Nekromanti Karaktärslista

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Här är en liten chansning... De flesta på forumet brukar inte vara såå himla pigga på att ge förslag och det är i stort sett samma pers. hela tiden som brukar kommentera..
Jag tänkte göra en liten lista på karaktärsdrag att välja ur när man vill ha en SLP:s personlighet snabbt.. Med tanke på hur det gick på Topp-1000-listan "Du vet att du spelat för mycket rollspel när..." så kommer jag väl antagligen ge de flesta förslagen själv..

Tänkte i.a.f. dela upp listan i fyra delar och jag skriver några som är rätt basic för varje del för att ge en hum om vad jag menar..
Jag vill inte ha knep/trix på hur man tar fram olika personligheter eller på de olika sätt som man kan spela en person med gnällig röst. Inte vill jag heller ha en massa anekdoter, utan bara en massa förslag på vad jag kan ha på min lista.. Det ska vara saker som märks direkt eller efter c:a 30 s. pratande med SLP:n.. Allergisk mot katter är t.ex. något som inte märks direkt..
Jag kommer lägga upp listan om det finns intresse och om jag får tillräckligt med förslag.. 100 förslag i snitt per del är ett mål jag har satt upp.. Ni får gärna "fuska" och titta i andra rollspel, uppslagsböcker eller så.. För mig spelar det ingen roll. Bara jag får många förslag..

Röst - hur du ska förställa rösten
Normal.
Hes.
Djup.
Rosslig.
Knarrig.
Släpig.
Stark röst (högljudd).
Gnällig.
Nasal.
Konstiga avbrott (stannar mitt i en mening, som om personen ifråga mottar ett samtal från yttre rymden).
Tonårsslang.
Korkad.
Läspar.
Skorrar.
Dialekt.
Säger "Ööööh" mycket..
Utlänning (bryter).
Stammar.
Pratar fort.
Monotom röst.
Len.
Kan gå upp i falsett ibland.
Ljus röst.
Bondsk.
Betonar alla stavelser.
Militärisk.

Sinnesstämning - för stunden för SLP:n
Normal.
Glad.
Deprimerad.
Rädd.
Stressad.
Upptagen.
Butter.
Trött.
Utpumpad.
Sammanbiten.
Koncentrerad.
Fundersam.
Uppmärksam.
Spanande.
Ilsken.
Sjuk.

Personlighet - långvarig för SLP:n
Ingen.
Rasistisk.
Humoristiskt.
Elak.
Snäll.
Gentleman.
Gladlynt.
Lat.
Hetsig.
Förolämpande.
Senil.
Blyg.
Tystlåten.
Misstänksam.
Bordus.
Uppgiven.
Romantisk.
Egocentrisk.
Skrytaktig.
Överdriver.
Berättar gärna gamla anekdoter.

"Mimik" - hur du ska röra dig när du föreställer SLP:n
Ingen.
Ryck i ögat.
Ryck vid munnen(/näsan).
Smidig.
Ledig.
Slängig stil.
Tecknar med händerna medan SLP:n pratar.
Yviga rörelser.
Skakar.
Framåtlutad.
Stolt.
Långsam.
Degig.
Ser sällan folk i ögonen.
Lömsk.
Slemmig.
Hemlighetsfull.
Lugna, mjuka rörelser.
Blinkar mycket.
Andas djupt (och tydligt) genom näsan.
Trutar på munnen.
Gillar att sträcka på sig.
Kisar.
Utspärrade ögon.
Nickar instämmande.
Kliar sig.
Stryker sig där SLP:n har skäggväxt.
Fingrar/leker med saker (som pennor, sudd).
Överbett.
Underbett.
Ska alltid ta alla i hand.
Vänder hastig på huvudet.
Lägger ofta huvudet på sned när lystnar.
Försöker titta på alla när pratar.
Avbryter när SLP:n vill ha något att säga.
Drar in luft mellan tänderna.

/[color:448800]Han</font color=448800> som skulle kommit på några till men tyckte att det var lika bra att posta't. Mer kommer nog senare
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Retorikkurs beställd...

Att börja med att påpeka att det antagligen kommer gå åt skogen eller värre är inget bra sätt...
Hade du börjat med att säga att alla på forumet brukade vara jätteentusiastiska inför sådana här saker så kanske det skulle ha gått bättre.

Sen förstod inte jag riktigt vad den här listan skulle vara bra för...
Men för random SLPs verkar den ju bra. Man skulle kunna ha olika stor chans för olika karaktärsdrag och bara slå några tärningar för den där onödiga killen de gick fram och snackade med.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Bara några förslag

Röst
Sjungande
Viskande
Oartikulerad
Hoppar över stavelser

Sinnesstämning
Förvånad
Uttråkad

Personlighet
Hjälpsam
Social
Analyserande
Artig

Mimik
Fingra på sitt hår
Fingra på andras hår >:D
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Suvve!

