guldfink
Hero
- Joined
- 6 Feb 2011
- Messages
- 1,346
I grundläggande dramaturgi läggs ganska stor vikt vid karaktärers utveckling. En god berättelse förutsätter att karaktärer förändras, i alla fall i förhållande till sin antagonist. Ett typiskt exempel är att Luke Skywalker går från att vara valpig bondson till att bli jediriddaren som besegrar ondskan. Alla berättelser och karaktärer följer säkert inte det här mönstret, men det passar ändå in i något slags mall.
Hur förhåller sig era spelgrupper till det här när ni skapar karaktärer till en kampanj? Lämnar ni "utrymme" för utvecklingen? Har ni tankar på förhand om vilken riktning utvecklingen kommer ta? Eller skiter ni i det?
Hur hade man kunnat göra? Finns det spel som ger uttryckligt stöd för karaktärers utveckling?
Hur förhåller sig era spelgrupper till det här när ni skapar karaktärer till en kampanj? Lämnar ni "utrymme" för utvecklingen? Har ni tankar på förhand om vilken riktning utvecklingen kommer ta? Eller skiter ni i det?
Hur hade man kunnat göra? Finns det spel som ger uttryckligt stöd för karaktärers utveckling?
Last edited: