Nekromanti Kaostabellen

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Jag (vi) skapar, vid sidan av mitt rollspel, en modul som skall kunna användas till alla fantasyrollspel som finns, vilken vi tänker kalla tabellmodulen.
Grunden i den är Kaostabellen.
På kaostabellen ska allt möjligt från fantasyvärldar kunna hända, grundtanken var att det skulle bli en T10000...
Sen ska man kunna bli hänvisad från Kaostabellen till små undertabeller (T100), t.ex. Guldtabellen, Monstertabellen, Dungeontabellen, Brudtabellen, Bartabellen....alla möjliga sorters undertabeller...resultatet kommer bli en väldig massa tabeller...
Hitills har vi kommit på nåt tusental bra punkter...
Ge förslag!!!!
Allt tas under betänkande....
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Errhm.. stort projekt? :)

Hmm du menar som en tabell för SL att slå i när fanatsin tagit slut eller under uppbyggandet av äventyr? Kul idé isf, men den kan nog tendera att bli ganska stor!

tex SL slår med en T100 får ett resultat typ "Bartabellen" sen slår han igen och får fram tex namnet på baren "Den brinnande hästskiten" eller vad fan som helst. Ytterligare ett slag ger hur "fin" baren verkar vara, och får resultatet "medelmåttig" osv osv tills man fått all den information man behöver för att bygga upp en trevlig och välbeskriven bar eller vad man nu vill ha!

Som sagt, det hade varit kul och gett många bra idéer, men hur funkar det om man vill ta tabellen med sig till rollspelslokalen? (bortsett från att man har en dator där)
Jag kan tänka mig att tabellen inte skulle lämpa sig för utskrift på en vanlig "hemma-skrivare"

Ett affärsprojekt? /images/icons/thinks.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
He he, i högstadiet hade jag gjort ett spel som jag kallade "Slumprymden" som fungerade som en massa tabeller man slog på med T6. Först slog man om på vilken planet man landade. Kanske en isplanet, säger vi. Sedan hade man en slumpmötestabell om hur ens första möte såg ut. Vi säger att vi slår fram "T3 rymdvarelser slåss mot T3 djur." Då fick man slå fram ett djur från djurtabellen och en massa slag på rymdvarelsetabellerna. Man hade olika tabeller för hur stora rymdvarelserna var, vilken hud de hade (var de fjälliga, bepälsade eller befjädrade, tex) och hur de lät. Sedan slog man fram vilket vapen de hade.

Vi antar att vi slår att det är två långsmala reptilvarelser som slåss mot en jätteamöba med primitiva spjut.

Plötsligt har man friheten att bestämma om man ska titta på under striden eller hjälpa reptilmännen (eller amöban?) att vinna. Då får man slå på relationstabellen och se om reptilvarelserna vill föra en till deras ledare (slag på stadstabellen + ledartabellen), om de vill göra en till gladiator (jupp. Hade en massa tabeller för hur det gick till också) eller om de vill döda en på fläcken och äta upp en osv.

Jag hann inte göra tillräckligt med tabeller för alla situationer (ofta så kom man till en helt fredlig civilisation med tillmötesgående ledare och inga fiender, och då stod man bara där och ryckte på axlarna. "Nu då?" liksom) men jag kommer ändå ihåg ett par häftiga äventyr jag hade med det här spelet. Som den gången jag landade i en vattenvärld och mötte två pälsdvärgar med lasergevär som åkte i båtar som drogs av muränor, och de ville döda mig men jag lyckades besegra dem med min sketna revolver, innan en jättehaj kom och dödade mig i en enda tugga, eller den gången då jag landade i en ökenplanet och togs till fånga av värsta jätteinsektsfolket som pratade med telepatiska krafter. De ville göra mig till slav, men jag träffade en snubbe (en fågelman som pratade begriplig svenska) som hjälpte mig att fly. Det var ganska tufft att döda en av de där jättarna när man inte hade något vapen, men min kompis fågelmannen kunde attackera med sina mentala krafter så det gick ganska bra ändå. Vi blev iofs dödade av en flock blodsugande fladdermössvarelser innan vi hann återvända till skeppet, men det var ändå häftigt.

