Nekromanti KARAKTÄRSARKIVET - att göra Mundana mer levande?

Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Vill du att minnet av just DIN karaktär skall förevigas?
Är du nyfiken på vilka mer levande och "besjälade" personligheter som befolkar Mundana?
Vill du har tillgång till massivis av bakgrundsmaterial till eventuella spelledarpersoner i din värld?

I så fall tror jag mig ha en idé som nog kan locka dig - varsågod och fortsätt att läsa...


Är det någon mer än jag som automatiskt INTE yäspar så fort som någon annan spelare börjar berätta vad de spelar för karaktärer och vad dessa har gjort eller haft för sig?
Visst har vi alla mött de där skrytmånsarna som inte tycks kunna sluta att berätta om just deras karaktärers storslagenhet, MEN så finns det ju också alla andra som faktiskt lyckats skapa intressanta och fantasieggande karaktärer och som lyckats tillföra ytterligare liv till Mundana genom att befolka det med ännu en "besjälad" person (jag talar då om de karaktärer som är något mer än bara några värden på ett papper).
Maxander, Rafali och co är ju bara några exemplar av sådana personligheter som vi genom neogames uprungsspelare fått ta del av. Men varför nöja sig med dessa?

Åtminstone jag finner mig ofta inspirerad av andra spelares välgjorda karaktärer och tycker det är spännande att upptäcka hur andra spelare ger uttryck för min favoritspelvärld genom deras karaktärers unika personlighet.
Visserligen kan vi människor tendera att vara rätt egocentriska varelser, som gärna lever innanför murarna i våran egen självcentrerade värld, men jag vill påstå att det finns mycket att vinna för den som vågar att blicka bortom dessa murar.
Inte sällan läggs det ju en fasligt massa tid på skapandet av karaktärer, således finns det naturligtvis en massa kvalitativit material att tillgå inte minst då flera rollspelare jag känner dessutom tycks vara såväl duktiga författare som skapare av intressanta och innovativa personligheter.

Så finns det då något sätt att ta till vara på all denna kreativitet i forma av alla tusentals karaktärer som finns där ute?

Jag tror mig ha en idé iallafall som jag valt att kalla: "Karaktärarskivet". Så till det konkreta förslaget:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Att skapa någon form av arkiv här på nätet (helst på någon välbesökt rollspelssida typ som www.rollspel.nu *hint, hint* ) där spelare kan posta alla sina intressanta karaktärer (vilket kan innebära såväl rollpersoner som spelledarpersoner de skapat) så att alla som är nyfikna kan ta del av dessa.
[*]Att ställa krav på viss beskrivning av bakgrund, personlighet och utseende et cetera, kanske enligt en förgiven mall, så att karaktären verkligen går att använda av andra.
[*]Några speltekniska värden är enligt mig ingen nödvändighet men bör ändå ges utrymme för. Det är dock min tanke att i första hand INTE skapa ett forum för "titta så mäktig min karaktär är" eller "min karaktär är minsann bättre än din" utan istället att helt enkelt dokumentera spelares karaktärer.
[/list]

Så vad tycker ni om idéen, är det något som är värt mödan?
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Jag är helt och hållet för idén. Det går ganska enkelt att göra ett formulär i .asp för den sortens uppläggning där man får skriva in "vital" information samt en beskrivning och vem som skickat in den. Man måste givetvis vara inloggad för att få lägga upp en karaktär, så personer kan skicka privata meddelanden till personen i fråga för mer spelteknisk information.

Men JA... jag gillar idén... olika kategorier. Kanske t.o.m. för flera spel (om det inte var vad du tänkt sedan tidigare)... alltså ett eget arkiv... men det är ju en senare fråga... jag är helt på =)
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: KARAKTÄRSARKIVET - att göra Mundana mer levand

Det är en bra ide då det kunde ge spelledare mycke inspiration och även om jag inte hållit på så värst länge så har jag några karaktärer som jag skulle kunna tänka mig att lägga upp
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Jag måste säga att jag är omåttligt intresserad och vill först och främst ge dig lite beröm för denna idé!

Saken är den att jag själv skiljer mig markant från flera av mina medspelare på så sätt att mina karaktärer inte klöttas ihop på några timmar med regelboken i hand.
Det kan gå veckor utan att jag tar fram boken och börjar rulla, jag vill ge min karaktär djup, spika personens attityd etc. och mer därtill...
Just nu har jag (ur personlig synvinkel) satt min genom tiderna bästa karaktär på pränt, och det är just den jag skulle vilja dela med mig av.

För att återgå till idén så är jag med dig sånär som på någon liten punkt. Personligen tycker jag man borde poängtera att kvaliteten skall komma före kvantiteten; endast de karaktärer som har ett speciellt värde bör läggas in, detta för att undvika ton med karaktärer som ingen någonsin skulle läsa.
Kanske kunde man ordna med just konton för var person och karaktärerna kunde sedan delas in i kategorier.

Jag spinner gärna vidare, så det finns en framtid för det här!
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Spånar vidare...

