Nekromanti Karaktärsvärden som kommer till användning (eller inte) :)

Zalozhniy

Veteran
Joined
20 Aug 2015
Messages
24
Brukar ni känna att det är svårt att få användning för sådant ni spenderat poäng på i de rollspelskampanjer ni spelar i, till exempel specifika färdigheter? Känns vissa spenderingar onödiga för spelmekaniken? Jag tenderar att karaktärsskapa utifrån vad karaktären bör kunna och kanske inte riktigt regeloptimera :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,557
Zalozhniy;n145316 said:
Brukar ni känna att det är svårt att få användning för sådant ni spenderat poäng på i de rollspelskampanjer ni spelar i, till exempel specifika färdigheter? Känns vissa spenderingar onödiga för spelmekaniken? Jag tenderar att karaktärsskapa utifrån vad karaktären bör kunna och kanske inte riktigt regeloptimera :)
Att ha en massa skills som inte används i spelet är en av de värsta synderna ett rollspel kan begå. Tyvärr är det jättevanligt på den svenska marknaden, EON är värst när det kommer till det här med väva korgar under vatten nivå på sina skills men de är inte ensamma om att begå den här synden.

Jag tycker att karaktärer ska vara byggda för att kunna tillföra saker till spelgruppen. Kommer du till ett spelbord med en karaktär du har handikappat på grund av "vad karaktären bör kunna" så kommer jag vara lite irriterad på dig och väldigt irriterad på att spelet låter dig göra det.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Ja, man försöker ofta göra rollpersonen hyfsat "bred", men upplever ändå att man har begränsad användning för färdigheterna. Detta ligger förvisso i naturen för färdighetsbaserade rollspel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,557
Dazumal;n145331 said:
Ja, man försöker ofta göra rollpersonen hyfsat "bred", men upplever ändå att man har begränsad användning för färdigheterna. Detta ligger förvisso i naturen för färdighetsbaserade rollspel.
Jag har ärligt talat slutat göra den grejen. Jag min/maxar som en motherfucker och jag koordinerar det med resten av gruppen så att de också min/maxar som motherfuckers och sedan kan vi göra allt vi behöver och vi är bra på det. Vill ni inte att jag gör den grejen? Då kanske ni skulle göra ett bättre rollspel?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
God45;n145342 said:
Jag har ärligt talat slutat göra den grejen. Jag min/maxar som en motherfucker och jag koordinerar det med resten av gruppen så att de också min/maxar som motherfuckers och sedan kan vi göra allt vi behöver och vi är bra på det. Vill ni inte att jag gör den grejen? Då kanske ni skulle göra ett bättre rollspel?
Japp. En av anledningarna till att jag började snickra på ett eget system för några år sedan. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,557
Dazumal;n145346 said:
Japp. En av anledningarna till att jag började snickra på ett eget system för några år sedan. :)
Det finns system som gör det bra. Det är bara en liten del av spel, som inte är bra spel, som gör den här grejen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,142
Finns absolut färdigheter med begränsad användning i en del rollspel jag spelat. Men sen beror det också på hur SL sköter sitt jobb. Kräver han många SMI- eller klättra-slag, eller glöms det bort? Zoologi skulle kunna vara en färdighet som ger kunskap om många av de mysko monster man möter (om SL tolkar reglerna lite kreativt och gör färdigheten användbar), eller så skulle det kunna vara en bänkvärmare. Örtkunskap skulle kunna vara basen till tjogtals med bra potions, eller så är SL inte förtjust i den, och spelarna hittar aldrig örter vare sig i naturen eller att köpa.

Sen kan det nog ofta finnas god vilja på båda sidor spelledarskärmen när karaktärer skapas.. men sen blir det kall praktik, och det blir i princip bara strid 24/7, och t.o.m. magikerns fina Öppna-besvärjelse samlar damm.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,557
zonk;n145355 said:
Finns absolut färdigheter med begränsad användning i en del rollspel jag spelat. Men sen beror det också på hur SL sköter sitt jobb. Kräver han många SMI- eller klättra-slag, eller glöms det bort? Zoologi skulle kunna vara en färdighet som ger kunskap om många av de mysko monster man möter (om SL tolkar reglerna lite kreativt och gör färdigheten användbar), eller så skulle det kunna vara en bänkvärmare. Örtkunskap skulle kunna vara basen till tjogtals med bra potions, eller så är SL inte förtjust i den, och spelarna hittar aldrig örter vare sig i naturen eller att köpa.

