Nekromanti Karaktärer vi älskar och som vi avskyr

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vissa karaktärer är dåligt skrivna. Antingen är dom alldeles för bra (t.ex. Mary Sue eller Mary Stu) eller så är dom alldeles för dåliga. I den här tråden vill jag inte prata om dessa typer egentligen utan jag vill prata om dom karaktärerna som är så välskrivna eller åtminstone tillräckligt bra skrivna för att man ska kunna säga högt "Du är så jävla underbar/Nej, inte han igen! Döda honom! Kill it with FIRE!".

Karaktär jag älskar: Trickstern från Supernatural. Ni som vet vem jag menar kan säkert förstå varför jag gillar honom. Svart humor, sockerälskare och allmänt jävlig mot irritationsmoment. Mina favoritavsnitt i Supernatural har honom med. Ja, alla förutom ett.

Karaktär jag avskyr: Janice från Sopranos. Jag avskyr henne. Anledningen varför är så många så att jag inte kan lista dom. Det enda försonande med henne är att hon är välskriven. Hon är menad att vara avskydd, det är ganska klart när man väl får reda på vad hon är beredd på att göra för att må bättre. Jag har avskytt henne i en sån hög grad att jag t om har funderat på om jag är sexist. Och det är jag inte.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Karaktär jag älskar: Riley Finn från Buffy. Riley var sympatisk av flera anledningar men de två jag fastnade för mest var att han var en helt vanlig människa som gjorde sitt bästa för att stoppa monster oavsett risker för sig själv och han hade inga bullshit emo känslor om att "åh nej, jag måste ge upp mitt normala liv". Han var dedikerad till sitt jobb. Och den andra anledningen var att han hatade hela ödes grejen.

En stor del av Buffy serien var att Buffy var den utvalda och om man inte var den utvalda så var det dåligt att försöka få krafter att stoppa monster med. Ständigt återkommande tema att andra karaktärer ska acceptera att Slayers är de enda goda som har krafter "råkar få dem". Riley gick emot det och ifrågasatte att "ödet" var det enda goda sättet. Det var en karaktär med ambition som inte var nöjd med att stå i sin superhjälte flickvänsskugga och det var grymt!


Karaktär jag hatar: Bela Talbot från Supernatural. Jag hatade den här karaktären. Hatade! Ja ville att hon skulle dö från första avsnittet hon var med i. Det här har inget att göra med att karaktären var dåligt skriven eller skådespelad. Karaktären var mycket väll spelad och hade bra dialog. Men karaktären var en sådan bitch att det fick det att krypa i huden på mig. Det här var naturligtvis medvetet gjort, Bela skulle vara irriterande. Supernatural författarna har fått kritik för att de använde en massa negativa kvinnliga stereotyper när de skrev karaktären, vilket de helt klart gjorde. Men ändå...
hurrade jag när hon dog!

Edit: OP. Rörande Supernaturals sexistiska bitar borde ni se den här videon föresten: Violets
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Gillar:
Såna där dryga jävlar som verkar sakna nån form av spärrar. T ex Nathan och Rudy i Misfits, Eric Cartman i South Park och Pierce i Community.
Bad asses som Al Awearengen i Deadwood.

Ogillar:
Alla hysteriska, skrikande, hjälplösa kvinnor.
Präktiga typer som besättningar i Star Trek som dessutom alltid gör rätt tack vare idiotiska manus. Samma sak med serier som CSI ock liknade. Det är väl egentligen inte karaktärer utan hela grupper som på något magiskt sätt är de som gör och har rätt och alltid stöttar varandra. blä.

