Nekromanti Karneval

Dueenlurrv

Veteran
Joined
12 Nov 2004
Messages
47
Location
Stockholm - Kista
Jag slogs av en snilleblixt! Här nu ikväll. Just nu känns det lite dumt att jag inte slogs av det tidigare, jag har ju ändå spelledit en jäkla lång tid. Nu vill jag bara dela med mig. Och samtidigt kanske klippa lite tips från er :gremlaugh:

Det är så att jag ska börja en ny kampanj där rollpersonerna är väldigt olika på många sätt och vis, därför har jag valt att placera karaktärerna på en kringresande karneval/cirkus. En helt perfekt plats för olika massa uppdrag småfifflande och lite äventyr.

Hittills har jag bestämt att cirkusen drivs av en zolod dvärg och, tro det eller ej, en cirefalier som kompanjon som har slagit ihop sig efter en del äventyrande då dvärgen förlorat ett ben och äventyrande inte riktigt var på frågan längre, men det var för tio år sedan och mycket her hänt sedan dess. Just nu befinner sig cirkusen i centrala Asharien på väg upp mot Drunok och sedan vidare antigen väster ut eller öster ut. Jag hade nämligen tängt mig att den här kampanjen skulle fungera som en introduktion till Mundana då några utav spelarna är nybörjare. Hade tänkt att karnevalen skulle ha allt från skäggiga damen till monsteruppvisning, uppvisning av infångade vandöda, spådom och tilloch med prostituerade som rester land och rike med sina vagnar.

Det ploppade upp en massa småäventyr och liknande i huvudet när iden slog mig. Som att t.ex. behöva samla ihop pengar väldigt fort till cirkusen för annars kommer fogdarna och tar alla djuren, insamling av olika monster för uppvisning och varför inte fanatiska daakknektar som går lös i lägret i jakt efter häxor.

Jag skulle uppskatta lite hjälp då jag hoppas på en lång och händelserik kampanj. Så jag tänkte att ni skulle kunna få hjälpa mig med idéer på hur allt ska fungera och se ut på cirkusen/karnevalen. Så skriv gärna allt ni kan komma på. :gremgrin:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
jag har inte så jättemycket konstruktivt att säga egentligen, men jag tror nog att du måste slopa de vandöda. annars verkar det som en helt superb idé, faktiskt. ett förslag är kanske att det även följer med en eller två vapenmästare som utför uppvisningstrider?
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Det bästa på länge!

Vilken härlig idé!

Onda dig för att ge mig bra idéer så att jag får ännu en oavslutad kampanj på halsen.

Inte desto mindre förtjänar du tips, inte bara props.

Skippa de vandöda. ta istället med något som är helt naturligt i en del av Mundana men helt otroligt i en annan. Kanske har Zoloddvärgen fångat in en Henea eller Kamorf och satt i bur? Får RP otur kommer en heneastam anfalla nästa gång de närmar sig en stor skog. :gremgrin:

Om du trots allt känner för att satsa på vandöda så låt det vara ett stort misstag som Zoloddvärgen/Cirefaliern gör och som sedan leder till att många ur följet dör pga deras dumhet... Tja, eller nåt sånt. En fiende mitt ibland oss liksom.

Sen så har jag väl mest stämningsidéer, men jag har inga kanonbra på lut just nu. Däremot ringer det Wheel of Time-klockor när jag hör detta, och Valan Lucas Cirkus (eller menageri som det kallas i Wheel of time, ett lite bättre namn kanske, för inte tankarna direkt til Cirkus Maximum)
"Valan Luca's Grand Travelling Show and Magnificent Display of Marvels and Wonders" .

Inte så dumt faktiskt!
 

Dueenlurrv

Veteran
Joined
12 Nov 2004
Messages
47
Location
Stockholm - Kista
Re: Det bästa på länge!

Hmmm, ja jag kanske ska skippa de vandöda. Fast varför inte göra det till ett uppdrag istället, på något sätt får karnevalen nys om att det kan finnas ett skelett eller liknande vandrandes i trakten där de befinner sig. Och bestämmer sig för att fånga in det, då zolod dvärgens uppfattning är att alla älskar att bli skrämda! (jo visst!). Och så får rparna i uppdrag att infånga den… utan att skada det!... Om dom nu lyckas med uppdraget, så måste jag ju låta det smita på något sätt och låta det gå lös på byn de för tillfället befinner sig vid. Och på så sätt dra på sig byn vrede dessutom. :gremelak:
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
The magnifying, horrifying SKELETOR!

Tja du!

