Nekromanti Karta och Magiker

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Den första frågan riktar sig till Riotminds.
Kommer det någonsin att komma en karta över Trudvagn i tryckt form? Det skulle vara bra att ha. Förvisso är det ju bra att man kan kladda kartan man skrivit ut men det ser ju lite bättre ut med en tryckt.

Sedan har jag en fråga till er andra.
Vad gör egentligen en magiker? En spelare frågade mig och jag kunde inte komma på något vettigt svar. Hur tjänar han/hon pengar? Vad är anledningen till att denne skulle vara ute och äventyra? Upplevelsen? Erfarenheten?
 

dexter.delyx

Veteran
Joined
6 Nov 2001
Messages
2
En magiker ägnar sig ¨åt att studera underliga krafter som "vanligt" folk inte kan förstå sig på... Han kan känna pengar som tex lärare då krävs dock en lite högra nivå, magisk rågivare för nåt företag,..

Anledningen att ge sig ut på äventyr är troligtvis 2... Nyfiken på att se denvärld han inte tidigare har undersökt till fullo..
och det viktigaste söka nya kunsaper inom magi området,,nyya besvärjelser tex....
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Nybörjare då?

Men nybörjarmagiker då? Är det meningen att de ska hålla sig hos sin lärare? Han kan ju förvisso har fått lite "ledigt" ifrån lektionerna för att skaffa lite kunskap ifrån flera håll. Att studera verkar vara deras kall, även om äventyrslusten skiner igenom ibland.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Motfråga: Vad gör egentligen en student? Vad gör egentligen en forskare?

Magiker tjänar förmodligen inte pengar som så, om de inte tillhör ett hov eller liknande.

De flesta magiker bor ensamma (då är de förhoppningsvis är självförsörjande, kanske genom att utföra något hantverk, eller genom att de odlar sin egen mat som de äter och säljer) eller i magiskolor (som förmodligen funkar som kloster och äger stora landområnden runt om kring sig, vilka folk kan arrendera för en "billig" penning.)

Man kan även tänka sig magiker som lever på sina kundskaper om örter och annat som kan användas till att hjälpa den genomsnittlige personen. Hela kossor och såndat. Eller magiskolor som är sponsrat av staten. Lite som våra högskolor och universitet.
 

vinterdraken

Veteran
Joined
26 Oct 2001
Messages
90
Location
Arvika, Värmland
Svaret på din fråga

för en stor del av dom äventyrande magikerna är svaret på din fråga är faktiskt din andra fråga.
Varför är en magiker ute på äventyr? Han är ute på äventyr för att tjäna pengar genom att hyra ut sina tjänster.
Hur tjänar en magiker pengar? Genom att gå ut på äventyr.
Sen finns det givetvis magiker som har andra anledningar till att äventyra t.ex: Utforska världen och få kunskap och så att dom kan hämnas mot nåt som hände dom i deras förfluttna genom sin förmåga.
Vinterdraken /images/icons/dragon.gif
www.angelfire.com/rpg2/vinterdraken/index.html
 

S_o_C

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
32
Kunskap

Han kan ha get sig utt för att söka kunskap och andra magiker som kan lära honom mer besvärjelser.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Vad gör egentligen en magiker?

Aah, den stora frågan. Här har man spelat magiker en varit spelledare för dom och så har man knappt tänkt igenom vad de pysslar med. Dags att göra det nu alltså.

Hur tjänar han/hon pengar?

Om det är en äventyrande magiker blir svaret lite klurigt. Är det en studerande magiker tjänar dom inga pengar alls om de inte har några sidosysslor vid studierna. Många skulle jag tro arbetar hos någon kung/furste/mäktig riddare eller nån annan som känner sig i behov av en hovmagiker. Animister jobbar nog inte alls, de bor ute i skogen och har ingen större användning för pengar. En nekromantiker blir säkerligen utsparkad ur staden så hur en magiker tjänar pengar beror nog till stor del på vilken sorts magiker vi pratar om.

Vad är anledningen till att denne skulle vara ute och äventyra? Upplevelsen? Erfarenheten?

Erfarenheten precis som du säger, man lär sig massar av att hänga ihop med Hob-tjuvar, ilskna dvärgar, alver som skjuter massor med pilar och alla andra klichékaraktärer./images/icons/smile.gif Upplevelsen är givetvis också viktig, om man inte upplever något så lär man ju lägga av rätt omgående att flänga runt med ovanstående typer och flytta hem till akademin igen som åtminstone har ett ordentligt badkar.

