Nekromanti Karaktärsgenerering

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Är inte karaktärsgenereringen i NT2 lite enformig? Dessutom inriktad på en hel del våld. Om man känner för att spela en smart person, så kan denna sannolikt både vara knarkare och ha både ett och två vapen. Självklart kan detta väljas bort av spelaren, men varför dyker det upp över huvud taget. t.ex kulsprutor och gevär på en playboy?

Tycker att karaktärerna blir alldeles för lika varandra om man helt följer regelsystemet för rp generering. Tabellerna är visserligen stora, men räcker det alla gånger? Hälften av alternativen är inte ens roliga att spela, så bara där finns det ju begränsnigar...
 

Mad_UBBT

Veteran
Joined
11 Jan 2002
Messages
27
Location
Uppsala
Absolut, Neotech-paradoxen skulle vi väl kunna kalla den. I förordet till N2 säger CJS att "...denna realism är ett utmärkt sätt att visa vilka allvarliga konsekvenser exempelvis våld, droger, korruption och fattigdom kan ha." Hur kommer det sig då att hela N2 andas en mycket lättsam inställning till dessa "allvarliga" fenomen?

Marco Behrmann skriver i Offensiv att "målet är inte att glorifiera våld. Syftet är snarare det rakt motsatta. Om man får upp insikten om detta hoppas i alla fall jag att man har lärt sig att det inte är med våld man löser problem." Det låter ju jättefint, men vad ska man använda Offensiv till då? Över 350 handeldvapen och 2000 ammunitionstyper, till vilken nytta? Samme Behrmann hävdar att "min egen åsikt när det gäller våld i rollspel är att det snarare skall anas och hotet om skada eller död är med som just ett hot."

Varför inte bara säga att N2 är ett spel, visserligen ganska realistiskt på många punkter, men trots allt bara ett spel. Att författarna är vapenfetischster kan knappast råda något tvivel om, varför skulle man annars fokusera så mycket på det? För att man tycker att det är hemskt, vidrigt och vill motverka det med all kraft? Jag är inte helt övertygad...

Jag säger inte att det är fel med detaljerade beskrivningar av vapen och skador, men jag vänder mig emot författarnas dubbelmoral. Varför inte bara säga som det är: att det är ett spel -- och per definition orealistiskt. Verkligheten är alltid mycket vidrigare (se t.ex. http://www.rotten.com). Men vi spelar väl rollspel för att det är roligt och spännande, eller hur?

- MAD
 

Mad_UBBT

Veteran
Joined
11 Jan 2002
Messages
27
Location
Uppsala
Hmm, jag blev lite carried away mitt förra inlägg. Men som svar på din fråga kan jag väl säga att jo, den är enformig. Jag tror att föreningen Bedlam har gjort utökade listor. Ändra själv, ta bort orimliga färdigheter, blanda olika spel med varandra. Inget rollspel är perfekt!

- MAD
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Nej, inget spel är perfekt. Men å andra sidan så behöver det inte bli så torrt heller... Den bästa karaktärsgenereringen jag sett hittils har varit i Vampire the masquerade. Där får personen karaktär och blir inte bara siffror på ett papper. Om du är obekant med detta spel så kan jag enkelt förklara hur vi gör karaktärer till det.

Vi börjar helt enkelt med att skapa en människa. En helt vanlig människa utan vare sig regelsystem eller något annat. Bara hittar på. Vi skriver ned denna persons livshistoria på ett bra och händelserikt sätt, ända till den dagen då karaktären blir vampyr. Sedan väljer SL den klan som passar bäst för den karaktär som personen har. Sedan kan man skriva lite mer biografi för karaktären och arbetar med hur den utveklades som vampyr. Först då sätter vi ut siffrorna på pappret och de grundas på de egenskaper som personen hade i sitt tidigare liv. Har man tillverkat granathylsor under andra världskriget, ja då måste man ju ha minst en dot i crafts. Eller hur? OSV

En karaktär i Neotech kan bli siffermässigt hur bra som helst, särskilt när man kan köpa bort nackdelar med cybertech (aaarrgh...) men de saknar den där riktiga känslan av att vara individer, fritt tänkade personer. Klart att de har ett tankemönster och en teoretisk intelligens som de kan dravla runt med, men de har inte samma själ som när man lägger livshistorien till grund för spelsättet. Nu går det faktiskt inte göra på vårt vampire sätt i NT2. Detta beror ju helt enkelt på att klanerna i vampire inte är arketyper som yrkena i ett vanligt rollspel. En hacker är ju alltid en hacker, men en brujah behöver inte alltid slåss eller ens vara biffig...
 

BrickuS

Veteran
Joined
15 Aug 2001
Messages
47
Location
Tranås
Neotech rular men har sina brister

Hmm, ja det finns speciellt 2 saker jag inte gillar med RP-skapandet i N2: Friheten i färdigheter och "buggar"

Jag hade en gangster med lyckad arbetsperiod som fick tjallare eller nått sånt bland händelserna. I min tidigare historia hade jag suttit i fängelse X antal år men tjallandet rensade mig ur brottsregistret... helt plötsligt var jag polis... Så en föredetta djupt kriminell, med en polischef som största fiende blir smärtfritt polis?!

Det andra är detta med de "allmänna färdigheterna" som alla kan. Man kan få upp en överläkares färdighet i pistol till typ 15 eller något sånt utan större problem hur seriöst är det? "Nej, alla läkare nu för tiden håller på med sånt". Sedan inne i spelet lyckades jag skaffa en Lewis (fet pistol) av en rutinerad medspelare (dyr men endå)... min läkare var plötsligt, 5 minuter senare, en mördare, pistolinnehavare och prickskytt och allt han gjort var att operera patienter på nått sjukhus i 6 år...

Ett bra tips är nog att ladda hem Gränsvärldar (finns i arkivet för gratis rollspel) som har en mycket bra "RP-intervju" med många bra frågor som man kan ha användning för. Dessutom tycker jag att man gärna kan slå något extra slag för händelser så man får bättre överblick i rollpersonens liv.
 
Joined
21 May 2000
Messages
60
Location
Nånstans i norrland
Som svar på att Vtm skulle vara bättre måste jag säga, Vtm är inte bättre på rollpersons generering...
Vtm gör man bakgrund sen char, du gjorde så.
i N2 gör man char och bakgrund samtidigt.

Jag har alltid roligare då jag spelar N2 för jag gillar att man inte har 100% över karaktären då man skapar den.
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Det är sant.

Det är dock bla Skräck från bakgrunden som Vampire skall bygga på. Det är ju inte heller nödvändigt att minnas allt om sin bakgrund. SL kan slänga in allt möjligt skumt som man inte minns. :)

NT2 har realism för den "verkliga världen" men det är lätta att få stereotypa karaktärer. Tyvärr... Man måste anstränga sig ibland för att kasta om sina tankar och hitta på något som verkligen är HELT nytt. Det är lätt att man istället gör övergångar, och det långsamt. Jag gillar utmaningar och spelar gärna någonting jag aldrig har spelat förut. (Utom magiker i Eon pga omständiga och allt för tröttsamma magier...) Jag antar att du håller med mig om att man måste variera sina rollpersoner, det är det nog inte många som inte gör.
 
Top