Problemet med tabeller är att det gärna blir för mycket konstigt eller att det saknas en röd linje. Jag håller fortfarande på och klurar på en stor slumpgenerator som skall kunna generera fullt spelbara äventyr med röd linje och fullt fungerande dramatologi, men det är bra svårt.

Jag undrar om inte egentligen det här är något som den mänskliga slumpgeneratorn i hjärnan ändå är bättre på? Äh, jag älskar slumpgeneratorer, så jag kan inte avråda er från att försöka. Dock, det är oftast roligast med små tabeller med många vettiga, allmängiltiga alternativ än stora, konstiga tabeller fulla med vrickade alternativ. Det kan kanske vara ett tips?

Föreslår slutligen att ni gör det på datorn. Det är bra jobbigt att slå och slå på olika tabeller i verkligheten.

I högstadiet körde vi ibland med en kortlek som man drog ur varje gång någon träffade en slp. På korten stod det olika koncept, såsom "arrogant, uppblåst dryg djävel", "vimsig stofil" och "häftigt temperament och kort stubin" och så tog man två kort för varje slp som spelarna mötte. Resten fick spelledaren hitta på. Det var ganska kuligt.

Något sådant system skulle jag föreslå att ni körde med, typ, fast med andra saker än bara hur en slp var.

Fördelen med kort är att man inte kan dra samma två gånger, vilket blir ganska frustrerande med alla tärningstabeller. Roligast är iaf när man får kombinera tabeller, och slå flera stycken för att få fram en enda sak. Som mina rymdvarelser, som bestod av storlek, hud (eller ja, "utseende"), vapen, läte och attityd. Det är ju roligare att få en kombination av många slag, än att man bara slår ett enda slag och får "jätteinsekt med telepati" typ. Det blir iofs dumt ibland, men man tjänar så oerhört mycket på att dela upp tabellerna. Det roliga skall alltid ske i kombinationen av slumpmoment, inte i de enskilda slumpresultaten. Det är min devis.

Nåja, nog svamlat, hoppas ni har roligt iaf. Vill ni ha fler tips eller respons så är jag alltid intresserad av att hjälpa till.

/Rising
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Föreslår slutligen att ni gör det på datorn. Det är bra jobbigt att slå och slå på olika tabeller i verkligheten."

Nej.

Det hela är mest tänkt som en kul idé...
Hursomhelst så hörde jag inte ett enda förslag...
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Re: Errhm.. stort projekt? :)

Skulle du ite kunna göra "händelsetabeller" vid olika tillfällen. Som under rubriken "värdshus" så slår man en T 100. Då kan det bli tex en full dvärg sitter och ser med onda ögon på dig.
Detta hjälper SL, så att det inte alltid blri samma mönster.
VAr det så du hade tänkt det eller ???
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vad har hänt med den gamla hederliga fantasin? Har det verkligen gått så långt att man måste slå med en tärning för att veta hur en bar ska se ut? Sedan så behöver inte varenda värdshus vara till bredden fullt av mysko typer med olika personligheter. Det finns vanliga människor och lugna ställen där ingenting händer också.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Slöfock! :^)

"Hursomhelst så hörde jag inte ett enda förslag..."

Din otacksamma lymmel! :^)
Du fick ju finfina förslag på hur man kan utforma slumpmöjligheter och vad man bör tänka på när man arbetar med slumpgeneratorer. Vad som ska finnas i själva tabellerna får du väl ändå ta och hitta på själv, det är ju inte det som är det svåra. Det är ju bara att brainbomba ner allting man kommer på. Ska man göra en brudtabell med olika sorters brudar? (suck, nåja) jaha, då börjar man bara:

1. Söt, timid flickaktig tjej.
2. Vild, otyglad vildkatta.
3. Dompterande auktoritär statuesk qvinna.
4. Ett riktigt skatbo.
5. Övergödd tårta.
6. Pedantisk, überordentlig petimeter.
7. Slapp, anspråkslös bohem.
8. Bla bla bla

