Nekromanti Karaktärers bakgrund i rollspel - System med många "bakgrundstabeller"?

Zvikte

Veteran
Joined
17 Nov 2007
Messages
49
Vid skapandet av karaktärer så har jag alltid uppskattat system som kan bidra med stoff fär karaktärens personlighet och bakgrund. Många system har nån enstaka punkt man kan rulla fram, t.ex uppväxtmiljö eller liknande, men få har någon stor omfattning på sådant.

Eon är det system jag spelat som har mest sådant. Eon III har som många säkert vet en mängd bakgrundstabeller man använder som bidrar till att göra karaktärer unika. Självklart kan man själv göra vilken bakgrund som helst till en karaktär, men personligen tycker jag de slumpade händelserna och egenskaperna man får ger en många och roliga idéer. Att sedan väva ihop alla spretiga resultat till en sammanhållen bakgrundshistoria är för mig ett sant nöje! Har man själv redan en uttänkt bakgrund kan man ju med lätthet undvika att slumpa fram den i samråd med SL förstås, så i mina ögon är det ingen nackdel att ett djupt slumpsystem finns.

Känner någon till några system som erbjuder ett liknande djup i karaktärsskapandet? I Eon IV har de ju kvar mycket men har bantat ned det något. Finns det några andra källor, t.ex internetsidor, med många slumptabeller eller liknande? Misstänker att typ DnD har, men har bara hittat rätt tråkiga.

Hur föredrar ni att göra med karaktärsbakgrund?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Gillar du sådant kanske du skall kika på Central Casting böckerna Heroes of Legend och Heroes of Tomorrow. https://rpggeek.com/rpgseries/2519/central-casting

Det är böcker med systemlösa bakgrundstabeller för generisk fantasy resp scifi. Det är rätt kul att sitta och slå i tabellerna och se en gubbe växa fram.

--

Själv har jag dock drivit mer och mer mot att ha så tunna bakgrunder som möjligt när spelet börjar och sedan utforska bakgrunden i spel. Har vi en anledning till att rollpersonerna är polare så är jag nöjd.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
De många traveller-rollspelen är ju en klassiker när det kommer till sånt här. Hela skapelseprocessen är samtidigt rollpersonens balgrundshistoria,

Mutant Chronciles (i varje fall de tidigare utgåvorna, vet ej hur det är med senaste) anammade det här också på ett riktigt trevligt sätt (borsett då kanske från att det var svårt att skapa den karaktär du ville, utan du fick lite ta vad du fick).

Rogue Trader har det här till viss del. Det är mer egna val du gör, men du får så att säga resa via ett grensystem som erbjuder dig olika val, och olika konsekvenser. Jag tyckte det var mycket inspirerande till rollpersonens bakgrund.
 

Zvikte

Veteran
Joined
17 Nov 2007
Messages
49
Tack för tips!

Ja det är ju en risk med bakgrunder helt klart. Svårt att hitta en bra balans mellan att ha en intressant och givande bakgrund fast samtidigt vara så "normal" att det är de spelade äventyren som blir det episka i en karaktärs liv.
 

Zvikte

Veteran
Joined
17 Nov 2007
Messages
49
wilper;n188235 said:
Gillar du sådant kanske du skall kika på Central Casting böckerna Heroes of Legend och Heroes of Tomorrow. https://rpggeek.com/rpgseries/2519/central-casting

Det är böcker med systemlösa bakgrundstabeller för generisk fantasy resp scifi. Det är rätt kul att sitta och slå i tabellerna och se en gubbe växa fram.
Hittade en gammal pdf med tabellerna. Bra grejer där! Märks att det är gammalt men går fortfarande att tillämpa på nya system med lätthet.Tack!

