju skapat arbeten och folk har troligtvis lämnat mindre byar för att komma dit och söka lyckan.

I bergiga regioner är det ofta lättare att öppna gruvor. Om en viktig åder hittas kommer den byn snabbt att växa och medföra handel.

Små byar som inte uppfyller dessa kriterier växer inte så mycket utan lever som i en liten bubbla där den lokala näringen är det som håller byn vid liv. Det kan vara fiske, skogsbruk, jordbruk eller liknande. Undantaget kan vara om byn befinner sig mellan två viktiga handelsplatser och kan ta del av trafiken som löper däremellan.

På det sättet kan du skapa vissa "artärer" som löper genom landet. Större vägar där man inte kan trafikera med båtar osv.
Om det tar två dagar för en ryttare att rida mellan två viktiga handelsplatser finns det troligtvis någon som har startat ett värdhus på mitten. Några hus runt värdshuset, stall osv så har du snart en liten by.

Religion och statskick kan givetvis ha stor betydelse för hur länder utvecklas. Stora riken i en medeltida värld (utan telefoner) är inte lätta för en kung att styra. Därför är chansen ganska stor att han lämnat över lokala styret för vissa delar till undersåtar. Det kan ju vara bra att tänka på om du vill rita in län eller liknande. Tänk också på att gränser mellan länder ofta följer naturliga linjer som bildas av bergskedjor, floder eller liknande.

Detaljrikedomen på kartan bör återpegla syftet med den. Om det blir för mycket detaljer kan det bli jobbigt att få ordentlig överblick även om det kan se snyggt ut. Jag antar att du är ute efter att grovt beskriva geografin och placeringen av byar och liknande. Då funkar det klassiska stuket ganska bra tycker jag. I princip det du ser i Tolkiens böcker.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,910
Location
The Culture
You can have my pen...

...when you pry it from my cold dead ear. :gremcool:

/tobias
 
Top