Nekromanti Karaktärsdrag

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Två saker:

1. Är det någon som hittat på nya? Kan ni isf dela med er?

2. Finns det någon spel-/regelmässig skillnad på primärt och sekundärt karaktärsdrag?
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Alvboken har en del livsprinciper som hade kunnat användas som karaktärsdrag tror jag, åtminstone för alviska rollpersoner. Vissa av dem finns i stort sett redan med i regelboken till eon 4, typ makt och kunskapstörst, men principen om exempelvis ordning eller perfektion borde också funka. Högsta nivån att uppfylla i de fallen skulle antagligen typ vara "gå mot en i stort sett säker död för att upprätthålla ordningen i samhället" (ta på sig skulden för ett brott begått av tronarvingen typ) eller "ge upp allt för att framställa det mest utsökta hantverket av sitt slag som världen någonsin har skådat eller riskera livet för att utdela det perfekta svärdshugget".

Samtidigt kan man nog argumentera för att det här är snävare definitioner av redan existerande karaktärsdrag, men ändå.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Inte skapat egna, dock har vi ibland moddat om nivåerna lite i vår grupp för att göra dem mer specifika för karaktärerna. Exempelvis har en av mina spelare Rikedom men högsta nivån är att karaktären äger ett fint värdshus snarare än att han får Xk silver (or whatever). En annan har specificerat vänskap mot sin hund vid vissa nivåer eftersom det är hans bästa vän.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
jensofsweden;n172854 said:
Inte skapat egna, dock har vi ibland moddat om nivåerna lite i vår grupp för att göra dem mer specifika för karaktärerna. Exempelvis har en av mina spelare Rikedom men högsta nivån är att karaktären äger ett fint värdshus snarare än att han får Xk silver (or whatever). En annan har specificerat vänskap mot sin hund vid vissa nivåer eftersom det är hans bästa vän.

Det där var riktigt smart!
 

metuzalem

Veteran
Joined
7 Aug 2015
Messages
39
Vi hade en psykopat i en av äventyren som hade ett modifierat karaktärsdrag, våld, vi utgick ifrån kamp men ändrade om lite då karaktären i fråga älskade våldet mer än själva kampen, om du är intresserad kan jag se om jag kan luska fram karaktärsbladet för att se vad de olika stegen var.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
metuzalem;n172979 said:
Vi hade en psykopat i en av äventyren som hade ett modifierat karaktärsdrag, våld, vi utgick ifrån kamp men ändrade om lite då karaktären i fråga älskade våldet mer än själva kampen, om du är intresserad kan jag se om jag kan luska fram karaktärsbladet för att se vad de olika stegen var.
Ja tack!
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Skall jag tolka tystnaden om primärt/sekundärt som att det egentligen inte finns någon skillnad?
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Själv har jag tolkat primärt och sekundärt som vilket som är det mest styrande. Om det någonsin skulle hända att karaktärsdragen hamnar i konflikt med varandra är det det primära som bör premieras.

Säg Heder primärt och Lojalitet sekundärt. Om någon av de som RP har lojalitet gentemot, av någon anledning bryter mot något av de hederspåbud som RP lever efter, bör det vara RP's Heder som dikterar hur denne handlar, snarare än Lojaliteten.

Regelmässigt har jag dock ingen större koll på om det faktiskt finns några skillnader.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tror den enda igentliga "regelmässiga" skillnaden är att den Primära borde i vanliga fall gå före den Sekundära om de två går emot varandra.

T.ex Primär: Girig, Sekundär: Lojal. Chansen är att personan kanske då väljer att "rädda" pengarna istället för den som de är Lojal mot.

Men det är ju inte totalt svart eller vitt här. Spelaren har ju ett visst inflytande på vad som händer, SL också kanske. Så om spelaren kanske vill gå emot det primära karaktärsdraget och rädda den karaktären är lojal mot istället för pengarna, så kan det vara brukligt av SL att slänga en del potentielt negativa saker på spelaren pga det... t.ex sänkt välmående, byta plats på karaktärsdragen (så Girig blir sekundär, och Lojal blir primär), göra att en eller båda karaktärsdragen blir "Låst" och/eller en "Svaghet".

Man kan kanske till och med gå så pass långt som att föreslå för spelaren att denne kanske helt ska byta en av karaktärsdragen till något annat... så i detta fallet så går man från att ha "Girig" till att ha kanske "Vänskap" eller "Hjälpsam" eller någon anat karaktärsdrag som känns passande utefter vad det var karaktären faktiskt gjorde för att gå emot en av sina naturer. Specielt om karaktären kosntant går emot sin natur.

Det är ju helt klart ett perfekt tillfälle för att ROLLspela det också... för det kan ju potentielt vara något oerhört livsförändrande för karaktären, specielt om det handlar om de kraftigaste nivåerna av karaktärsdragen,
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
jensofsweden;n172854 said:
Inte skapat egna, dock har vi ibland moddat om nivåerna lite i vår grupp för att göra dem mer specifika för karaktärerna. Exempelvis har en av mina spelare Rikedom men högsta nivån är att karaktären äger ett fint värdshus snarare än att han får Xk silver (or whatever). En annan har specificerat vänskap mot sin hund vid vissa nivåer eftersom det är hans bästa vän.
Gillar verkligen det här.
Tredje nivån borde vara svårare, mer specifik.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Alternativt inte. Man får akta sig för att mucka för mycket med det också. Om man når ett mål, vad blir då den högsta nivån, skall den höjas/ändras när den uppnås? Knivigt.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Uppnår man sitt högsta mål vid vissa karaktärsdrag så att det nog ganska naturligt att man byter det efteråt. Typ att rikedom kanske byts mot makt eller spendera pengar efter att man faktiskt blivit rik
 

metuzalem

Veteran
Joined
7 Aug 2015
Messages
39
jag hittade karaktären med våld,

1. beskriva våld.
2. onödigt våld. tex. att efter en strid där fienden slagits ut skada någon på ett brutalt sätt
3. gränslöst våld. tex. att flå en levande människa
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Karaktärsdrag jag gett olika SLP, utan nivåbeskrivning:
Framhävelse (framhäva och överdriva sin egen betydelse)
Lösa brott (till en inkvisitor)

Vi har inte tagit fram några ytterligare regler, däremot har jag starkt uppmanat spelarna att välja ett långsiktigt karaktärsdrag som är mer av livsmål, och ett som mer anger hur personen beter sig (t ex Makt som långsiktigt, Supa eller Dupera för beteende).
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Vi har pratat lite i vår grupp om Karaktärsdrag kontra Mål. Som jag har tolkat det så är karaktärsdrag hur din rollperson beter sig mot och tänker om sin omgivning. Det är personligheten. Fokus, Välmående och händelser är belöningar för att spelaren spelar ut sin karaktärs personlighet även i situationer som inte är riskfria.
Mål är något som kommer av karaktärsdrag, t. ex. att äga ett värdshus som ni nämnde innan. Det är i min värld mer ett sätt för spelaren att motivera karaktären.
Jag är inte emot att sätta upp mål för karaktären och tycker absolut att uppfyllda mål ska belönas av Spelledaren. Men det går lite utanför karaktärsdrag tycker jag. :)
 
Top