Nekromanti Karaktärs blad utkast

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ser bra ut.

Stavfel: "Härledda världen" ska vara "Härledda värden".

Annars saknar jag mest lite tomrum runt texten.
Se t.ex. på färdighetsrutan: alla färdighetsnamn ligger precis vid vänster-ramen. Det är mycket vilsammare för ögat om det är någon millimeters mellanrum. Om det är svårt att flytta texten, kan du kanske bara börja varje rad med ett mellanslag så får du lite utrymme i början.
 

Majorna

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
53
Location
Osakert
Grymt, som sagt väldigt tydligt och självförklarande. Blir sugen på att veta mer om synder!

Vad är det för skillnad på färdigheter och specialfärdigheter?
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
anth;n190433 said:
Ser bra ut.

Stavfel: "Härledda världen" ska vara "Härledda värden".

Annars saknar jag mest lite tomrum runt texten.
Se t.ex. på färdighetsrutan: alla färdighetsnamn ligger precis vid vänster-ramen. Det är mycket vilsammare för ögat om det är någon millimeters mellanrum. Om det är svårt att flytta texten, kan du kanske bara börja varje rad med ett mellanslag så får du lite utrymme i början.

Rättar!
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Majorna;n190436 said:
Grymt, som sagt väldigt tydligt och självförklarande. Blir sugen på att veta mer om synder!

Vad är det för skillnad på färdigheter och specialfärdigheter?

Special färdigheter är olika sorters magi och över naturliga färdigheter. De köps separat och måste "lyckas" två gånger för att man ska få slå för att höja dem.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Är det förresten avsiktligt att färdigheterna Bluffa, Språk och Uppmärksamhet har hälften så högt Grundvärde som de andra färdigheterna? Om inte skulle jag ge dem KAR/2, BIL/2 respektive PER/2 i Grundvärde istället.

Eller - vilket jag personligen tycker blir snyggare - ge Bluffa KAR+BIL/4, Språk BIL+VIS/4 och Uppmärksamhet PER+VIS/4.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
LordTengel;n190465 said:
Är det förresten avsiktligt att färdigheterna Bluffa, Språk och Uppmärksamhet har hälften så högt Grundvärde som de andra färdigheterna? Om inte skulle jag ge dem KAR/2, BIL/2 respektive PER/2 i Grundvärde istället..
Det var fel. Ändrat nu
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Rutan för 'Värde' är inte i linje med rutan bredvid den för "Härledda världen". Eller det ser i varje fall så ut.

Först synden ("Stolthet") ligger för nära ramen ovanför vilket ger en hoptryckt känsla för den boxen. Det skulle behövas lite luft där. Detsamma med 'Akrobatik' under färdigheter. Av någon anledning ser 'Alkemi' bättre ut.

Jag skulle också göra rutan för Grundegenskaper och Härledda värden mer fristående. För som det är nu är inte högermarginalen i linje och det stör i varje fall mitt estetiska öga. Så antingen flytta ut 'Synder', 'Vapen' och 'Specialfärdigheter' till höger så högermarginalen är i linje eller göra så att det är två skilda sektioner. En med Grundegenskaper och Härledda värden som har en annan högermarginal än den nedanför (med 'Synder' etc.).

Cog.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Ok, en berusad människas omdöme om detta utkastet...
?
Jag gillar blandningen av färdigheter, både fysiska, kommunikativa och akademiska. Är det meningen att man ska fightas mest? Eller ska man intrigera mest? Ska man samla info om varelsen innan man försöker ge sig på den?

Vad är gnosis på ditt rollformulär? Alltså, jag vet ju vad det betyder men hur funkar det i ditt rollspel?

Och kan du berätta lite om hur synderna funkar?

However... Fantastiskt kul att du gör detta och att du vågar lägga ut det så här!