Sen kan det nog ofta finnas god vilja på båda sidor spelledarskärmen när karaktärer skapas.. men sen blir det kall praktik, och det blir i princip bara strid 24/7, och t.o.m. magikerns fina Öppna-besvärjelse samlar damm.
Om spelet kräver att jag skriver om äventyr på ologiska sätt för att värdelösa skills ska bli superviktiga så är det ett dåligt spel. Det är som EON:s jordbruks skills som inte är kopplade till ett system för jordbruk. Inte för att jag vill ha ett system för jordbruk, men om du ska ha idiotiska skills kan man i alla fall låta spelarna göra något med dem.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
God45;n145327 said:
Att ha en massa skills som inte används i spelet är en av de värsta synderna ett rollspel kan begå. Tyvärr är det jättevanligt på den svenska marknaden, EON är värst när det kommer till det här med väva korgar under vatten nivå på sina skills men de är inte ensamma om att begå den här synden.

Jag tycker att karaktärer ska vara byggda för att kunna tillföra saker till spelgruppen. Kommer du till ett spelbord med en karaktär du har handikappat på grund av "vad karaktären bör kunna" så kommer jag vara lite irriterad på dig och väldigt irriterad på att spelet låter dig göra det.
Invertera God45s inlägg så har man min åsikt.

Rollformuläret för mig är en kortform för att snabbt få en överblick och kan hitta vad rollpersonen kan. Om jag inte har några "onödiga" färdigheter på en rollperson jag skapat, då är jag antagligen egentligen inte intresserad av att spela.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,142
God45;n145370 said:
Om spelet kräver att jag skriver om äventyr på ologiska sätt för att värdelösa skills ska bli superviktiga så är det ett dåligt spel. Det är som EON:s jordbruks skills som inte är kopplade till ett system för jordbruk. Inte för att jag vill ha ett system för jordbruk, men om du ska ha idiotiska skills kan man i alla fall låta spelarna göra något med dem.
Nej det finns såklart grader i helvetet, de flesta av DoD-91ans skills skulle kunna användas av äventyrare i någon situation med ett mått fantasirikedom. Har inte rört EON så kan inte uttala mig om det. Det låter heltokigt så som du framställer det.

Men även i ett system där det huvudsakligen är relevanta skills med kommer det ändå hänga lite på vad SL kör för äventyr. Skills för att hantera fällor och låsdyrkning skulle kunna vara livsviktiga men det är bra många äventyr jag deltagit i som spelare utan att se dem komma till användning alls. Grundegenskaperna i DoD lever ett rätt stillsamt liv utöver baschanserna i många äventyr. De låter skitviktiga men ska man power-gejma kan man strunta rätt mkt i många av dem, många dagar i veckan, och bara skaffa högre FV i svärd o båge, typ. Mycket KP, högt vapen-FV, bra rustning, kommer man långt med - för många SL. Men det beror ju ändå lite på äventyret.

Men visst, det finns absolut färdigheter även i DoD-91 som jag undrar hur mkt de nånsin blivit använda. Säg Gyckelkonster t.ex. - inte omöjligt att tänka sig ett användningsområde, men i praktiken? eeeh..
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Jag har väldigt svårt för "döda" skills i rollspel, ofta säger de någonting om rollspersonens bakgrund men jag hade hellre varit utan dessa skills då de väldigt sällan (om ens alls) blir använda. Jag tycker det i så fall är mycket bättre med färre och bredare skills än många och specifika sådana
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,557
Lupus Maximus;n145375 said:
Invertera God45s inlägg så har man min åsikt.

