Nekromanti Karta över det Coloniska Imperiet

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Jag har här bifogat en karta över det Coloniska Imperiet och dess provinser år 128 e.D. (samma år som kartan i L&H). Imperiet står här på toppen av sin makt, det extremt blodiga fjärde stora kriget mellan alver och dvärgar har precis nått sitt slut och människorna har börjat kolonisera vad som senare skall bli Damarien.

Kan någon upptäcka något eventuellt fel i kartan eller har någon något konstruktivt förslag på ändringar?
 

Attachments

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Snyggt, kan bli användabar för lite historiskt spel på Mundana. Tyvär kan jag inte ge någon feedback avseende hur korrekt kartan är (har inga böcker här)men det ser bra ut.
Kartan skulle kunna utvecklas genom at göras lite större samt märkas med kända städer från den tiden (finns en del nämnda i dvs böcker vill jag minnas).

Något jag funderat över är hur var det Coloniska emperiet? Skall det likställas med ett tidigt (f.kr) Romarrike, eller finns det någon annan epok som skulle passa bättre?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Inspiration till Colonan

Något jag funderat över är hur var det Coloniska emperiet? Skall det likställas med ett tidigt (f.kr) Romarrike, eller finns det någon annan epok som skulle passa bättre?
Det finns ett centralt problem här, som diskuterats mycket på forumet, nämnligen det att Mundana har två Rom-analogier; både Jargien och Colonan, utan någon koppling till varandra. Det hela kompliceras ytterligare av att Thalamur och Consaber är så radikalt olika varandra, trots att båda är sprungna ur Colonan.

Min föreslagna lösning har historiskt varit att ge Jargien en mer latinsk feel och Colonan en mer grekisk, men jag har själv fallit till föga härvidlag, och utan att tänka på det försett bägge kulturerna med grekiska drag. (Detta har dels att göra med att jag uppfattar det grekiska som mer 'ancient' än det latinska och därför mer passande till det nu försvunna Colonan, -samtidigt- som jag vill att Jargien ska vara Byzans för att undvika en tråkig Romar-rippoff som passar illa i en senmedeltida setting, plus att grekiska namn är mycket koolare än latinska i största allmänhet, så jag har dragits åt att förse folk från båda kulturerna med dem).

Att både jargiska och coloniska namn låter grekiska är dock mitt problem, inte tvunget något som officiella Mundana behöver dras med, eftersom extremt få coloniska namn publicerats.

Officiellt är Jargien både lite romerskt och lite grekiskt; jag skulle gärna sett det mer byzantinskt inspirerat, men samtidigt är det kanske bra att jargiska språkklangen etc officiellt lutar åt latin, eftersom det räddar upp möjligheterna till den grekiska lösningen med Colonan. (Sen har ju cirefalierna snott byzantinarnas kläder redan).

Men den bästa lösning vore nog egentlige att låta Jargien stå för det greko-romerska, och Colonan istället dra inspiration från hellenistiskt influerade kulturer i den grekiska världens periferi. Colonan bör vara mer fantasyhopkok än Jargien, mindre tydligt associerat med någon specifik jordisk kultur, det är det enda sättet jag kan se som får den keffa Thalamur-Consaber-dikotomin att fungera. Här är några exempel på vad jag skulle låta (och har låtit) mig inspireras av till Colonan :

- grekiska stater i Anatolien, typ Trapezunt, Pontus

- antika/tidig medeltida Georgien, Armenien, Kilikiska Armenien

- Sassanidiska perserriket (men inte för mycket, för Edron i min tappning är basically sassaniderna gone thalassokrati, och Mûhad är allmänt iranskt inspirerat)