Problemet är ju bara att en sådan lista inte blir så kul. En tabell med 100 resultat ger ju ändå bara hundra olika sorters tjejer. Om man istället delar upp det på ett finurligt sätt kan det bli mycket roligare. Om vi bortser från att hela den här diskussionen om brudtabeller är sexistisk, manschauvinistisk, patriarkal och dum (vilket vi egentligen inte borde, men okej, det här är ett enkelt och konkret exempel för att visa vad jag menar med multipla tabeller) så finns det andra, smartare sätt (ur slumptabellssynpunkt, inte etisk eller humanistisk) att slumpa fram brudar på.

Ponera till exempel att varje "brud" har tre värden:

Skönhet
Yttre skönhet, alltså.

Lusta
Hur villig hon är att ha å göra med äventyrarna överhuvudtaget, och, rått uttryckt, hur bra hon är i sängen.

Personlighet
Vilket personligt djup kvinnan har, och hur stort meningsutbyte man kan förväntas ha med henne.

Nå, den här triangeln är lurig, då ett högt värde i två av egenskaperna automatiskt orsakar ett lågt i den tredje. För att simulera det med slumpfunktioner kunde man slå fram Skönhet och Lusta med T10 och sedan ge Personlighet värdet av (11-(Skönhet+Lusta)/2) Avrunda uppåt.

Exempel: Spelarna vill veta om barflickan är en snygging. Spelledaren slår två T10 för skönhet och lusta och får 8 resp. 4. Han noterar att flickan får Skönhet=8, Lusta=4 och räknar ut att Personligheten blir 5. Alltså 11-(8+4)/2. Alltså 11-6. Kapische? Spelledaren kan säga att barflickan är mycket vacker till spelarna. Hur det står till med lustan och personligheten väntar han med att förtälja innan de går fram för att prata med henne. (Förmodligen blir de besvikna när de märker att hon är en ganska klipsk flicka. Precis som dumskallar i riktiga livet, alltså)

Redan här har vi 100 olika sorters brudar. (10x10)

Nu ska vi ge varje brud ett par koncept för att hon ska få lite mer glöd. Skönhet? Vilken SORTS skönhet? Vilken SORTS personlighet?

Att skilja på olika former av lusta är nog egentligen inte intressant, om vi inte tycker det är jätteviktigt att avgöra om hon är en voyeur, skofetischist eller en lädermadame med en uppsättning piskor i garderoben. (Vilket kanske kan bli en kul tabell att slå på, iofs) Annars tänkte jag mig mest en tabell för utseendekoncept, typ:

1. Blont långt hår, blåa ögon.
2. Mullig brunett med kastanjebruna lockar och mörka ögon.
3. Negress med riktig afro.
4. Korpsvart hår, rak näsa, höga kindben.
5. Kopparröda lockar, gröna ögon och fräknar
osv osv osv, vad ni nu än drömmer våta drömmar om.

...och ett personlighetskoncept, typ:

1. Flickaktig, timid, vän och öm.
2. Gladlynt, optimistisk och uppmuntrande.
3. Graciös, elegant och världsvan.
4. Kolerisk, expressiv, explosiv och utåtriktad.
5. Melankolisk, drömsk, inåtvänd.
osv osv osv... Sedan får ju spelledaren ändra det här beroende på värdet i "Personlighet". Ett lågt värde får förvrida personlighetskonceptet så det blir lite otäckare. En graciös, elegant, världsvan brutta skulle tex. kunna vara en riktig satmara, dryg och nedsättande, texempel.

Gör man två listor med tjugo alternativ vardera så har man omedelbart en tabell som kan generera inte mindre än 20x20x10x10 olika tjejer! Det är 40 000 det! Betydligt bättre en en enda "brudtabell", även om den skulle vara 100 alternativ lång.

Kom nu inte och säg att du inte fått konkret och bra hjälp, va?

/Rising
som hoppas att ingen tror att min kvinnosyn reflekterades i det unkna blajjet ovanför
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Måste försvara slumpandet!

