Nekromanti Karisma-modifikationer

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ni vet dom där rasmodifikationerna man fick på Karisma man fick i DoD? (Och säkert andra rollspel också.) Igentligen så är det ju lite krångligt att jämföra olika rasers skönhetsideal... Här är några exempel:

En orch får minus på karisma. Men det kan ju knappast gälla när dom snackar med andra svartfolk (Konstigt vore ju annars...) Och en svartnisse/goblin borde ju snarare se upp till en orch än se ner på honom.

Alver får extra karisma i DoD. Men vissa tycker ju att alver är väldigt vackra raser, och beundrar deras grace, andra - Ja dom kan ju vara suspekta mot dom skumma spetsöronen, eller hur?

Anta att en rollperson har läskiga ärr: Inte så bra när han vill charma någon, men desto mer respektingivande. I en svartfolkskultur kanske det till och med är sexigt!


Så sammanfattning:
Dom flesta har nog redan funderat på min slutsats, men min slutsats är iallafall: Rasmoddar, och även andra moddar, på Karisma är inte alltid så bra. Bättre då att modifiera karisman från fall till fall.

Eller... Har jag fel?

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lite mysig OT.

Hehe... Jepp. Här är en lista på mina signaturer:

Grisodlare: Hade ingen faktiskt... Väntade på nästa titel.

Vapenbärare: /Vapenbäraren har talat. (Har just bytt grisarna mot kastknivar och dubbla långdolkar.)

Äventyrare: /Hans vapen är blodade, hans fötter är slitna. Hans ögon har sett sällsamma ting. En Äventyrare.


Och så bytte jag nyligen till Soldat. Lite synd igentligen, jag gillade min förra signatur... Nåja, jag hade tänkt Soldat-signaturen för rätt länge sen, och väntade glatt på att få använda den /images/icons/wink.gif Men du har kanske oxå några åsikter på karisma-modifikationer?

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Lite mysig OT.

Ha! Om du fortsätter att posta brev i det här tempot kommer du snart slå gränsen ingen slagit - 1600 eller vad det är! Undra vad man blir då. Om 800 är Paladin kanske 1600 är Härförare eller så /images/icons/wink.gif

Nåväl, på tal om det du sa om Karisma. Det är utstrålning mer än utseende. Nästan bara utstrålning. <I>Igentligen så är det ju lite krångligt att jämföra olika rasers skönhetsideal</I>
Det beror mest på att en orch inte kan övertala en person på något annat sätt än när han visar sina vapen. En alv däremot har klingande röst och folk lyssnar till honom. Sen att alver är vackrare än orcher i våra ögon betyder också lite. Men mest är det utstrålningen.

Mac - vill vara en alv (inte pga av karisman utan pga smidigheten)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Jag tror att karisman mest är hur människor ser på rasen. Eftersom människor är den klart dominerande rasen på Ereb (Som är den enda rätta spelvärlden) Så är det de som bestämmer idealen

/Genesis, som nyss köpt Shadowrun... WOW!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Svar på tal

Tja, jag känner mig lite smutsig för att jag skickat en massa halv-onödiga inlägg... Men! Vad jag menar är att Karisma/Utstrålning ÄR annorlunda i olika situationer. Det beror ju förstås på i vilken spelvärld man spelar i men som sagt: En orch kanske har dålig karisma när han möter människor, men naturligtvis inte när han möter andra orcher, och små svartfolk ser ju upp till honom. Och om man har en lite mer "mystisk" värld än Ereb så borde det vill finnas både människor som fascineras av alvernas klingande tal, och de som tycker att de är suspekta varelser.

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Igentligen så är det ju lite krångligt att jämföra olika rasers skönhetsideal...</I>

Vilket också minskar sannolikheten för halvorcher något, om man tänker på det; föreställ dig orchkrigaren som lutar sig över den tillfångatagna väna mön: "Urgh! Blek-brun-rosa skinn sejunte klokt ut. Inga betar ha hon, och KOLLA på dendär näsan... Bläuh!"

<I>Men vissa tycker ju att alver är väldigt vackra raser, och beundrar deras grace, andra -</I>

Bonden Snus-Kurt: "Sicka magra stackare! Taniga å bleka va dom, just inge hull å tala om. Nä, frodigt å välväxt ska de va, de ä allt en fin syn. Ta hon Bodil som ä kocka på värdshuse tellexempel..."