- Det hopkok av byzantinska och sassanidiska element som låg till grund för mycket av den islamska civilisationen. Don't get me wrong här; inte för många tydligt (visuellt) arabiska element, sånt är mer Västlanden-bös, men det finns många saker som ur sitt sammanhang kunnat fungera väldigt bra, och en hel del sassanidiska och byzantinska grejer som nog 'blir över' från Jargien och Västlanden. Varför inte köra på att kvinnor i Colonan gick beslöjade, till exempel? Och katafrakter, Väringar (rauner eller tokon) och Immortals passar Colonan som handen i handsken. Satraperna har jag använt till Edron redan, men Byzans theme-system hade man kunnat dra inspiration av, sassanidisk dräkt- och hovkultur, romerska badhus (om de inte är i Jargien redan, har bara skummat manuset), senantika mysteriekulter i allmänhet, byzantinsk och sassanidisk (och achaemenidisk/babylonisk, cue Thalamur) arkitektur, byzantinsk och arabisk musik, persisk dans, grekisk teater...etc

- On the same note, och det här förslaget är riktigt bra; seljukisk konst och arkitektur

- Greko-buddhistiska riken; Kushanerna, Gandhara

- Iberisk kultur är väldigt "ledig" i Mundana, så kanske kunde Colonan ha lite drag av det? Med additional bonus för att den kulturen är både latinskt och arabiskt (och därmed byzantinskt-sassanidiskt) influerad.(Edit: fast det är klart, sjöfarten och medelhavskultur-feel:en har ju cirefalierna, ihop med en rejäl dos Black Legend...)

- Till alla fantasyimperier med självrespekt kan man alltid sno element från Kina utan att någon någonsin tänker "oj, Kina!". Colonan hade, till exempel, kunnat vara en tunggrodd byråkrati, ha jätteviktiga skolor av forntida moralfilosofer, eller vara indelat i kommanderier och ha en tydlig kulturell föreställning om centrum kontra periferi, och 'civiliserade' kontra 'barbarer'. Det hade kunnat ha en vaaagt kinesiskt/tibetanskt influerad estetik och/eller hovkultur eller vapenkultur, eller arkitektur (though jag känner att colonisk arkitektur verkligen behöver kupoler, jag tror på en mer generisk Minas Tirith-look där, den måste liksom ha kunnat spawna både thalaskisk och sabrisk arkitektur).

Colonan förändrades rimligen till oigenkännlighet under sin absurt långa historia. Om man väljer att acceptera att historian är så lång som den är, behöver man reda ut hur f-n det var möjligt för Colonan att bestå över mer eller mindre en geologisk tidsepok. Var det en extremt statisk kultur, som absorberade alla erövrare, Kina-stylee? Eller var 'Colonan' i själva verket bara ett namn på en serie av kulturer som avlöste varandra, rotade i nån slags vagt gemensam kulturell/politisk idé, Grekland-Rom-Byzans-Rûmseljukerna-Ottomanerna-Turkiet-style? Eller handlade det framförallt om lingvistisk och kulturell (och i någon mån religiös) kontinuitet mellan olika imperier, trots förödande erövringar, Iran-style? Eller ett vilt hopkok av historiska civilisationer och religioner och kulturer, definierade framförallt av ett gemensamt kulturbärande fornspråk, Indien-style? Vad hade det stått på wikipedia? "Colonan was an empire that...", eller "Colonan is a geographical area that...", "Colonan is a term applied to...", eller "Colonan is seen variously as a historical civilisation or a series of civilisations, that..."? Ni fattar?

Lite tankar. Är ni nyfikna på att veta mer om någonting är det bara att fråga, så ska jag svara efter bästa förmåga, eller droppa länkar/ge litteraturtips. För det är fan hög tid att få rätsida på Colonan.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Inspiration till Colonan

Kan lägga in några element som jag använt mig utav när det gällt att utforska små, små delar av Colonans historia, det mesta kom fram igenom lite semi-klassisk gravplundring.
Och förmodligen så var det som kom fram saker ifrån tidig colonisk historia och har säkerligen förändrats igenom dess långvariga historia.
Bara lösa grejer:

Kejsaren verkade vara mer en byrokratisk titel än någon form av medfödd adelsgrej. Kejsaren valdes in på livstid bland olika kungar och fungerade som en övergeneral för armén och högsta hönset för religionen.
Kungarna var autonoma över sina 'provinser'.
Det som höll ihop provinserna och kungarikerna var framför allt en gemensam religion och ett gemensamt språk ( detta är tidigt så området är ju ungefär tokon/consaber/colonan/alarinn) men även en viss form av gemensam kultur. Delar ur kulturen var dragen ifrån gamla kelter, blandat med en del grekland, babylon-området, några stänk utav asien och en del azteker i deras religionsutövande, de offrade gärna folk för att blidka gudarna och deras sändebud i.e. drakarna.
Kulturen verkade också ha en förkärlek till väktare av olika slag, mestadels symboliska väktare som mosaiker, statyer och lerkrigare, föreställande såväl mytologiska(in-game-myt) och riktiga monster. Kungarna verkare också ha en förkärlek att begravas tillsammans med hela sitt hov, familj och generaler och livvakter (gärna balsamerade för att vaka över kungens/kejsarens kropp i efterlivet) Tonade ner bronsanvändandet under denna tidiga tid också och framlade en del söta obsidanknivar och svärd för att det är awesome by default.





Det är väl ungefär det jag minns nu på rak arm.


/Poseur som dock tycker att tauperna också har grekiskt klingande namn.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Inspiration till Colonan

Kejsaren verkade vara mer en byrokratisk titel än någon form av medfödd adelsgrej. Kejsaren valdes in på livstid bland olika kungar och fungerade som en övergeneral för armén och högsta hönset för religionen.
Om det man vill uppnå är ett Colonan som stämmer överens med officiellt material fungerar inte den här idén. Av två skäl:
- Det faktum att dynastier (skadat långvariga dynastier) förekom är (nästan) oförenligt med något annat alternativ än att kejsarmakten gick i arv (den enda andra möjligheten som jag kan se är att man hade symboliska kejsarätter som de valda kandidaterna adopterades in i, men då verkar det konstigt att Obidarhon-dynastin slutade efter att Jaden khan Khanaga mördade kejsarens familj).
- Existenserna av ätterna i Thalamur antyder starkt att det fanns en överklass med ärvda privilegier, åtminstone i Colonans sena historia.

Det som höll ihop provinserna och kungarikerna var framför allt en gemensam religion och ett gemensamt språk ( detta är tidigt så området är ju ungefär tokon/consaber/colonan/alarinn)
Ett administrativt språk då, menar du? Jag skulle föredra ett mer multikulturellt imperium, jfr sassanid-spåret jag tjatar om, vilket verkar rimligt att förmoda was the case eftersom det som antytts om den gamla religionen i Danarth (Dibuk etc) inte är särskilt kompatibelt med Tokons gamla tro, som presumably var den starkaste religionen i östcolonan, och drakkulten i Colonan proper kan mycket väl ha varit ett möte mellan danarthiska och tokonska influenser. Det finns också en buttload med konstiga sektreligioner i Religionsboken som verkligen behöver en backståry, och i flera fall hade de platsat i Colonan. Jag tror på religiös, kulturell och etnisk pluralism, sammanhållen mest av en imperialistisk colonisk administration. (Fast detta var kanske inte fallet under hela Colonans historia, jag upplever att vi egentligen diskuterar någon specifik epok här, kanske imperietidens höjdpunkt som kartan i trådstarten rör).


Kulturen verkade också ha en förkärlek till väktare av olika slag, mestadels symboliska väktare som mosaiker, statyer och lerkrigare, föreställande såväl mytologiska(in-game-myt) och riktiga monster. Kungarna verkare också ha en förkärlek att begravas tillsammans med hela sitt hov, familj och generaler och livvakter (gärna balsamerade för att vaka över kungens/kejsarens kropp i efterlivet)

Aaaaaaaskoolt. Såå taget. Dels leder det till godawesome monumentalarkitektur a'la Argonath, dels stämmer det väldigt väl överens med vilka typer av vandöda som tillskrivs coloniskt ursprung i V&N, vilket i sin tur kan vara en tradition nedärvd från nekrokraterna i Danarth. Synen på skyddsandar i den puniska civilisationen (dvs Karthago) var ganska intressant; jag har alltid, när jag spånar fantasykulturer, velat använda deras tradition att begrava liken av döda barn under golvet i hemmen för att deras andar skulle skydda familjen. Varför inte i Colonan? (Kanske slöseri med en bra idé iofs eftersom Colonan är en död civilisation, men det funkar inte i Mûhad eftersom de kör typ dakhmas och sky burial (btw hjälp mig komma på ett mûhadinskt namn på fenomenet som är lika koolt som "Tower of silence"? 'Tystnadstorn' funkar liksom inte)).

