Nekromanti Karaktärskoncet - funkar detta?

Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Nå, nu är det så att jag vill spela Henéa-alv. Så, hur får man en Henéa ut ur skogen?
Jag tänkte mig en alv från Kamor, som blivit tagen av slavhandlare eller liknande, såld som slav i Jargien och tvingats att slåss som gladiator.
Av någon anledning dödar han inte sig själv när han förlorar sin frihet, utan flyr till sist. Nu jagar han runt världen på jakt efter de som sålde honom, inte vetandes att dom är sedan länge döda (försök er inte på handel med sura zhaner i Tarkas).

Med sig har han sitt Niamh, eller kanske sina Niamh, en lätt rustning han fick på arenan och div. saker....
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Man kan ju köra Disney stuket:
- Liten Henéa alv blir borttappad av moder
- Thism kvinna hittar liten Henéa men vet inte att det är en Henéa
- Henéa växer up och modern märker att det är en Henéa
- Henéa blir accepterad och får leva i den lilla byn
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Nenene... Han ska ha blå ränder runt armarna (minst 3, dvärgar, alver och slavhandlarna), kroppsmålning, själsband etc etc.
Alver lever ett bra tag, så säg att han vart kidnappad runt 45-årsåldern (faktisk) och nu är kanske 50....

Thism kommer inte ha någon del i hans historia förutom som skåror i hans bälte.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
hmm... inte riktigt säker på hur de fungerar... om de ger sig ut för att döda de som tog dem till fånga eller om de bara åker hem och "softar", jagar och försvarar sina gränser ennu en gång

Själv så har vi kört med Disney stuket en gång, då snubben absolut ville vara en Henéa som fungerade i "samhället"
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Njo, nu är det så att killen blir väll lite halvutesluten ur gemenskapen i jaktlaget också...
Dessutom, skulle tro att fyra års slaveri får en Henea rejält hämndlysten.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
borde de inte vara van? de var ju slavar i flera hundra år för dvärgarna /images/icons/tonguea.gif

Nä.. ba skojjar... men jag tror även att efter 4 års slaveri vill man tillbaka till fru/man och barn (om man nu har sådant)
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Japp, tänkte det...

Och för hämnd behöver man resurser. Hur får en Henea resurser? Äventyrande.
Du behöver lite kompisar som hjälper till, samma sak där.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
kompisar? skulle helldre kalla det "människor man utnyttjar för sitt eget bästa"... men det är väl samma sak



Men en fråga.... när du fått resurser och fått reda på att slavhandlarna redan är döda.. vad gör han då? Jag skulle tro att han blir inåtvänd eller liknande då hans livsmål redan är avklarat och han inte har någon familj att återvända till...... vad gör han då? tar livet av sig i en bärsärkagång som heter duga ?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Neeeej... Han kan inget annat, så han fortsätter äventyra.

Ska nämna att jag kommer mixtra lite med själsbandet. Det kommer vara till en björn. Han kommer använda namnet Uruk, och ha väldigt hög överlevnadsinstinkt.

Och troligen ta några decnier på sig att komma över henne, sen så träffar han väl någon annan (kanske tillochmed förälskar sig i en människa), blir en lite mindre hämndlysten person, kanske startar något lite fredligare, eller bara ser världen...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
...sen så träffar han väl någon annan (kanske tillochmed förälskar sig i en människa)...
Sen kommer vi till samma sak igen då människan dör... men jag antar att det tar en ganska lång tid innan han ens träffar henne (om han ens gör det)
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jo. Troligen kommer jag inte ens så långt i spelandet av honom. Men när (och om) nästa dör, då vänder han sig troligen innåt. Han kommer troligen börja med cirka +10 på innåtvändtabellen från påhittad bakgrund (få se... Karleskdrama är en bra händelse... Duell eller Stort Slag passar också rätt bra, osv osv)

För att kunna spela denna karaktär måsta jag nog fuska lite på händelsetabellen.... Och lägga in nackdelen ärkefiende. Som han inte vet om är död, så den räknas fortfarande....
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jo... fast med SL's välsignelse så finns det inget fusk... så du behöver nog inte fuska om SL tillåter dig att modifiera karaktären som du tycker
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jo kanske.... Men det är trots allt min karaktär. Bovarna är en utmärkt ursäkt för att få honom att äventyra och fortsätta äventyra.
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
menar bara att det hade varit roligare för dig om du letat spår och tillsist fått reda på att dom var döda...alltid roligare när man inte vet hur det ska sluta.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Själv så skulle jag ha låtit henean bott i en by som blev anfallen av jargier (för att säkra gruvorna i området, eller något). De flesta dog utan han själv. Efter det så har han ett hat mot Jargien som leder till hans stora mål-hämnd mot dessa.
Detta tar bort ett mindre problem som finns med historian med slavhandlarna. Hämnden blir riktad mot ett fåtal personer och för att få en personlig koppling i äventyret så bör det ha med dem att göra, vilket är svårt. Att tjäna pengar går ju också bra men att ha Jargien som fiende skulle jag se som en fördel. Vill man sedan ha en ärkefiende så är det ju bara att ta kapten som ledde attacken.
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Det kommer en bunt jargier och anfaller hans by....efter detta skulle han hata alla jargier.....tror inte det. Men bunten som anföll kan han ju ha ett hat mot.
 
Top