Karaktärsgenerering som solospel

Rickard

Urverk speldesign
Att solospel har fått ett uppsving har nog inte gått någon förbi, men vi har alltid haft det i rollspel, dels i formen av att skriva äventyr men också att göra en rollperson. Jag tycker alltid det varit intressant när rollspel har verkligen omfamnat det. Dom roligaste karaktärsgenereringen jag har haft har varit med Mutant Chronicles och Neotech 2, som jag antog var som minispel i sig självt men det var ofta jag kunde får en bakgrundshistoria av att spela igenom Mutant Chronicles-genereringen.

En sak på min bucket list är att få testa Life board-systemet i svenska Fallen Reich.

Det sagt, man gör rollpersonen för att ha något att spela men vad skulle solospelandet annars kunna bidra till? I Pendragon har man solospel under vinterfasen, exempelvis, vilket är att slå på ett par tabeller för att se vad som har hänt under året utöver det "äventyr" man upplevt.

Får mig att tänkta, att det skulle vara kul med ett rollspel som bara är karaktärsgenerering. Att den bara fortsätter och kan men inte måste blanda in andra spelare. Eller att man kan köra om den på samma karaktär om och om igen.

(Inte riktigt rollspel, men) ikväll skapade jag och hustrun en Call of Cthulhu-karaktär med hjälp av Heinrich's Call of Cthulhu Guide to Character Creation utan att ha någon tanke på att använda den i rollspel. Tycker överlag att den boken fungerar utmärkt som ett slags fullvärdigt berättarspel - diskussioner om hur de olika resultaten fungerar med varandra och vad de betyder för karaktären kan bli väldigt intressanta.

Slump och samtal ledde oss till Abraham Itō, en japansk-amerikansk privatdetektiv med Deep One-påbrå.
Jag har länge känt att boken ovan egentligen är bättre som ett slags solo-rpg än ett faktiskt CoC-verktyg.

Får mig att tänkta, att det skulle vara kul med ett rollspel som bara är karaktärsgenerering. Att den bara fortsätter och kan men inte måste blanda in andra spelare. Eller att man kan köra om den på samma karaktär om och om igen.
Hade varit en intressant utmaning.

Jag gillar också något @entomophobiac en gång skrev om Life Board till Fallen Reich, att det hade varit kul om dom andra rollpersonerna varit med i ens bakgrundsgenerering på ett sätt eller annat.

Det är egentligen inte avsett att man skall "spela" så, men man kan i princip göra just så när man skapar en rollperson i Ars Magica.

En ännu orealiserad ide som jag klurat på är Citizen of the Galaxy - Traveller-karaktärsgenerering utbyggd till ett helt eget spel där man följer en invånare i galaxen från vaggan till graven med mängder av tabeller för att generera livshändelser, bipersoner, platser, mm.

En ännu orealiserad ide som jag klurat på är Citizen of the Galaxy - Traveller-karaktärsgenerering utbyggd till ett helt eget spel där man följer en invånare i galaxen från vaggan till graven med mängder av tabeller för att generera livshändelser, bipersoner, platser, mm.
Do it :)

Flera spel jag gillar är i praktiken detta, bara det att rollpersonsskapandet sker tillsammans i spel. Spelet består i att spelarna upptäcker sina och varandras rollpersoner och deras relationer med varandra och sedan är det slut. Inget egentligen dramatiskt eller intressant sker i spel (ofta bara människor som pratar med varandra), utan allt drama sker i rollpersonernas bakgrund.

Har för mig att Cosmic Dark har lite av detta men eftersom det är ultraminimalistiskt så blir det inte så utförligt. När man skapar sin rollperson så spelas det upp några scener som dels säger något om rollpersonens bakgrund, men det finns också en funktion att när spelet börjar. SL ropar ut order till olika yrkesprofiler och den spelare som svarar får det yrket.

Intressant idé! Ett sätt att låta spelet fortsätta och broderas ut till en krönika som sträcker sig över flera generationer. Man får då snart hela grenar att följa.

Jag, som har släktforskat mycket, ser på sätt och vis släktforskningen som en sorts Life Board. Naturligtvis tar man snabbt reda på när och var folk föddes och dog men för att få veta mer kan man, åtminstone med lite tur, fylla ut det mest grundläggande med fler källor. I några av mina släktgrenar har jag kunnat skriva ganska omfattande livsberättelser med hjälp av DNA-tester (utomäktenskapliga släktingar) och tidningsartiklar och annonser från 1800-talet.

På sätt och vis funkar karaktärsgenereringen som en form av släktforskning. Man känner oftast (men inte alltid) till början och sedan bygger man ut med fler detaljer. Ju mer envis och kreativ man är, desto tydligare blir den person man försöker förstå och beskriva. Emellanåt dyker det också upp överraskningar. Man inser att något oväntat har hänt och personen - och ibland även en hel släkt - får plötsligt en helt ny betydelse.

Back