Nekromanti Karta över Chronopia?

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Jag vill (vill var verkligen det rätta ordet) minnas att jag för några år sedan läste om ett projekt som gick ut på att sammanställa samtilga kartor som finns att tillgå i modulerna till den mest nyskapande utgåvan av Drakar & Demoner, nämligen Drakar & Demoner: Chronopia. Jag undrar om någon hört något om det och om projektet i sådana fall färdigställts och finns att få tag på. Eller har jag bara lurat mig själv?

Hur som hest. Projektet skulle inte alls vara omöjligt att genomföra eftersom man i grundboken får en viss översikt över placeringen av stadsdelarna, samt att man i modulerna ibland får veta vilka stadsdelar som de "nya stadsdelarna" (de som förmodligen inte var påtänkta när man skrev grundboken) ligger brevid. T.ex. vet man att Grytan och Rökstaden ligger vägg mot vägg, eller mur mot mur som det uttrycks i Svärd och Svartkonst. Så några utgångspunkter finns det ju, även om man antagligen skulle vara tvungen att pussla ihop en del själv.

Fördelen med en karta över Chronopia skulle enligt mig vara enorm. Närvarokänslan skulle ökas dramatiskt eftersom man då skulle veta vilka stadsdelar man skulle behöva passera om man ska resa från en stadsdel till en annan, för annars blir det som att man bara passerar genom en genenrisk stadsdel tills man kommer till sitt mål, eller att stadsdelen likt alla andra stadsdelar konstigt nog är direkt sammabundna med varandra så att man alltid kan komma direkt från en stadsdel till en annan utan att passera en trejde eller fler.

En ytterligare fördel skulle vara att man enkelt skulle veta hur lång tid det skulle ta istället för att man som spelledare bara säger något eftersom man mest troligt inte har en aning om avstånden. Då skulle man någon gång som spelare överväga att ta en genväg genom att åka gondol nere i kloakerna, åka med en sekuda, glidflyga från något högt torn eller något annat inressant istället för att bara gå till den avsedda platsen. I och för sig skulle gång bli betydligt intressantare av det faktum jag nämnde tidigare, d.v.s. att man faktiskt kommer att passera genom flera stadsdelar vilket kan orsaka att en hel del intressanta händelser uppstår.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Carta Chronopia

Jag håller med dig om snart sagt allt, men när jag spelledde Chronopia (gudarna vet att jag gärna skulle göra det igen) hade jag en såpass klar bild i huvudet av hur stadsdelarna låg att behovet av en karta aldrig kändes särskilt tryckande. När jag väl gjorde försök att exakt definiera hur stadsdelarnas läge förhöll sig till varandra visade det sig istället att det inte gick ihop för fem öre. Stubbstan gick perfekt ihop med Silvertopp (eller vad kejsarens berg nu hette) och de slackiga människokvarteren däromkring innan magikerstan började i min föreställningsvärld, men när jag försökte sätta det på klart överskådlig pränt gick det helt enkelt inte. Staden blev aldrig som den såg ut i mitt huvud, där den förblev tydlig, och samtidigt diffus på ett sätt som inte kartritning kunde hantera. Och på något sätt...så tjänade det diffusa ett syfte, eftersom det fick staden att framstå som den stora, kaotiska smältdegel den var, istället för något klart definierat. Just därför är jag inte hundra på hur jag ställer mig till en karta - liksom metropoler i vår värld torde Chronopia vara intressantare att utforska utan att helt ha en överblick över läget.

- Ymir, som hoppas att det framgick vad han menade
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Nykomlingar till Chronopia

Jag förstår. Jag vill dock inte ha det riktigt så kaotiskt så att ovetskapen om placeringen av stadsdelarna faktiskt är en fördel. Jag vill hellre att spelarna (som inte ska få se på den riktiga kartan, utan bara mer eller mindre bra försök gjorda av folk som beskådat staden från luftskepp, höga torn, sin kristallkula o.s.v.) ska ha ett hum om placeringen så att det på helt eget initiativ kan säga: "Grytan, eh? Om jag inte minns fel har vi i sådana fall två val: Antingen tar vi den längre och säkrare vägen genom de tusenfröjdarna eller så tar vi den kortare genom Rökstaden som med tanke på alla tokgräspåverkade Marajiputiska Bahadurer är en riktigt farlig plats så här pass sent... men vilken del av Chronopia är inte farlig, när man tänker efter?"

Visserligen skulle en bra rollspelare kunna improvisera det där utan någon som helst vetskap om den egentliga placeringen bara för att få det att verka som att hans rollperson vet det OM den ska veta det men då kan intressanta händelser som man som spelledare planerat i en viss stadsdel de ska passera gå om intet. Ja, man skulle ju faktiskt vara tvungen att förbereda generiska händelser om man inte har en aning om placeringen, som man sedan kan passa in i vilken stadsdel som helst nämligen den som spelarna råkas gå genom. Det skulle ta bort lite av de personliga prägeln från de olika stadsdelarna, och det är ju den som gör Chronopia till en så fruktansvärt intressant plats att spela i! Visserligen kan man ofta genom improvisation anpassa den där generiska händelsen så att den passar den aktuella stadsdelen men om det ska vara en större och mer invecklad händelse som har ett djup och alltså är lite mer än bara en händelse kan det vara svårt att inte ha den ganska planerad, så att säga.

En tanke som slog mig medan jag skrev detta är att man kanske borde ta en spelgrupp med spelare som inte spelat Chronopia tidigare och låta dem gestalta rollpersoner som alla är nykomlingar till Chronopia. Sedan skulle man allt eftersom kampanjen fortskrider låta dem utforska mer och mer av Chronopia. För att simulera deras rollpersoners minne och lokalsinne skulle man låta dem skissa kartor enklare kartor över stadsdelarnas placering samt litte "flaggor" över intressanta platser som marknader, skickliga dvärgasmeder, Eviga Palatset, Spindeltornet och andra landmärken. Det tror jag skulle kunna bli riktigt intressant, och på köpet skulle man få en karta över Chronopia. Det skulle dock krävas en hel del planering av spelledaren om vilka delar de ska komma till här näst o.s.v. Enda "problemet" jag ser just nu skulle vara att få ihop spelgruppen. De skulle ju nämligen komma från en hel del olika kulturer och skulle förmodligen inte ens kunna kommunicera med varandra annat än med kropsspråk. Dessutom skulle de nog hellre ansluta sig deras kulturs stadsdel (det finns ju en för alla, typ) än med några vilsna främlingar från vitt skiljda kulturer. Men det ska man nog kunna lösa.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag, som SL till Chronopia har gjort en karta med papper och penna (och tyvärr har jag inte tillgång till någon scanner...)
Hur som helst så är denna karta baserad på den i Grundboken, fast med en hel del förändringar. Med lite god vilja kan man se mitt Chronopia som en cirkel med en radie på 16 km (skalan är så att 2 km = 1 cm) och med detta följer jag även att alla mindre kartor i tilläggsböckerna behåller sina skalor (förutom Grytan, som jag gjorde större). T.ex så är kartan på nordöstra magikerstaden ca 1/8 av hela magikerstaden... alltså, det som man vill ha detaljerat om södra magikerstaden får man hitta på själv...
 
Top