kanske nåt mer extremt? I coloniska storhushåll fanns ett (delvis förseglat) -rum- där de mumifierade liken av döda spädbarn låg i nischer i väggarna, för att skydda huset och dess invånare?
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Re: Inspiration till Colonan

Jag har alltid tänkt mig att Colonans långa historia har ett par förklaringar: För det första var landet under större delen av sin historia ganska litet, den dominerande stormakten i området var Darnath. När landet började expandera satte detta en hård press på det tidigare stabila samhället.

Och samhället var för det andra ovanligt stabilt på grund av att det länge kontrollerades väldigt starkt av drakar och drakväktare, som av någon anledning såg ett stabilt Colonan som något önskvärt. Kombinationen snabb expansion och våldsamma uppror mot drakväktarkulten fick i slutändan riket att kolapsa. Och möjligen hade Colonan verkligen något slags gudomligt öde, det kineserna skulle kalla ett himmelskt mandat, som man förlorade både direkt och symboliskt när kejsarstaven försvann.

Skillnaderna mellan Talamur och Consaber skulle kunna förklaras såhär: Colonan var alltid ganska kulturellt liberala mot erövrade folk. Colonerna och Tokonfolken (moderna Tokon och sabriernas förfäder) hade båda en djup respekt för drakarna och vissa kulturella band. När imperiet erövrade Darnaths områden behöll dessa mycket av sin Darnathiska kultur (som många colonier beundrade) och språket blev en slags blandning av Darnathiska och Coloniska. När imperiet föll fick både darnathisk och tokonsk kultur en renessens. Tokon var ett klanbaserat system som i söder kunde utvecklas till feodalism medan Darnatisk kultur byggde på en välutvecklad men mördande konservativ byråkrati. Mer än tusen år av radikalt olika samhällsstrukturer och införandet av Daaktron i Consaber har sedan gjort sitt för att driva isär de två rikenas kultur.

Vad tror ni?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Inspiration till Colonan

Jag har alltid tänkt mig att Colonans långa historia har ett par förklaringar: För det första var landet under större delen av sin historia ganska litet, den dominerande stormakten i området var Darnath.
Visst, men små länder har inte direkt en tendens till lång kontinuitet, om de inte har ett väldigt isolerat läge. Arguably är väl Colonans läge somewhat isolerat dock, i det att det är omringat av alpina bergskedjor på nästan alla håll.

Några fler tankar om vad som skapar kontinuitet:

- Stabila grundvalar för samhället, vilket är mer eller mindre synonymt med jordbruk. Handelsrutter ändras och gruvor sinar, men jordbruksförhållanden kan vara mer eller mindre desamma över extremt lång tid.
- En stark primärkultur som absorberar och sinifierar/iraniserar ("coloniserar", haha) erövrare
- Omgivande kulturer är mer 'primitiva' än primärkulturen, så att utbytet av impulser (och därmed graden av förändring) minskar. Detta är nära kopplat till föregående punkt, eftersom ju mer socialt 'avancerade' erövrarna är, desto mindre tenderar de att ta upp den erövrade kulturens språk, religion, seder, etc.
- En isolerad position med stabil tillgång på råvaror, så att man minskar impulserna (det vill säga behovet) att flytta/expandera för att öka denna tillgång.
- Kaaaanske (the jury's still out on this one) en kultur som glorifierar det förflutna och motarbetar förändring
- Svag litterär tradition/komplicerat skriftspråk bara präster/överheten har tillgång till; minskar impulser till förändring, och möjligheterna till socialt och intellektuellt utbyte mellan kulturer.
- Inga hästar; minskar möjligheten till förflyttning över stora avstånd och därmed nya kulturimpulser. Rörligheten kan också begränsas på geografisk och politisk väg.
- Lågt invånarantal. Ju färre människor, desto färre impulser till förändring. Detta i kombination med de två närmast ovanstående punkterna samt isolations- och jordbruksbas-biten tror jag är viktiga faktorer bakom att bronsålderns flodkulturer var relativt statiska över så extremt lång tid. Dessvärre är det inkompatibelt med att staden Colonan en gång var en miljonstad, men det kan ju ha varit ganska sent i dess historia?

