Nekromanti Kariden

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Om du inte har en beskrivning på landet är det ju till din fördel. Då är det bara att hitta på hejvilt! Lycka till!
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Kardien

Varfifrån har du fått att Kardien ligger i norr..det ligger i sydvästra Ereb på Aidne halvön..info finns i Ereb-boxen och Ivanhoeboxen..

Kort sagt: Kardien är en feodal monarki, huvudstaden heter Ekeborg, armens spjutspets är riddare, landet är ganska fattigt då skörden slagit fel..
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Kardien

Japp, vad jag kan minnas händer det inte särskilt mycket skojiga saker i Kardien. Det uppfyller nischen "feodalstat med massor av riddare" som naturligtvis måste finnas i det lapptäckte som heter Ereb Altor. Tacka vet jag Trakorien! :gremsmile:


/Dimfrost
 

Y Tvetunga

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
34
Location
Sö!Tälje!
Re: Kardien

En feodalstat full med riddare innebär ju en icke fungerande feodalstat, den kanske borde vara full med bönder istället.
Vad händer i Trakorien?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Kardien

Jag tycker inte landet är tråkigt men det blir ju vad man gör det till. Jag gillar den gamla feodalstatskänslan med riddare, adelsintriger och allt som hör till. Kardien var dessutom det stora tillhållet för magiker under Jorpagnaimperiets dagar och även om landet inte nu längre kan skryta med att vara något magiskt centrum finns det en del att bygga på där. Vill man ha mer episka äventyr kan man dra in häxmästaren i svarta tornet som ställt till problem för de kringliggande länderna i några hundra år.

I Kardien får man en traditionell fantasybakgrund utan alltför stora utsvävningar så jag anser att landet definitivt är kul att använda.

Vad gäller Trakorien har jag trots många års spelande aldrig besökt det landet men eftersom Konflux-serien kommer att dra den nuvarande spelargruppen dit hoppas jag innerligt att de dåliga saker jag hört om det inte är sanna då det inte låtit speciellt bra. Hade aldrig hört något bra om Trakorien (förutom äventyret Svavelvinter) innan jag kom till detta forum, därav min skepcis. :gremsmile:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Vad händer i Trakorien?

Det finns många som vore mer lämpade att svara på den frågan, men jag gör ett försök. Trakorien anses allmänt vara den enda del i Ereb Altor som är sant orginell, och inte bara ett gäng klicheer staplade på varandra (kanske Barbia också, förresten). Där utspelar sig merparten av Erik Granströms suveräna Konflux-serie (äventyren Svavelvinter, Oraklets fyra ögon, Kristalltjuren och Den femte konfluxen, samt bakgrundsmodulen Trakorien). Trakorien är en ögrupp bestående av fyra öar av sinsemellan väldigt olika karaktär. Där finns politiska motsättningar, religiösa fanatiker, drakar, dimhöljda öar, magnetiska klippor, gigantiska meteorkratrar, onda svartkonstnärer, dekadenta adelsmän, droghandlare och mycket mycket mer. Kort sagt nästan allt man kan önska sig av en fantasyvärld.


/Dimfrost, hobbynominator
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: Kardien

Tjenare och välkommen till forumet..

Du kan hitta lite sakfakta om landet här:
http://home.swipnet.se/sorcerer/kardien.html

Det finns en karta över Ereb Altor här så att du kan se var Kardien ligger:
http://www.erebaltor.dk/

En norsk sida.. Den har inget med sammanhanget att göra, men jag länkar den bara för att det är ballt att det finns en norsk DoD-sida: :gremsmile:
http://www.stud.ntnu.no/~saxegaar/

Själv kan jag inte så mycket om Kardien.. Jag är mer inriktad på de östra delarna av Ereb Altor.. Det jag har för mig om Kardien är äventyrsmodulen Marsklandet utspelar sig i norra Kardien.. Marsklandet är (vad jag fått för mig) ett stort träsk där äventyrare kan äventyra bäst de vill.. Det finns många uppslag där..

Nu när jag ögnat igenom landet så ser jag att det, på gott och ont, finns mycket material i det.. Information om landet finns både i Erebs kampanjbok, i modulen Ivanhoe (vilket tyder på att det finns riddare i landet) och i redan nämnda Marsklandet.. Jag skulle nog tycka att landet är tillräckligt för att ha många äventyr i det.. Det finns folkförtryck, rebelluppror, handelsrutter via flodpråmar, orcher i bergen, alvriket Goiana precis utanför landets gränser, olika intressanta landskap i de geografiska lägen som finns, m.m..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte fick in någonstans på ett smidigt sätt att folket i landet är starkt troende i Den Lysande Vägen
Egen sida: http://dod.slurk.cjb.net
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Kardien

Måste bara ifrågasätta den första länken du postade då den har tiodubblat befolkningen. Ekeborg har 7000 inv och landet 160 000 enligt Ereb Altor-boxen. Enligt den sidan är Ekeborg nästan lika stor som Krilloan. :gremshocked:

Även Röster Från Forntiden utspelar sig i Kardien men det är ju inte något jätteäventyr direkt och inte så orginellt direkt. Dock ett helt ok startäventyr för färska grupper.

Vad gäller lysande vägen har man också slitningarna mellan dalkerna på Caddo och de på fastlandet rörande tolkningen av Odos (deras Jesus för att göra det enkelt) texter. Främst är magi den stora stötestenen där dalkerna anser att all magi är förbjuden medan de på fastlandet anser att endast viss magi är av ondo.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Kardien (dålig ordvits)

Även Röster Från Forntiden...

Apappp... Brösten från Storlien skall det vara.

Ok... den var riktigt dålig. Men äventyret var (om jag kommer ihåg det rätt) ganska bra, eller också var jag yngre då...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Kardien

Det är allmänt känt att befolkningssiffrorna i Ereb Altor-boxen är felaktiga och bör tiodubblas för att nå en realistisk nivå. Det angavs i Regelfunderingar i en gammal Sinkadus för länge sedan.


/Dimfrost
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Kardien

Det har jag faktiskt aldrig hört. Iofs har jag missat mycket av Sinkadus-tidningarna men har inte hört något om att det varit diskuterat där. Dock har jag ju själv funderat över att befolkningen känns liten men har aldrig gjort något konkret åt det. Vi har aldrig fokuserat på sifforna utan bara beskrivit ställen som vi anser de borde vara, dvs Ekeborg kryllar av människor på gatorna på dagarna oavsett hur många statistiken säger bor där. Statistiken torde vara baserad på de nordiska förhållandena då Birka hade en bofast befolkning på 800-1000 människor vilket inte stämmer så bra mot hur det såg ut i sydligare länder. Min poäng var mest att infon skiljer sig från modulen vilket eventuellt kan vara av intresse.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Kardien

Jag vill minnas att jag också har läst det där i en gammal Sinkadus, men annars står det i Magilremodulen. Det bör dock nämnas att städernas befolkningssiffror inte skall tiodubblas, utan endast ländernas befolkningssiffror.

/Jakob
 
Top