Vad ska jag säga. Din grundidé med skellettet är inte dåligt. Men för mig skulle detta luta mot Pratchyansk fantasy, vilket jag inte har så mycket till övers för, även om jag gissar att kidnappa ett skellet till cirkusen skulle bli ett lysande Discworld äventyr som jag gärna skulle vilja spela,

Om du däremot vill undvika så kallad pulp-stämning (överdrivet heroiskt, typ lite Indiana Jones och den tyska jättepansarvagnen eller liknande) så tycker jag att du ska undvika att använda den plotten rakt av. Då tror jag mer på att zolod-dvärgen/cirefaliern inte riktigt förstår vilket horribelt misstag de gör. T.ex får de för sig att ställa en fin stenstaty vid ingången till cirkusen för att den är så spännande och tuff... tyvärr visar den sig vara en gargyl som går bärsärk på nätterna och river ihjäl kameler såväl som sovande barn i närliggande byn.

Självklart beskylls de trapetsflygande Tauperna (Mundanas svar på zigenare/rhomer no offence, vet inte riktigt vad de själva vill kalla sig) för brotten mot barnen.

Sen efter det är det först dags för ilsken pöbel. Tänk er!
Grisodlare med krattor mot Starke Adolf och knivkastande skäggiga damen, haha! Bönderna lyckas tillfångata ett fåtal ur cirkusen, men Houdini-killen (vad det nu heter, såna som tar sig loss) hjälper ut dom.

Alltså denna idé måste du genomföra och sen rapportera!
[Mr Garrison-uttal] Mmmkay?!
 

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
För inspiration...

Har själv gått i liknande tankar om en kampanj centrerad runt ett kringresande tivoli/cirkus både till Buffy-rollspelet och Drakar och Demoner. En källa till stor inspiration är självklart den eminenta serien Carnivále. Mer information om denna finns på www.hbo.com. Serien blandar det absurda med det skrämmande och mystiska...
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Carnivále

Jag utläste det som 'carnivále' först då jag såg tråden. Hursomhelst så är den serien en stor inspirationskälla (jag har sett att rust redan nämnt den, det behöver inte påpekas :gremsmirk:).

Även i carnivále så är det en dvärg som leder karnivalen/cirkusen, det passar helt enkelt med en dvärg som ledare. Kan väl berätta litegrann om vad som finns med i carnivále. Givetvis finns det en skäggig dam och dansöser. Det finns två olika mystiker (vad jag vet, huvudpersonen inte inräknad dock), den ene är en blind gammal man (har offrat synen för sina magiska krafter) och en lam gammal spågumma. Hon kan inte prata men kan kommunicera med sin dotter med hjälp av telepati. Det är dottern som berättar vad spågumman har spått, sedan är kvinnan väldigt stark i sina magiska krafter. Hon kan använda sig av telekinesi. Sedan så är det egentligen inte dvärgen som styr cirkusen utan något som kallas 'ledningen' (man får inte veta vad/vilka dessa är, åtminstone inte av det jag har sett iaf). Då dvärgen ska få nya förhållningsorder så går han in i sin vagn (där det finns en massa mysko mumbojumbo) och kommer ut efter ett tag med order. Än fast det bara var dvärgen som befann sig där inne. Sedan så känner åtminstone mystikermannen också till mer om 'ledningen' än vad man som tittare gör. Ett annat trevligt påhitt som de har är 'the man eating chicken' :gremsmirk:. Det hela börjar med att besökarna får komma in i ett tält (för inträde naturligtvis) och sedan är det en talför person därinne som eggar upp publiken. Tillslut så får man se 'the man eating chicken', de drar undan ett skynke och där är det monstruösa tinget, en tjock människa som äter kyckling. Publiken blir förståss sura men den talföre mannen vänder på det hela genom att övertyga dem om att lura sina andra grannar/vänner/släkt/bekanta som inte sett det där än att gå och se det.

Nog dravlat om carnivále nu.

Djur måste finnas - björnar, lejon, elefanter osv, osv. En tam björn som brottas med djurtämjaren är väl något alla vill se.

Akrobater, knivkastare, ormtjuserskor, starke man, starka kvinna, jonglörer osv, osv är saker som en karneval bara måste ha.

infångade vandöda

Infångad varulv kanske passar?

Jaggernaut som själv ska använda sig av en blanding mellan carnivále och WoF "Valan Luca's Grand Travelling Show and Magnificent Display of Marvels and Wonders" i sin kampanj.
 

Dueenlurrv

Veteran
Joined
12 Nov 2004
Messages
47
Location
Stockholm - Kista
Rotax!

Kom på en till sak som ni kan få hjälpa mig lite med... i vilken mängd tror ni guden Rotax dyrkas på en sådan här Karneval/Cirkus? skriv skriv skriv, och tack för hjälpen hitils, skriv gärna mer, kan aldrig få för mycket tips och idéer :gremtongue:
 
Top