Rollformuläret för mig är en kortform för att snabbt få en överblick och kan hitta vad rollpersonen kan. Om jag inte har några "onödiga" färdigheter på en rollperson jag skapat, då är jag antagligen egentligen inte intresserad av att spela.
Problemet är att det kräver att jag kastar bort poäng som gör att jag är bättre på att spela spelet på saker jag inte kommer använda. Hade man haft en pool poäng för riktiga skills som du kommer använda i spel och en annan pool för skräp som man inte använder kunde det varit fett. Jag kan spela en karaktär som har 5 poäng i Kung-Fu films trivia och 4 poäng i att odla örter, men inte om det kräver att jag lägger riktiga poäng på det. Så två olika polar med poäng löser den grejen om man vill ha det.

Men ärligt talat, du kan få allting du vill om du skriver "Min karaktär kan väva korgar och odla örter och gillar Kung-Fu filmer" på ditt karaktärsblad. För du kommer aldrig rulla för den skiten så det spelar ingen roll. Hela grejen med vad du vill ha här är en sorts mekanisk blindtarm som du aldrig kommer använda och som du skulle kunna fixa via fluff.
 

Empress

Veteran
Joined
2 Nov 2015
Messages
10
Eon tycker jag är ett bra exempel för färdigheter gone to far. Jag gillar generella spel där grund egenskaper relaterar till det mesta istället för till färdigheter. Regler ska användas för att lösa livshotande situationer, är det en dans på balen och man vill att sin karaktär kan dansa (eller av någon annan anledning ska kunna dansa) så kan den det.

Karaktärsvärden som finns i ett spel ska användas, finns det på rollformuläret och din karaktär aldrig använder det för meta anledningar så borde den sortens av spel lösts på ett annat sätt än genom regler.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Är det inte tvärtom – färdigheterna som spelarna väljer till sina rollfigurer är riktlinjer till spelledaren om vad som bör ingå i rollspelet, åtminstone vara med någon gång. Det roligaste utmaningen som spelledare är att se till att varje spelare får slå för alla färdigheterna minst en gång under kampanjen.
Och spelledaren kan leda spelarna bort från att välja färdigheter som helt enkelt inte går att få med, genom att ge riktlinjer för vilka rollfigurerna är före kampanjen. Då kommer ingen att göra sin rollfigur fokuserad på kunskapsområden som är oväsentliga för kampanjen.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Mannen i skogen;n145395 said:
Är det inte tvärtom – färdigheterna som spelarna väljer till sina rollfigurer är riktlinjer till spelledaren om vad som bör ingå i rollspelet, åtminstone vara med någon gång. Det roligaste utmaningen som spelledare är att se till att varje spelare får slå för alla färdigheterna minst en gång under kampanjen.
Och spelledaren kan leda spelarna bort från att välja färdigheter som helt enkelt inte går att få med, genom att ge riktlinjer för vilka rollfigurerna är före kampanjen. Då kommer ingen att göra sin rollfigur fokuserad på kunskapsområden som är oväsentliga för kampanjen.
True, men i de flesta rollspel jag har spelat där det just finns överflöd på "onödiga" skills så brukar man få en handfull sådana på köpet när du skapar din rollperson oavsett du själv vill det eller ej (genom bl.a. yrke, bakgrund, etc.)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
God45;n145392 said:
Problemet är att det kräver att jag kastar bort poäng som gör att jag är bättre på att spela spelet på saker jag inte kommer använda. Hade man haft en pool poäng för riktiga skills som du kommer använda i spel och en annan pool för skräp som man inte använder kunde det varit fett. Jag kan spela en karaktär som har 5 poäng i Kung-Fu films trivia och 4 poäng i att odla örter, men inte om det kräver att jag lägger riktiga poäng på det. Så två olika polar med poäng löser den grejen om man vill ha det.

Men ärligt talat, du kan få allting du vill om du skriver "Min karaktär kan väva korgar och odla örter och gillar Kung-Fu filmer" på ditt karaktärsblad. För du kommer aldrig rulla för den skiten så det spelar ingen roll. Hela grejen med vad du vill ha här är en sorts mekanisk blindtarm som du aldrig kommer använda och som du skulle kunna fixa via fluff.
Vi har olika huvudfokus i vad vi vill ha i vårat spelande, så olika saker passar oss.