Jag har suttit så många gånger med olika alster jag velat lägga ut men inte vågat på grund av min förbannade självkritiska ådra.
Så... Kudos till dig för det!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag saknar lite linjer att skriva på för saker som Namn, Kön, Yrke och grundegenskapernas värde. Jag tänker att det nog funkar för många att skriva utan linjer (jag har förstått att det t.om. finns folk som skriver anteckningar på olinjerat papper...) men för egen del tycker jag det blir mycket lättare att båda läsa och skriva med lite linjer. Kanske punktlinjer?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Vet inte om någon nämnt det, men Telekinesi verkar ha tappat några bokstäver. Sedan saknar jag färdigheter som har med smygande och datorer att göra.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag gillar stilen på det. Tänk på att det ska vara vänligt mot skrivare också vid utskrift, så överanvänd helst inte svarta områden. Sedan håller jag med Krank om att det skulle behövas lite linjer att skriva saker på.
Vad är det gjort i för program?

EDIT: Jag håller på att lära mig InDesign för att göra just rollformulär. Om du vill kan jag göra ett försök att göra en mer slutgiltig version av rollformuläret när du känner dig nöjd med utkastet. Säg till om du vill ha arbetsprover ^^
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
För att det ska bli rätt behöver du lägga parenteser runt grundegenskaperna när man räknar ut grundchans för färdigheter. Samma sak med initiativbonus (slutparentesen ska vara efter PER och inte STO). Som det står nu är det inte helt korrekt även om man förstår vad du menar.

Som några andra redan varit inne på kan du ha en baksida för anteckningar och utrustning/prylar som personen bär med sig.

I övrigt tycker jag det ser kanon ut!

/j
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Guran89;n191162 said:
Jag gillar stilen på det. Tänk på att det ska vara vänligt mot skrivare också vid utskrift, så överanvänd helst inte svarta områden. Sedan håller jag med Krank om att det skulle behövas lite linjer att skriva saker på.
Vad är det gjort i för program?

EDIT: Jag håller på att lära mig InDesign för att göra just rollformulär. Om du vill kan jag göra ett försök att göra en mer slutgiltig version av rollformuläret när du känner dig nöjd med utkastet. Säg till om du vill ha arbetsprover ^^


Det är gjort i Indesign
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Något många nybörjare brukar göra är att ha alldeles för tajta mellanrum, ofta inga alls. Exempelvis är "stolthet" och "Specialfärdigheter" för nära kanten.

Något jag brukar göra är att använda penna och papper och skriva en lista på saker jag vill ha med på rollformuläret. Sedan skissar jag upp var dessa saker finns på formuläret. Väl där tittar jag på hur många vågräta "fält" som formuläret har och räknar antal rader som jag behöver för att sätta ihop formuläret. När jag sedan sitter med Indesign ställer jag in baslinjen (eller gör en tabell) så att jag får lika många rader som på skissen. Jag lägger till en till rad för varje nytt fält på formuläret.



Ditt formulär kräver 10+8+26 rader (10 på första området, 8 på andra, och 26 för alla färdigheter) bara för texten och har tre fält, vilket ger 2 extra rader. Så jag gjorde ett dokument med 46 rader. Jag gjorde sedan stödlinjer där jag använde baslinjens avstånd som mått. Notera de lila strecken i mitten av bilden här nedan. De har samma bredd som de blå raderna på bilden ovan. Det är bredden som skiljer kolumnerna åt och det är samma mått som skiljer de tre fälten åt.



× Sedan tycker jag det är viktigt att gruppera element på formuläret. Grundegenskaperna kändes utslängda så jag grupperade om dem utifrån formlerna för de härledda värdena. Exempel: skadebonus, som baseras på Styrka och Storlek, är intill just Styrka och Storlek på formuläret.

]

× Jag tycker personligen att det är waste of space att ha "kön" som en egen ruta. Dels så framkommer det ofta utav namnet, dels så är det inte alltid så viktigt men dels kan man lätt baka in det i något jag tycker att du glömt på formuläret, nämligen en utseende-ruta.

Jag slängde ihop ett utkast, inte för att göra något snyggt, utan mest för att visa principen med mellanrum och gruppering.
 

Attachments

Top