Nekromanti Karaktärer och dess skada i eon...

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jo men visst är det svårt att träffa glipor men de måste ju ändå skyddas för att klara det jag skrev om tidigare i denna tråd.

Bågskytt på nära avstånd siktar på glipa. Grund svårighet 2obt6 + 3obt6. =5t
Precsionsanfall ger 5-1=4
Sikta en runda ger 4-1= 3

Det blir ett normal slag att träffa i en glipa. Och om många gör det trots Fv 12 så kommer några träffa. Därför vill jag som riddare gör mig säker för just den Achilles hälen.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Imho, sikta reglerna för avstånds vapen är skumma.. mot stillastående mål kan jag leva med dem, men mot rörande mål kan du sikta hur mycket du vill på en glipa.. du kommer inte o träffa den hur bra du än är, för killen rör på sig hela tiden, och pilar/lod är slöa projektiler så han kommer _inte_ vara på samma ställe när pilen kommer fram som när du släppte pilen. Och iomed att det är en glipa som du vill träffa behöver ditt mål inte flytta sig mer än 5-10cm från ursprungs platsen eller behöver bara vrida sig lite åt det ena hållet eller det andra för att den ska missa glipan.

men ob4t6 är fortfarande riktigt elakt.. =)
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jag måste ha missat det :gremsmile:

Alldeles ypperliga förslag faktiskt... något jag ska använda i framtiden.
 

Oja

Veteran
Joined
28 Nov 2007
Messages
21
EDIT: Jag insåg att nu att ni pratade om stråtrövare så ni får nog ha lite överseende med några delar av den så länge dom inte är föredetta militär eller liknande.

Problemet med ifall det nu är en stereotypisk riddare med fullrustning, sköld och vapen så har han förmodligen inte bärförmåga för all denna utrustning, än mindre ifall han har olika rustningslager då det enbart är rustningen som ligger närmast kroppen som går på /2 för bärförmåga vilket skulle resultera i att enbart den ytterst tunga plåtrustningen förmådligen skulle äta all hans bärförmåga.
Och även utan det så är jag lite skeptisk på att en krigare(speciellt i fall utav en spelare) klarar av sin bärförmåga.
Allt detta tjat om bärförmåga är just därför att bågskyttarna med största sannorlikhet inte kommer upp i sin bärförmåga och har mycket enklare att röra sig än vad riddaren har och är dom dessutom 4st och använder sig utav sin fördel av avstånd så kommer förmodligen riddaren inte ha en chans.
Sedan beror det ju självklart på vad det är för sorts bilbågsskytt också, men nu antar jag att vi inte menar bönder utan folk som faktiskt är tränade med pilbågen som dom använder och då har dom förmodligen målpunkter också.
Har inte någon regelbok hemma hos mig just nu när jag skriver detta men minns jag inte helt fel så är målpunkter med avståndsvapen förekommande i vanliga stridskonster.
 

Oja

Veteran
Joined
28 Nov 2007
Messages
21
Jo, en kompis har något liknande i tanke men jag tillåter honom inte skapa det :gremsmile:

Föresten, han får ha hur mycket styrka han vill men slänger du till 1 rör där så blir det 21/2 för hugg :gremwink:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Vi beräknar alla grundskador som kross, det vill säga enbart med styrka.
 

Mordeath

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
15
Location
Västernorrland
Jag brukar sällan använda monster i mina äventyr då jag är av den mer jordnära typen. När rollpersonerna ändå möter större monster, t.ex. sumpmonster, Grendel eller andra biffiga typer så brukar jag använda en husregel. Nämligen att monstret inte får svårigheter föränn han kommit upp i två kanske tre nivåer smärta.

Detta gör jag för att jag är less på att monster blir träffade av en liten pil som ger dem en nivå i smärta och sen kan dom inte träffa ett piss då de har Fv 12-13.

Sen får man vara beredd på att saker ibland går snabbare än vad man tänkt.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Nu senast i ABK Mötte de Lamian Hel i kyrkan och dvärgen i spelgruppen avslutade snabbt striden genom att med ett hugg klyva skallen på Hel. Detta var det första som hände i striden. Han gör OB4t6 i skada men lyckades slå 49. Hur man än vrider och vänder på världen kan lyckträffar ske.</font></td></tr></table>
 
Top