Eftersom jag ser rollformuläret primärt som en kortform (short-hand) skulle att skriva "Min karaktär kan väva korgar och odla örter och gillar Kung-Fu filmer" inte ge vad jag vill ha. Det bryter mot hela användningsområdet för mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,557
Lupus Maximus;n145406 said:
Vi har olika huvudfokus i vad vi vill ha i vårat spelande, så olika saker passar oss.

Eftersom jag ser rollformuläret primärt som en kortform (short-hand) skulle att skriva "Min karaktär kan väva korgar och odla örter och gillar Kung-Fu filmer" inte ge vad jag vill ha. Det bryter mot hela användningsområdet för mig.
Vad är användningsområdet för dig med det som gör att seperata skill pools för riktiga och låtsas skills inte fungerar?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Mannen i skogen;n145395 said:
Är det inte tvärtom – färdigheterna som spelarna väljer till sina rollfigurer är riktlinjer till spelledaren om vad som bör ingå i rollspelet, åtminstone vara med någon gång.
Kanske för andra spelare, men inte för mig. Vad jag sätter på rollformuläret förklarar vad jag tycker min rollperson har för bakgrund och erfarenheter. Flaggor anser jag skall hanteras separat.

Det roligaste utmaningen som spelledare är att se till att varje spelare får slå för alla färdigheterna minst en gång under kampanjen.
Det är intressant att höra att det finns så annorlunda tänk :) Det där är ett fokus som jag själv inte skulle uppskatta oberoende om jag är spelare eller spelledare. Själv är jag mer inne på att det som passar in i händelserna kommer med, och kom allt med var det en obetydlig slump.

Och spelledaren kan leda spelarna bort från att välja färdigheter som helt enkelt inte går att få med, genom att ge riktlinjer för vilka rollfigurerna är före kampanjen. Då kommer ingen att göra sin rollfigur fokuserad på kunskapsområden som är oväsentliga för kampanjen.
Själv pratar jag hellre om hur de tänker om sina rollpersoner, vad de vill ha med i spelet, och se till att rollpersonerna hänger ihop på något sätt. Men jag tänker också hellre i ordningen Setting -> Rollpersoner -> NPCs -> Agendor -> händelser/äventyr/kampanj. Så innan rollpersonerna finns, finns det ofta inget äventyr eller kampanj att rätta sig efter.
 

Empress

Veteran
Joined
2 Nov 2015
Messages
10
?Grupperna jag har spellett i så har jag bett gruppen välja ett "grupp yrke" till exempel köpmän, banditer eller liknande för att lösa detta problem och ge bättre sammansvetsning till gruppen. Då brukar antalet onödiga skills droppa väldigt fort då alla gör något i gruppen. I köpmäns konceptet så får man kanske 1 köpman med en lärjunge, 2 Livvakter, 1 chafför och kanske en magiker/Cleric som reser med dem.

Det som hänt då är att gruppen direkt får ett fokus och en vardagsplan vilket är jätteskönt att spelleda, man kan alltid falla tillbaka på gruppyrket för att få gruppen till en plats eller till en plotline. Men folk har känt sig bundna till att inte bygga karaktärer dem vill spela.

Även i dessa fall har folk ibland plockat "onödiga" färdigheter som aldrig kommit fram i spel därför brukar jag generellt sätt undvika färdighetsspel eller klasspel.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,142
Ja det kan ge jävligt bra resultat att helt enkelt samköra kampanj och rollpersoner - diskutera vad spelare och spelledare vill köra för något och sedan göra något utifrån det. Om man är ett gäng resande fäll- och låsdyrkningsexperter kanske man inte ger sig på att ställa upp i kock-VM heller, utan kanske håller sig till att knäcka banker eller fällrika dungeons, med. Det är inte helt orimligt att man i varje fall försöker ge sig på sånt man borde ha nån talang för.
 
Top