Och samhället var för det andra ovanligt stabilt på grund av att det länge kontrollerades väldigt starkt av drakar och drakväktare, som av någon anledning såg ett stabilt Colonan som något önskvärt. Kombinationen snabb expansion och våldsamma uppror mot drakväktarkulten fick i slutändan riket att kolapsa. Och möjligen hade Colonan verkligen något slags gudomligt öde, det kineserna skulle kalla ett himmelskt mandat, som man förlorade både direkt och symboliskt när kejsarstaven försvann.
Jag hade helst undvikit så här fantastiska lösningar, men å andra sidan finns väl egentligen inga andra som håller, så visst. Colonan var kanske drakarnas projekt för att stå emot Mörkret this time around, ett projekt som i slutändan failade hårt?

Also, så mycket som jag egentligen ogillar elementstenarna, de är officiella, och jag har ju faktiskt använt dem själv (though jag inte vet vad f-n jag tänkte på). Andens sten, givet hur episk den är, satt ju innefattad i kejsarstaven, och innebar kanske nån sorts Khwarenah som helt enkelt inte lät sig förnekas, och bidrog till en respekt inför kejsarväsendet som i mångt och mycket motverkade dramatiska förändringar av samhällsstrukturen i riket?


As for din Danarth/Tokon-grej så är den lysande som den är. Jag får klura lite på om jag har några idéer/vidareutvecklingar av den.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Re: Inspiration till Colonan

Jag hade helst undvikit så här fantastiska lösningar, men å andra sidan finns väl egentligen inga andra som håller, så visst. Colonan var kanske drakarnas projekt för att stå emot Mörkret this time around, ett projekt som i slutändan failade hårt?
Själv tycker jag inte det är ett så svårt problem att dra till med fantastiska lösningar i en fantasyvärld så länge det görs någolunda konsekvent och inte bara som en bekväm nödlösning för att stoppa igen plotthål. Det är redan etablerat att mundana är fullt av drakar, gudar, demoner, odödliga väsen och uråldriga konspirationer som alla mer eller mindre subtilt och framgångsrikt försöker styra världens öde, vilket vi saknar på jorden. Detta måste rimligen ha konsekvenser för hur världen ser ut. Kanske är det i viss mån så att Ramoras fall berodde på att de drog på sig de trenne gudarnas vrede medan jargien kunnat bestå tack vare att alla de där templen och bönerna till Daak att "bevara kejsardömet" faktiskt har en viss effekt?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Re: Inspiration till Colonan

Ymir said:
Varför inte köra på att kvinnor i Colonan gick beslöjade, till exempel?
Apropå det, hur blir det med männen i Momolan, ska dom förbli beslöjade?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Re: Inspiration till Colonan

Ymir said:
men det funkar inte i Mûhad eftersom de kör typ dakhmas och sky burial (btw hjälp mig komma på ett mûhadinskt namn på fenomenet som är lika koolt som "Tower of silence"? 'Tystnadstorn' funkar liksom inte)).
Bra där. Passar bra med deras vördnad för fåglar och förbud att äta dom.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Inspiration till Colonan

Apropå det, hur blir det med männen i Momolan, ska dom förbli beslöjade?

Hoppas jag verkligen, annars blir jag faktiskt lite ledsen på Ymir.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Re: Inspiration till Colonan

Du med ditt genusperspektiv :gremtongue:

Känns det inte lite väl overkligt med beslöjade och hunsade män?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
Re: Inspiration till Colonan

LordTengel said:
Underskatta inte indoktrineringens makt.
Ja, Ymir slår mig som en av forumets mer lättpåverkade skribenter... :gremwink:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Inspiration till Colonan

Förstår inte vad som skulle vara overkligt med det...
Speciellt i en fantasyvärld, speciellt med tanke på att det funnits/finns matriarkat i vår egen värld, om kanske inte lika absoluta som Momolan.


