Nekromanti Karaktärsskapande

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Det har gått för lång tid sen jag skrev något....

När vi skapar RP använder vi ett system som jag är väldigt nöjd med....
Man slår 4T6, väljer bort den sämsta.
Det känns bra för mig, vad säger ni?
 

Cavaci

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
10
Location
Östergötland
Är alla nöjda så är det väl helt ok. Jag kör med anpassade varianten. Man slår nio gånger och sätter ut värdena där man vill. På så sätt får man inga löjligt höga värden, samtidigt som man slipper få frakk-trukher med STY 13 eller Kiriya-alver med PER 7
 

Dodger

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
4
Location
Uppsala
En metod som jag tycker om är att man slår två slag med 3t6 till varje attribut sedan väljer man vilket slag man vill använda. Man undviker på så sätt riktigt låga attribut medans det inte är lätt att få jättehöga.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Funkar väl OK, antar jag. Vi har använt en uppsjö olika metoder. Här är några exempel:

Färdiga värden
För att göra en absolut rättvis RP-generering låter vi alla börja med samma uppsättning av nio värden. Jag tror att vi i detta fall använde serien: 18, 16, 15, 13, 13, 12, 11, 10 och 10. Då fick ingen tok-bra värden och ingen heller ap-dåliga.
Givetvis appliceras rasmodifikationer efteråt.

Roll on
Slå fram alla nio attribut för en rollperson. Slå fram en uppsättning till. Och ännu en till. Välj sedan vilken av dessa som du vill spela med.

Skräddarsy
Alla börjar med en bunt poäng som de sedan får fördela på sina rollpersoners grundegenskaper. Jag tror bestämt att vi brukade använda 110p till Eon. Detta ger lite högre än 12 i snitt.

Hardcore
Slå 3T6 för varje värde, uppifrån och ner. Gilla läget!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
En annan variant är att man helt enkelt slår om alla 1:or

Den sista som vi oftast använder är som följer

1) slå 9 värden med Ob3T6, skriv ned dom på papper
2) Ge papperet till SL som får "förfina" siffrorna om det så skulle behövas
3) Para ihop nuffra -> attribut så att du känner dig bekväm. I händelse av obekvämhet krama SLs ben och släpp inte förän siffrorna känns mer bekväma eller SL har bändit loss dig med kofot.
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
Vi kör alltid 110 pts på de nio huvudegenskaperna och när man sedan slår slag för karriär och bakgrundsslagen så har man rätt att välja att slå om det sämsta...


//Darkly
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
icke OB *rodnar* [ot]

Det ska naturliftvis INTE vara Ob på slagen *ser skyldig ut*
det var tyrkkfelsnizze som var framme, rätt ska vara rätt, och rätt är 3T6 som ska slås 9 gånger.
 

Ziir

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
128
Location
Umeå
Vi brukar köra en kombo av anpassade och höga atribut.

Slå 2T6+6 9 ggr och skriv resultaten på ett papper, plutta sedan ut värdena som du vill ha dem.
 

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
Ett väldigt bra Karaktärsskapande är...

Ett väldigt bra sätt att få en bra och önskad karraktär även om väldigt organsik(alltså verklighets troget) Så här gör man...
Man väljer ut ett av talen som man tillåts slå med 2t6+9(alltså ett favorit tal tex Styrka eller Psyke) Därefter väljs 2 stycker tal som slåss med 2t6 + 6 lämpligt är ju då för en krigare tex 2t6+ 6 på rörlighet 2t6 + 6 på tålighet och 2t6 + 9 på styrka, el. 2t6 + 9 på rör och 2t6 +6 på styrka om det känns bättre. Resten av talen slåss helt logiskt med det gamla hederliga 3t6 och får inte heller dessa placeras valfritt! Med vänliga hälsningar, Kotten.
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
här...

Orkade inte läsa trådarna nedan, men här kommer en metod som jag gillar. Den varierar dina karaktärer en hel del och du får garanterat prova ngt nytt.

slå dina slag i tre kolumner, uppifrån och ned, flytta inga nuffror. 3T6 (ta bort det under 4)

Sty 12 11 18
Rör 10 9 7
Per 14 11 14
mfl 12 16 8

Tag sedan den kolumnen som du helst skulle vilja ha. Inget flyttande av värden. Om du gör såhär så kommer du garanterat få en rolig kolumn som kan passa på din tänkta karaktär. Det är kul som as.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Ett väldigt bra Karaktärsskapande är...

"Ett väldigt bra sätt att få en bra och önskad karraktär även om väldigt organsik(alltså verklighets troget)"

Va?
2T6+9!?
 

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
Ja på ett tal

Jo, jag menar på ett tal det kan bli ett utfall mellan 11 - 21, vilket man borde ge en rollfigur så han kan få ett högt tal dem andra slåss ju med 3t6 förutom två andra som slås med 2t6 + 6,, Det blir faktiskt inte överdrivet.. Man får ju en roll som kan hantera det han håller på med! Det är ju precis samma sak som att få "ETT", lyssna "ett" enda bakgrund slag extra alltså .. Extra ordinärt hmm hmm, Fast dem får välja ett.. Så alla spelarna känner att det finns saker som dem verkligen kan!
 
Top