Magikern kanske har hört talas om det mäktiga [color:blue]Blå Klotet</font color=blue> (eller nåt annat tufft) som han/hon bara måste få tag på. Han/hon letar upp ett gäng dumma äventyrare och följer med dessa land och rike runt men styr dem hela tiden mot platsen där artefakten tros finnas. När de inte gör någon nytta längre så dumpar magikern dem bara... man kan också tänka sig att magiker helt enkelt berättar om de stora skattar som finns på samma plats som artefakten för att få de andra intresserade.

Nu kom jag nog lite ur spår. Vad jag ville ha sagt var att magiker kan vara ute och äventyra för att komma över magiska artefakter, gamla dammiga böcker med mäktiga formler och annat tufft.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Man skulle kunna anta att i ett feodalt samhälle anser förmodligen den lokale greven/baronen/jarlen att det är rätt smakfullt att ha en magiker som bor i ens distrikt. Greven erbjuder kanske dräför magikern att bo gratis i sitt slott eller i någon fin herrgård motsv. Greven försörjer också magikern i utbyte mot att han bor i grevens område. IOM att en magiker utgör en maktfaktor så kanske flera olika baroner/grevar konkurerrar om att få en magiker i sitt område och försöker överträffa varandras erbjudanden. Alltså kanske magikern inte behöver jobba så mycket för att få sitt uppehälle betalt. Å andra sidan gäller det att han är hyfsat duktig och har ett bra rykte för att greven skall vara intresserad.
Alvsamhällen är kanske intresserade av att ha en naturmagiker (heter det animist?) knutna till sig och erbjuder honom viss ersättning, animisten å andra sidan åtnjuter friheten att vandra ostört i skogen och ägna sig åt sitt utan att behöva oroa sig för störande moment såsom orcher och troll som alverna effektivt håller på avstånd.
Vissa magiker kanske slår sig ihop och bildar ett gille som en större stad är villig att stödja ekonomiskt för att få¨ha gillet innanför sina murar.

Alltså, magikern är en maktfaktor som många vill alliera sig med. Detta gör att det finns folk som är mer än villiga att betala för hans studier och kost&logi.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
En osäker SL

"Här har man spelat magiker en varit spelledare för dom och så har man knappt tänkt igenom vad de pysslar med. Dags att göra det nu alltså."

Det är inget jag är stolt över. Man har väl haft sina tankar i ämnet. Men det var just att inte kunna svara direkt på frågan med ett övertygande svar som gjorde mig orolig. En SL ska ju kunna ge raka och korrekta svar.

De flesta verkar dock ha svarat unegfär enligt mina egna tankar.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: En osäker SL

"Här har man spelat magiker en varit spelledare för dom och så har man knappt tänkt igenom vad de pysslar med. Dags att göra det nu alltså."

Det är inget jag är stolt över. Man har väl haft sina tankar i ämnet. Men det var just att inte kunna svara direkt på frågan med ett övertygande svar som gjorde mig orolig. En SL ska ju kunna ge raka och korrekta svar.

Hoppas du inte tolkade mitt uttalande som en förolämpning. Om du gjorde det så ber jag om ursäkt för egentligen var det menat som en förolämpning mot mig själv. Jag brukar inte fundera så mycket över varför mina karaktärer är ute och äventyrar, de bara kastar sig över varje möjlighet till äventyr som hökar! De varken bryr sig om eventuella faror eller att få betalt. Bara de får äventyra så bryr de sig inte om nåt annat.../images/icons/laugh.gif
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Å nej!

Det är lugnt. Jag känner mig inte förolämpad.

Men det är sant. Ofta så bara spelar man på utan att tänka efter. Varför? Är ju ofta en viktigt fråga som det läggs ner alltför lite tid på. Sådant kan ju undvikas till viss del om man har en rejäl bakgrundshistoria. Ska försöka se lite mer allvarligt på sådana saker i framtiden. Man måste ju inte ta allt som erbjuds. Även om det kanske är taskigt mot SL, men han kan ju faktiskt fixa till det på annat vis.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Hmm, magiker är ju just det, så vad skall de med pengar till öht? Är ju bara att illusionera/skrämma menigheten till lydnad.