/Poseur ser det som en högst möjlig utveckling
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Re: Inspiration till Colonan

Poseur said:
Förstår inte vad som skulle vara overkligt med det...
Speciellt i en fantasyvärld, speciellt med tanke på att det funnits/finns matriarkat i vår egen värld, om kanske inte lika absoluta som Momolan.


/Poseur ser det som en högst möjlig utveckling
Har det?

"Det har inte gått att påvisa något matriarkat"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Matriarkat

Mig veterligen finns inga belägg för några matriarkat i mänsklighetens historia därför anser jag det overkligt med ett matriarkat i Eon. Speciellt ett så absolut matriarkat som i momolan.

Det enda sättet att förklara Momolans matriarkat är i mitt tycke att utgå ifrån att män och kvinnor är lika starka fysiskt. Jag har för mig att dom är det i grundreglerna (någon upplaga i varje fall) vilket förstås rimmar illa med att andra länder i Mundana är sådana tydliga patriarkat.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Inspiration till Colonan

Var inte så tydlig som jag önskade alltså.
Rimligen finns dock möjlighet att ett matriarkat skulle uppstå av kulturella eller religiösa skäl, vilket det senare verkar vara en starkt bidragande orsak till Momolans styre.



/Poseur
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Re: Inspiration till Colonan

Poseur said:
Var inte så tydlig som jag önskade alltså.
Rimligen finns dock möjlighet att ett matriarkat skulle uppstå av kulturella eller religiösa skäl, vilket det senare verkar vara en starkt bidragande orsak till Momolans styre.

/Poseur
Så långt kan jag sträcka mig, då saker och ting gärna får vara lite overkliga i mitt Eon. Men män med slöja är bara för mycket och dessutom ett för dåligt ripp-off.

Förstår inte hur det kan "kännas bra" för någon att ha ett arabland i Eon där männen går runt i slöja.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Inspiration till Colonan

Så långt kan jag sträcka mig, då saker och ting gärna får vara lite overkliga i mitt Eon. Men män med slöja är bara för mycket och dessutom ett för dåligt ripp-off.

Förstår inte hur det kan "kännas bra" för någon att ha ett arabland i Eon där männen går runt i slöja.
Känns inte bra med ett arabland där männen har slöja, det försvarar jag inte heller. Men jag tycker definitivt att man kan använda sig utav slöja-grejen. Själva Momolan är dock för mig mer södra-sahara området än arabiskt(men det är min syn och den officiella synen på Momolan har jag ingen vidare koll på, var typ år sedan jag läste om det.

Wikipedia
Among the Tuareg, Songhai, Moor, Hausa and Fulani of West Africa, women do not traditionally wear the veil, while men do. The men's facial covering originates from the belief that such action wards off evil spirits, but most probably relates to protection against the harsh desert sands as well; in any event, it is a firmly established tradition. Men begin wearing a veil at age 25 which conceals their entire face excluding their eyes. This veil is never removed, even in front of family members
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Re: Inspiration till Colonan

Jag har bara sett tuareger på tv med då bär dom ibland en sjal lite löst kring ansiktet när dom är i öknen. Att männen aldrig tar av slöjan framför andra än deras familjemedlemmar (alltså någon manlig motsvarighet till niqab i islam för kvinnor) låter som rent skitsnack.

Vad det gäller fulani män så låter det ännu mer osant. När jag googlar på fulani så ser jag inte en kotte med något som ens kan liknas vid en ansiktssjal.

Att momolanska män täcker ansiktet i öknen tycker jag bara låter naturligt. Men att dom skulle vara påtvingade en heltäckande slöja (har för mig att det är så det framställs i geografica) låter helt befängt och är som sagt dessutom en usel ripp-off med en än sämre twist.
 
Top