Men JA... jag gillar idén... olika kategorier. Kanske t.o.m. för flera spel (om det inte var vad du tänkt sedan tidigare)... alltså ett eget arkiv... men det är ju en senare fråga... jag är helt på =)
Ja, varför inte ett stort akriv för varje av sveriges populära rollspel? Bra idé! You think BIG i think smal... :gremgrin:
Gärna med en mängd kataloger uppdelade kategoriskt i underkataloger som exempelvis Människor, Alver, Dvärgar, Misslor osv. följt av underkataloger för specifika stammar, klaner, folkslag osv.
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Re: Spånar vidare...

Många utomordentliga idéer! Det verkar bli något i stil med Scenariobanken...

Kanske kan någon administratör flytta den här tråden till Rollspelsforumet eller något, det verkar breddas...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Det finns ett ordspråk som passar ganska bra in här: "Fråga en rollspelare om han vill berätta om någon av sina karaktärer och han blir genast entusiastisk" ... och ja, jag hittade just på det.

Men jag tror att 4 av 5 rollspelare mer än gärna berättar om sin karaktär... så det vore nog definitivt någonting att iaf testa. Jag hade lugnt bidragit.. om inte med en så kanske fyra eller fem karaktärer.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Spånar vidare...

Är man en snubbe på 187 cm och 115kg har man en tendens att tänka stort... nämde jag att jag har sto 45 i skor? *flinar*
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jaförfan

Jaförfan :gremsmile:

Jag skriver gärna in karaktärer till ett sådant arkiv. Om du verkligen har drivkraften och orken att organisera ihop ett sådant arkiv så stödjer jag dig till fullo.


/Naug
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Re: KARAKTÄRSARKIVET - att göra Mundana mer levand

Jag är med.
Ja har några karaktärer i min spelgrupp som jag gärna skulle vilja dela med mig.
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Låter som en ypperlig idé.

men kanske en litenbegränsning skulle kunna införas med max uppläggningar till 3 per person eller liknande.

vet att vissa kan tänkas lägga ditt en väldans massa karaktärer vilket mycket väl kulle kunna leda till att kvaliten sänks markannt.

kanske tom. bara sin favorit karaktär?
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"men kanske en litenbegränsning skulle kunna införas med max uppläggningar till 3 per person eller liknande."

Nja...en kvalitetskontroll av den som har hand om sidan verkar bättre. Annars gör man ju så att det blir mindre material för alla, och det kan inte ha varit poängen.
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Hm jag tror i vart fall om alla bara får välja en av sina karaktärer så kommer det bli mer kvalite...

vi vill ju bara läsa folks bästa förslag och på detta viset kommer ju det sålla bort det som inte är fullt så bra!
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Angående "kvalitén"
Ett arkiv av den typ som här diskuteras bör INTE utsättas för begränsningar i antal upplägg. Detta främjar knappast "kvalité" eftersom det mycket väl kan vara så att en person kan stå för mycket material där allt är av hög "kvalité".

Anledningen att jag skriver "kvalité" är att det är ett farligt begrepp att slänga sig med. Inom rollspelshobbyn är inriktningarna många och att då med någon typ av kontroll (som också föreslagits) bestämma vad som ska gälla är helt enkelt inte acceptabelt.

Karaktärsarkivet borde väl rimligen ge ett brett utbud av karaktärer och spelledarpersoner, för alla smakriktningar, med de föreslagna kraven på miniminupplysningar i form av vissa rubriker där information måste ges når man dit. Detta utan att utestänga någon.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Ett rop på hjälp!

Frågan är nu vem som tar hand om att organisera?
Dessvärre har jag inte själv de nödvändiga färdigheterna för att skapa en sådan funktion här på nätet - annars hade jag givetvis knåpat ihopp det hela själv. Jag måste därför vädja till alla duktiga och välvilliga webbprogramerare därute - om ni vill "sno" min idé så vore jag mycket tacksam... :gremgrin:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Kvalitékontroll?

Däremot kanske man skulle kunna låta andra betygsätta karaktärerna så att man lätt kan skilja agnarna från vetet?

Dock ser jag det inte som en nödvändighet, tanken var i första hand att ge spelare en chans att offeciellt dokumentera sina karaktärer så att andra kan ta del av dem och eventuellt använda dem som bakgrundsmaterial/inspiration till deras rollspelande.
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Angånde kvalité så kan man i aldra högsta grad använda det begräppet i detta fallet.

då jag syftar på personen som lägger in karaktären ska kunna känna att han har oliks kvalité på sina karaktärer....
alltså inte ur andras synpunkt. då du har helt rätt att det är farligt att göra sådana utalanden.


Vad gäller betygsättning så är det väll inte helt fel så länge inte folk kommer att ta illa upp om de får låga betyg.
skulle gärna i så fall vilja kunna se vem som har röstat vad och således begränsa röstandet till enbart medlemmar..

man kanske skulle kuna ha månadens karaktär eller liknande "tävling".... :gremlaugh:
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Kvalitékontroll?

Betygsättning långt före en karaktäre var. Det skulle bara leda till att alla postade nya karaktärer under andra namn, e-postadresser eller va fasen som nu skulle banna nya RPs från samma person, och det skulle bli rörigt!

Jag skulle nog kunna tänka mig en "manuell" sida där man får maila in karaktärer och en "administration" (kanske inte bästa ordet) kollar igenom dem, betygsätter dem och sedan lägger upp dem. I så fall skulle jag kunna tänka mig att vara med på ett ganska så stort hörn. Och givetvis slå ett slag för Charassist :gremwink:
 
Top