Kul! Precis vad jag hade tänkt göra till mitt rollspel, men nu.. snor.. jag bara din lista.. /images/icons/devil.gif Om du inte har något emot det. Ska försöka komma på bra karaktärsdrag också..
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jodå, kan bli mycket användbart. Se till att posta den på forumet när du är klar.
Men...
Fyra tabeller? Ska man slå på fyra olika tabeller varje gång rollpersonerna stannar någon för att fråga om vägen eller tar in på ett värdshus? Tycker att det verkar lite jobbigt och att det lätt kan bli för mycket med en från varje lista:

Spelare 1: Jag stannar någon som går förbi.
SL: Okej, hmmm, vänta lite...
(Nu ska vi se. Röst, 15:kan gå upp i falsett ibland. Okej... Sinnesstämning, 7: Ilsken, Jaha. Personlighet, 11: Överdriver och Mimik, 3: Överbett.)
SL efter denna långa paus: Vad VILL ni groteskt missbildade varelSER? (Med underbett, falsett på "vill" och "varelser" överdriven anmärkan på Klog med KAR 7och ett ilsket tonfall)
Spelare 1, 2 och 3 brister genast ut i gapskratt och ligger snart på golvet och vrider sig, vilket gör att SLP:n blir ännu mer ilsken och går upp i falsett ännu oftare.


Nej, gör en eller högst två tabeller är mitt råd. Du kan ju ha kombinationer på vissa resultat t ex "Ilsken och viftar med armarna"eller "rädd och går upp i falsett". Två stycken T20-tabeller tycker jag skulle vara lagom.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Några bidrag...

Läste igenom listan och kom på några på rak arm. Vet inte om det är till SÅ mycket hjälp men;

Personlighet
Våldsam
Pacifist
Fanatisk
Paranoid
Skvätträdd
Sociopat
Allmänt ointelligent
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Några bidrag...

Läste igenom listan och kom på några på rak arm. Vet inte om det är till SÅ mycket hjälp men;

Personlighet
Våldsam
Pacifist
Fanatisk
Paranoid
Skvätträdd
Sociopat
Analyserande
Energisk
Lögnare
Cynisk
Mystisk (försöker alltid framstå som en gåta)
Bekymmerslös
Pervers
Apatisk
Dare-devil
Tänkare
Beskyddande
Allmänt ointelligent
Katatonisk
Förvirrad
Ordningman/kvinna
Elak
Tjuvaktig
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Instämmer.

Två drag räcker allt för att definera en SLP, eller varför inte följa den fina gamla regeln; Tre meningar för det oviktiga, Fem för det som är rätt viktigt och Sju för det som är viktigt.

Alltså, 3 karaktärsdrag. En stor lista som man slår på 3 gånger. Eller 2.. :)

Ett annat tips är ju att slå fram några SLP i förväg med generatorn, och skriva upp dom på en lista tillsammans med ett namn.. Sedan är det bara att bocka av.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Webben

Ett annat tips är ju att slå fram några SLP i förväg med generatorn, och skriva upp dom på en lista tillsammans med ett namn.. Sedan är det bara att bocka av.

Om någon skickar alla bidra till mig så fixar jag lätt ihop en websida som kan generera fram ett egenbestämt antal slps baserat på karaktärsdragen.
Lägg till en lista med namn så slumpar jag in det också. Kanske inte är så mycket o ha iof, bättre med penna, papper o tärning (jag själv anv inte web-grejjer a'la tavern maker o så)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Svar på förslag

Jag hade faktiskt inte tänkt att sätta nummer på karaktärsdragen, utan hade tänkt att sätta upp allting på en (fyra) lista (listor) som man får välja ur.. Som du nog har observerat så har jag satt "normal" och "ingen" främst på listan bara för att alla inte blir speciella..

Listan är till för att krydda till SLP:na för de som har lite svårt för det (bl.a. jag själv) och inte en lista som man slaviskt ska följa.. Slå tärningar är för mig lite stämningsförstörande, särskilt när det sker tvångsmässigt.. Dessutom skulle tärningsrullandet ske för ofta om man slår på tabellen eftersom man möter SLP:er nästan hela tiden..
Jag tänker ladda upp listan som en rtf-fil, bara för att de som vill ha nummer ska kunna sätta dit det senare..

/[color:448800]Han</font color=448800> som nog kommer med fler förslag senare ikväll (om inte pluggandet tar för mycket tid)
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
hmmm

Då måste alla illskna personer vifta på armarna... Fyra slag orkar man nog slå, lätt!
Man orkar ju striderna i EON så...
 
Top