Tillbaks till utstrålningen:
<I>Rasmoddar, och även andra moddar, på Karisma är inte alltid så bra. Bättre då att modifiera karisman från fall till fall.</I>

Speciellt som vad som <I>är</I> karismatiskt borde kunna variera även mellan olika människokulturer. Hos ett folk kan man se upp till dem som har väldigt mycket utlevelse och talar högljutt med stora gester, hos ett annat tycker man att de är gaphalsar och beundrar tysta, starka ledarfigurer som talar kärvt och korthugget...

--
Åke
 

Adrian

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
89
Location
Finland
Draken OT

den ende som har rätt att kalla sig draken är Rand al'Thor i Sagan om drakens återkomst böckerna av Robert Jordan
Den serien är helt enelt bäst.............

Adrian (som vägrar höra motsägelsär innom detta ämne)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Draken OT

den ende som har rätt att kalla sig draken är Rand al'Thor i Sagan om drakens återkomst böckerna av Robert Jordan
Den serien är helt enelt bäst.............

Adrian (som vägrar höra motsägelsär innom detta ämne)


Tja...
...om det är draken med liten begynnelsebokstav så kan det inte vara mycket till någonting alls. På pin kiv så måste jag nog säga emot dig, den är nog faktiskt inte bäst. Sedan kan ju du vägra att höra det om du vill, det är ju ett fritt land...
/images/icons/wink.gif

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Muah-ha-ha!

Du är för kul för ditt eget bästa, mannen! /images/icons/laugh.gif
(Snus-Kurt, måste anteckna det...)<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2000-10-02 18:52.</EM></FONT></P>
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Svar på tal

Alver är suspekta varelser. Hata dom till max /images/icons/wink.gif

Per
 

Adrian

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
89
Location
Finland
Re: Draken OT

Äääh ni e bara som alla andra och vägrar inse storheten med Jordan........
okej du får väl tycka att den är tråkig då. men kan du säga en bra fantasyförfattare som inte gör det (som oxo har skrivit en serie på mera än 3 böcker)

Adrian
//som anser att Jordan är BÄTTRE än Tolkien//
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Svar på tal

Bah! Dåraktige dödlige...

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Är utstålning(karisma alltså) och utseende samma sak?

En gammal man skulle nog inte vara "vacker" i mina ögon, men kan ändå vara karismatisk.
En ung, vacker kvinna däremot skulle (just för att jag uppfattade henne på det viset) kunna vara karismatisk av den anledningen.

Men andra ord skulle jag vilja säga att karisma inte har någonting att göra med tex. ärr, ålder eller skönhet på annat vis, utan möjligtvis kan påverkas av det, men de är absolut inte direkt bundna till varandra.

Om raserna modifieras som de gör, så skulle jag nog tolka det som att de är olika karismatiska och att alla raser tydligen uppfattar karisma på samma sätt.

- Zire
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Draken OT

Jag har aldrig sagt att den är tråkig :) Det är bara det att när jag läste de två första på svenska (första på engelska?) så tyckte jag faktiskt att den var riktigt bra och köpte de nästa två och sedan verkade det bara så MYCKET med resten av böckerna när jag insåg hur många det var. Så vad jag tycker är inte att den är tråkig eller direkt dålig, bara att den inte är bra att jag orkar med 14 svenska/7 engelska böcker (om det inte blivit ännu fler nu...). Det finns ju så mycket annat att läsa. Av någon anledning orkar jag än så länge med McCulloughs giganttjocka böcker om romarriket (har dock bara läst två av fyra böcker än) och jag har nästan sträckläst Tolkien böcker mer än en gång (inkl Bilbo och Silmarillion).

okej du får väl tycka att den är tråkig då. men kan du säga en bra fantasyförfattare som inte gör det (som oxo har skrivit en serie på mera än 3 böcker)

Kanske är hemligheten att inte skriva alltför många alltför tjocka böcker om samma berättelse utan att skriva kortare berättelser som ändå hänger ihop och uppenbart behandlar samma värld, som t. ex. Tolkien ;-)
Som vanligt är det dock säkert en smaksak och jag håler inget ont mot dig för att du tycker Jordan är bättre än Tolkien.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Svar på tal

Alv: en klent byggd humanoid som lever odrägligt läng, bör slås ner så att hakan slår i tårna när denne pratar.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Karisman beror juh på både hur snygg och trevlig man är, det finns säkert mer saker som spelar in med men de är de viktigaste...

Tycker jag, Klon
 
Top