De nyare systemen får jag leta lite mer efter och kolla in =)
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
wilper;n188235 said:
Själv har jag dock drivit mer och mer mot att ha så tunna bakgrunder som möjligt när spelet börjar och sedan utforska bakgrunden i spel. Har vi en anledning till att rollpersonerna är polare så är jag nöjd.
Medhåll. Undantaget tycker jag är när man genererar en aspekt av bakgrunden som kan funka konkret som adventure seeds, exempelvis Travellers system för att ta fram din tidigare karriär. I övrigt startar jag gärna från tomt ark och antecknar allt eftersom det ger sig i spel.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Operation Fallen Reich har ett helt brädspel för att göra bakgrunden (och samtidigt gubben). Tävlar i översta klassen på området skulle jag säga (håller även Eon högt där).
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Rymdhamster;n188237 said:
Mutant Chronciles (i varje fall de tidigare utgåvorna, vet ej hur det är med senaste) anammade det här också på ett riktigt trevligt sätt (borsett då kanske från att det var svårt att skapa den karaktär du ville, utan du fick lite ta vad du fick).
Nya Mutant Chronicles har även det ett gäng liknande tabeller, som Faction Event, Adolescent Event och Career Event.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
För min del handlar det helt och hållet om hur klar bild jag har av min rollperson sedan innan. Om jag har ett supercoolt koncept jag gärna vill spela riskerar det ju helt förstöras av att sitta och slå i bakgrundstabeller. Likaså kan det ibland bli svårt att hitta tonen i en rollperson som är framslagen genom tabeller.
Å andra sidan kan jag tycka det är helt fantastiskt att rulla fram en rollperson. Jag testade att göra en dvärg i Eon 4 när jag köpte det, och fick en superintressant bakgrund som verkligen eggade min fantasi vidare. Så det är ett tveeggat svärd i min mening. Men jag tycker nog att om det finns bakgrundstabeller att slå i borde det också finnas ett alternativt "sätt ut poäng"-system som ger ungefär likvärdiga rollpersoner när det kommer till stats.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
I en husreglad variant av d&d så började vi köra som barn, fick några stats skills osv, sen körde vi på ett tag. Sen skulle det bli downtime då fick vi lite mer stats och skills vilket tex ledde till att jag satte ut I klättra eftersom jag gillar att klättra I träd.
Sen körde vi som ungdomar ett tag vilket gav ännu mer fokus då.
Det var ett väldigt intressant sätt att skapa karaktären, jag hade survival för att jag gillade fiska och som sagt klättra pga trädklättring, allt som sattes ut fick en mening.

Däremot körde vi solo och det tog ju CA tre tillfällen att skapa karaktären, men det var förvånansvärt mysigt att bara gå omkring och fiska och klättra I träd och sånt ;)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
MattiasLejbrink;n188270 said:
Medhåll. Undantaget tycker jag är när man genererar en aspekt av bakgrunden som kan funka konkret som adventure seeds, exempelvis Travellers system för att ta fram din tidigare karriär. I övrigt startar jag gärna från tomt ark och antecknar allt eftersom det ger sig i spel.
Det lilla abret med Travellers (och Tw2k) system är att man i förväg inte vet hur många perioder man skall göra. Så utan att göra våld på systemet kan man inte utgå från ett gäng barndomskamrater och följa dem tillsammans genom karriären till tidpunkten då spelet tar sin början. Beroende på hur man slår kan någon lätt bli gammal nog att vara en annan rollpersons förälder eller far/mor-förälder.

Det är iofs en liten skitsak som de flesta borde klara av att husregla, men ändå, jag har retat mig på det i spel.