Nu inser jag att det här kanske inte var vad TS frågade efter. Ska jag ta en specifik karaktär som inte är så extremt dåligt skriven egentligen så säger jag "Starbuck" från Battlestar Galactica. Typiskt exempel på en människa som man vill döda. Det jobbigaste adhdbarnet på skolgården som förstås får stöd av manus och därför gör rätt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag älskar att hata Joffrey i Game of Thrones. Välspelad, men riktigt vidrigt litet as. Jag tror inte jag är ensam om att hysa sådana känslor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Vitulv said:
Jag älskar att hata Joffrey i Game of Thrones. Välspelad, men riktigt vidrigt litet as. Jag tror inte jag är ensam om att hysa sådana känslor.
Jag gillade vad Cracked.com sa om honom :gremlaugh:

I actually don't know anything about this kid, I just ... I mean, look at him. He sucks. And he's objectively evil-looking. If I had to design someone to be the embodiment of slimy evil, he's the guy I'd design. He looks like if vanity, smugness and blond hair had a baby. He's what entitled douchebags bow and pray to at dawn. At all times he looks like he just can't wait to go home and smell his own poop. Slimy, slimy little twerp, I hate him.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Älskar, borde hata: Honor Harrington; rent objektivt är hon definitivt en mary sue. Skicklig i allt hon gör, lyckas hålla sig ren trots inblandning i intriger och politik, trassligt kärleksliv, och en tendens att bli beundrad av allt och alla. Problemet är att det i slutändan fungerar, på något vänster. Conan/det mesta annat av Howard av samma skäl. Nicola Tesla från sanctuary. Majory Tyrell, från Game of Thrones - antagligen den enda huvudpersonen som känns rimligt skicklig och samtidigt sympatisk (nb, birollerna är undantagna).

Älskar, skamlöst: Crowley, Tsao-Tsao, Alex Sandler d.ä. (continuum). Alla dessa är magnificent bastards, som nästan faller in i kategorin ovanför, men de räddas av någon form av sidodjup - de är alla pragmatiska, och har någon form av bevarad känsla för vad de gör, trots att de står fast i sin övertygelse om att det bör göras. Jag måste säga att ovan nämnda Bela Talbot nog faller in i den här kategorin för mig - faktum är att hon är en av de få Supernaturalkaraktärerna som jag verkligen kan sympatisera med. Aramis är en karaktär som jag tenderar att uppskatta, oavsett inkarnation. Figuren är underbar - ständigt intrigerande, sliten mellan extraordinär köttslighet och extraordinär andlighet. Walter Bishop, till Fringe. Vansinnig maktfullkomlig vetenskapsman, utan moral. Underbart genomförd. Fram till den sista säsongen, då karaktären började sloka som en uttorkad blomma - tragisk utveckling; han bar tillsammans med Broyles och Astrid upp hela föreställningen.


Hatar, borde älska: Julius Caesar, nästan oavsett fiktiv inkarnation. Karln var brilliant, men den enda skildring av honom som jag upplever speglar det vi vet om honom (och som samtidigt bibehåller någon form av värdighet) är Coleen McCullough:s. Doctorn:s två senaste inkarnationer - åtminstone nr 10 är minst lika brilliant-brutal som 9 och äldre, men varken 10 eller 11 berör mig alls. De är för främmande - för svåra att associera till. Tyvinn till Game of Thrones. Karln är ständigt sorgsen, vilket illa klär en individ som regerar sin värld - depression och makt tenderar att bli självdestruktiva i kombination; tyvinn gör ofta rätt, och agerar som om han vill behålla makten och livhanken - alltså borde han inte vara fullt så sorgsen. Detta stör mig oerhört, när jag nu tänker på det. I resten av serien kan jag skriva av den påkostade och hjälpligt påkletade moralismen som något som kolonialisterna behöver för att smälta huvudpersonerna, men i de som förväntas representera stabilitet och välfungerande medborgare? Meh. Större delen av Borgias rolltolkningar. Den här serien borde vara en underbar sekvens av intriger, rygghugg och politik, växlad med familjeliv. Säsongerna 1&2 var väl i någon mån detta, men nu känns det som om alla aktörer har tappat sugen. Mimbari. Jag ser bara inte poängen med att ha dem alls; de har inga individuella drag alls, bortsett ifrån heder och maktfullkomlighet. Det är tragiskt, för deras klanpolitik och hederskomplex, samman med pyramidstruktur, borde göra dem intressanta. Särskillt med hänsyn till deras underliggande våldsförhärligande. Det känns bara som om detta inte kommer fram alls, utanför enstaka scener.