För övrigt så bor de väl mest i sina torn där de gör magiska föremål som sedan plundras av äventyrare.
 

Antraxe

Veteran
Joined
30 Sep 2001
Messages
101
Location
Umeå
Jag tror att det kan vara både nyfikenhet, kunskap, erfarenhet, och artefakter somkan locka en magiker bort från sitt dammiga bibliotek.
Och vem säger att en trollkarl inte kan drabbas av äventyrslust?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Tycker alla här att en magiker är en gammal man som har en konformad hatt, vitt skägg och är otroligt vis? El. åtminstone delvis. /images/icons/smile.gif

Hur en magiker tjänar pengar beror på vilken miljö (setting) man spelar. High- el. low fantasy. Är magi vanligt så borde det finnas div. bastardmagiker såsom illusionisttjuv, elementarkrigare, harmonistbard, etc. Då tjänar de pengar på samma sätt som de andra inom samma yrkesgrupp.
Är magi ovanligt så har sätten att tjäna pengar på redan tagits upp.

Varför är de ute och far? Anledningarna kan vara många, precis som andra yrken har till ursäkt för att äventyra. Rikedom, kunskap, erfarenhet, äventyrslusta, strövande, flykt, rykte. Man kan också ha en lite sämre anledning. Sämre för att den bara är en temporär lösning. Man sökande efter nåt. Hitta Orloks förtrollade rubin, hitta Panons formel, finna Khelak Besvär(j)aren.

Som sagt.. Det är upp till spelaren att bestämma. En lärling tex kan ha avslutat sina studier tidigare än väntat. Kanske smet lärlingen, kanske blev han utslängd. Lärlingar behöver inte heller studera på akademier. De kan läras upp av en läromästare också. Om denne dör, vad ska lärlingen göra då?

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker Dilandau hade en smart motfråga
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Lite besviken över att ingen nämnt något högre syfte än personlig vinning på olika plan. Varför tror ni Gandalf Grå var ute och rännde runt hela tiden?

Mina spelgrupper har ofta världens allmänna välmående som mål och syfte, eventuellt motsatsen. Fast om man spelar mer jordnära kanske det inte är ett alternativ?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Mina spelgrupper har ofta världens allmänna välmående som mål och syfte, eventuellt motsatsen. Fast om man spelar mer jordnära kanske det inte är ett alternativ?

Hmm, när jag tänker efter så var min magiker (när jag spelade Nidländska Reningen för andra gången) en specialkaraktär eftersom jag redan hade spelat äventyret och kom ihåg en massa. Han ansåg att han var utsänd av Etin för att rädda världen. Där kan man snacka om högre livsmål...
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Kommer det någonsin att komma en karta över Trudvagn i tryckt form?"

Svaret på den frågan gav Dante i sitt första inlägg i tråden under denna och det är ja. Redan i JB så kommer du att få din karta./images/icons/smile.gif

"Vad gör egentligen en magiker?"

Tja det spelaren vill att han skall göra kan man ju säga fast det är egentligen inte svar på din fråga. Skulle jag själv spela en magiker så skulle han ägna sin tid att öka sin kunskaper i den magiska energin som finns i Trudvang. Kan han öka sin kunskap genom studier så ägnar han sig åt det, krävs det att han beger sig till specifika platser eller besöker särskilda personer så kommer han att göra detta. Drivkraften för en trollkarl är för mig hans törst/hunger efter att fördjupa/öka sin kunskap i magin. Om trollkarlen sedan använder sin nya kunskaper enbart för att förbättra sin egen ställning eller till att förbättra sin omvärld varierar dock från trollkarl till trollkarl.

"Hur tjänar han/hon pengar?"

Kunskap är inte enbart makt utan även pengar i en aspekt. Det finns alltid några i ett sammhälle som är beredda att betala för kunskap, kunskap som t.ex. trollkarlar "sitter" på. Vidare kan tjäna de pengar på att utföra olika tjänster som t.ex. att göra magiska brygder m.m. eller ett direkt användande av sina besvärjelser. Det finns fler sätt för trollkarlar att tjäna pengar på de kunskaper de sitter inne med, jag kommer dock inte på några fler just nu.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
"För övrigt så bor de väl mest i sina torn där de gör magiska föremål som sedan plundras av äventyrare."

Eller så dör de i självmordsattacker med magi och heter Zot.../images/icons/laugh.gif
 
Top