I Burning Empires så finns det ett moment i kampanjförberedelserna där man bygger sin spelvärld tillsammans, den är iofs inte slumpstyrd, men den är i praktiken inte så väldigt skild från ett livsvägssystem, fast i större skala.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Det roliga med slumptabeller är ju att de bara är slumpmässiga om man använder slumpverktyg för att få fram resultat.
Har man redan en bild av vad man vill ha för rollperson, kan man ju välja passande resultat från tabellerna. Tänker mycket på spel som Eon, där bakgrundsresultat påverkar saker som färdighetsenheter, attribut och speciella egenskaper - att man ser vad just de händelser och/eller erfarenheter som utgör ens rollpersons bakgrund, ger för regeltekniska effekter; om man, med hjälp av det aktuella systemet, kan bygga just den RP som man önskade... utan att mygla allt för mycket...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Eon, Western IV, Mutant Chronicles och Neotech är alla spel som slår mig som väldigt rullningsglada.

Som Kuma nämde ovan så kan ju en trevlig SL med en trygg grupp lätt låta spelarna välja resultat om de har en specifik karkatärsidé. Jag lät tex. spelare väljade "studerade vid kloster" för en karaktär som ville ha det i sin bakgrund och en annan fick utkämpat fältslag osv.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Hänger ju en del på Cyberpunk 2077 spelets forumsida (CD Project Reds's nästa spel, de som skapar Witcher spelen), så jag har fått lite info om detta genom de åren jag varit där... men tydligen ska vissa (alla?) utav de där Cyberpunk spelen ha slumpmässig backgrunds tabeller kallad för "Lifepaths".

Jag vet att Cyberpunk 2020 har det, men jag vet inte om 2013 eller 2027 har det. Jag har dock för mig att de inte är lika stora som de är i t.ex Eon eller Mutent Chronicles (1st edition, vet inte om de andra gammla, och har inte sätt det nya).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Rhodryn;n188592 said:
Jag vet att Cyberpunk 2020 har det, men jag vet inte om 2013 eller 2027 har det. Jag har dock för mig att de inte är lika stora som de är i t.ex Eon eller Mutent Chronicles (1st edition, vet inte om de andra gammla, och har inte sätt det nya).
Nej, det är inte alls samma detaljrikedom i CP2020s tabeller.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Western IV har ett omfattande system för att generera bakgrund för din rollperson. Systemet är uppbyggd på att du till en början väljer din släkts etnicitet (vit, svart, mexikan, kines eller indian). Därefter slår du upp till fyra händelser, s.k. livsöden, för varje familjemedlem om vad de har varit med om. Utfallen varierar kraftigt eftersom det finns en uppsättning tabeller för varje etnicitet. Som svart eller t.om slav i USA har du varit med om helt andra saker än t.ex. vita.

Därefter väljer du själv vilken Roll du vill spela (Laglös, Advokat, Revolverman, Läkare, Secret Serviceagent etc.). Till varje roll finns en uppsättning tabeller där du slår fyra Livsöden som du själv varit med om.

Systemet är till för att skapa ett familjeträd med många äventyrskrokar för rollpersonerna och även ge dem en gedigen introduktion till spelvärlden. Eftersom det finns en uppsättning Livsöden för varje etnicitet och roll blir det ofta bakgrunder som känns trovärdiga och inte lika spretiga som i en del andra system. Även om det alltid finns saker som man kan bygga ut vid behov som t.ex. vad hände med pappa när han letade guld i Kalifornien och aldrig återvände, vem mördade din moster, vem var den där spelaren som din syster försvann med osv.

/Anders & Tove
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Fridigern;n188283 said:
Operation Fallen Reich har ett helt brädspel för att göra bakgrunden (och samtidigt gubben). Tävlar i översta klassen på området skulle jag säga (håller även Eon högt där).
Yes, här kan du styra åt olika håll, för att tex pressa fram en laglydig karaktär, en skummis etc, men själva spelet ger dig MASSOR av plothooks.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Ki-ai;n189394 said:
Yes, här kan du styra åt olika håll, för att tex pressa fram en laglydig karaktär, en skummis etc, men själva spelet ger dig MASSOR av plothooks.
Det här låter ju onekligen uber-coolt. Finns det någonstans man kan läsa/se teorin mer i praktik?
 
Top