Hatar, rättfärdigt: Will Graham, samman med större delen av nuvarande Hannibal (möjligen undantaget titelfiguren). Samtliga roller känns platta, och irrationella. Annars undviker jag väl saker jag ogillar - Hannibal kvarstår eftersom fästmön älskar den.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Hatar (jag har bara sett a Game of Thrones, ej läst):
Rob Stark, you had it coming. Daenerys, ditt ark sabbar hela serien, jag kan bara hoppas att du är nästa huvudroll att få bita i gräset. Jon Snow *spyr*.

Älskar: Jon Irenicus, magnifikt. The Wax King, få saker får mig att vilja göra något rollspeligt på samma sätt som denna grabb. Inspector Lestrade, cracks me up.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vitulv said:
Jag älskar att hata Joffrey i Game of Thrones. Välspelad, men riktigt vidrigt litet as. Jag tror inte jag är ensam om att hysa sådana känslor.
Ja, Joffrey är en skön snubbe. Önskar honom all lycka. :gremwink:
(...jävligt bra skådas, grabben.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
RasmusL said:
Hatar (jag har bara sett a Game of Thrones, ej läst): Rob Stark, you had it coming. Daenerys, ditt ark sabbar hela serien, jag kan bara hoppas att du är nästa huvudroll att få bita i gräset. Jon Snow *spyr*.
Det är aldrig de man vill bita i gräset som gör det i GoT. Har du inte lärt dig det? :gremwink:

Personligen gillar jag Dany, så hon får gärna överleva. Tror inte att Martin tar livet av henne på ett tag. Om han gör det blir det nog på slutet. Gissar jag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Arfert said:
RasmusL said:
Hatar (jag har bara sett a Game of Thrones, ej läst): Rob Stark, you had it coming. Daenerys, ditt ark sabbar hela serien, jag kan bara hoppas att du är nästa huvudroll att få bita i gräset. Jon Snow *spyr*.
Det är aldrig de man vill bita i gräset som gör det i GoT. Har du inte lärt dig det? :gremwink:

Personligen gillar jag Dany, så hon får gärna överleva. Tror inte att Martin tar livet av henne på ett tag. Om han gör det blir det nog på slutet. Gissar jag.
Min teori är att Martin dödar ALLA på slutet och att det visar sig vara det glömda förflutna till vår värld. Han har dumpat nog med referenser för det i alla fall.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arfert said:
RasmusL said:
Hatar (jag har bara sett a Game of Thrones, ej läst): Rob Stark, you had it coming. Daenerys, ditt ark sabbar hela serien, jag kan bara hoppas att du är nästa huvudroll att få bita i gräset. Jon Snow *spyr*.
Det är aldrig de man vill bita i gräset som gör det i GoT. Har du inte lärt dig det? :gremwink:

Personligen gillar jag Dany, så hon får gärna överleva. Tror inte att Martin tar livet av henne på ett tag. Om han gör det blir det nog på slutet. Gissar jag.
Spoilertags please!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Arfert said:
Han har kallat slutet för bitterljuvt. Så den som lever får se.
Har vi inte kommit fram till att Martin gillar att krossa sina fans hjärtan? :gremwink: Bitterljuvt enligt honom kommer se ut som slutet på Hamlet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Påpekande om OT

Här vill jag passa på att påminna om att trådens ämne INTE är "vem dör eller borde dö i Game of Thrones".

/tobias
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Recca said:
Arfert said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
RasmusL said:
Hatar (jag har bara sett a Game of Thrones, ej läst): Rob Stark, you had it coming. Daenerys, ditt ark sabbar hela serien, jag kan bara hoppas att du är nästa huvudroll att få bita i gräset. Jon Snow *spyr*.
</div>
Det är aldrig de man vill bita i gräset som gör det i GoT. Har du inte lärt dig det? :gremwink:

Personligen gillar jag Dany, så hon får gärna överleva. Tror inte att Martin tar livet av henne på ett tag. Om han gör det blir det nog på slutet. Gissar jag.
Spoilertags please!

</div></div>

My bad, sry.
 
Top