"Vad har hänt med den gamla hederliga fantasin? Har det verkligen gått så långt att man måste slå med en tärning för att veta hur en bar ska se ut? "

Eftersom jag älskar slumpandets sköna konst måste jag upprätta dess goda heder här. Visst, det är alltid roligast att bara hitta på själv, jag tror inte att någon vettig människa har så usel fantasi att han/hon inte klarar av att själv fantisera ihop bra mycket mer varierade och intressanta saker än någon slumpgenerator någonsin kommer klara av att utföra.

Dock, att utforma slumpgeneratorer är däremot inget substitut till den vanliga fantasin, verkligen inte! Vad de ska göra, det är ju INSPIRERA folk att tänka "där blev det allt lite roligt... tänk om det hade varit så här..." -Inte sällan fungerar det så. Jag tror att fyndtabellen i Mutant hade som största funktion att spelledarna läste igenom dem och sedan visste ungefär vilka sorters saker rollpersoner kunde förväntas hitta i de förbjudna zonerna. Sedan släppte de ut lite saker själva som saknades i listan, men som "borde" ha varit med, typ. Jag kommer ihåg att jag tyckte den listan var mycket inspirerande när jag var liten.

Sedan får vi ju inte glömma att det är ett oerhört krävande arbete ur fantasisynpunkt att SKAPA dessa slumptabeller. Jag är till exempel väldigt nöjd med min värdshusslumptabell här.
<script>function f(){open ('http://www.present-it.se/prov/sida2.asp','DisplayWindow','toolbar=no,directories=no,menubar=no,scrollbars=no,width=800,height=500,location=no');}</script>
Visst, alla alternativ är inte bra, men ibland kommer det något som inte låter som det gamla klassiska "druckne dvärgen, gyllene gåsen, galopperande hästen" osv och då blir det med ens intressantare. Vad händer på "Nunnan brinner!" egentligen? Vilken mat serveras på "Väpnaren och flickan"?

Tror inte någon mår bra av att slå på den där när de sitter i ett äventyr, men jag hoppas att någon sitter och klickar på den ett tag och får inspiration att skriva ett par egna namn till ställen som de inte tänkt på tidigare.

Det händer ju då och då att folk klagar här på forumet att deras spelledare bara kör samma sorts äventyr hela tiden, samma miljöer, samma ingredienser, samma sorts spelledarpersoner. Det är ju framförallt dem man vill visa sina tabeller för. Slå på den här ett tag och se om du kommer på något ballt! Målet är ju inte att de ska ta slumpresultaten rakt av som äventyr, utan att de ska titta igenom tabellerna och kanske hitta någon enstaka grej som de gillar och låta sig inspireras av det. Slumptabeller är inget substitut för mänsklig fantasi, det är ett hjälpmedel!

Men först och främst är de djäkligt roliga, och det är därför jag håller på med dem. Nåja, hoppas du inte är lika negativt inriktad till slumpens fantastiska värld längre. Brum brrrum å ivääääg....

/Racing.

"You can only be young once, but you can be immature forever."
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ohemult

Testade din värdhusslumptabell. Fick onekligen fram en del märkliga kombinationer. /images/icons/laugh.gif
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Mikrotabeller upphöjt till stjärnstopp i kvadrat

Om man nu inte nöjer sig med futtiga 40000 olika kvinnor så kan man fortsätta gå överstyr.

Om man då ponerar först allt det fysiska: En tabell för hårfärg, för varje område med kroppsbehåring givetvis, och med en tebelle för att kolla vilka toner det rör sig om, och om det finns en eller flera, eller till och med skiftande toner, och en tabell för hur solblekt det är (givetvis påverkad av tabellen får hur stark solen är i området där man är, hur långt det är mellan arbetsplats och hem, hur mycket fritid som spenderas utomhus och givetvis arbetets natur, sen årstid eftersom vi vill veta exakt hur stark solen är just nu och om kanske temepraturen manar till att vara inne eller ute mer). Sen måste man ju vetta om det är fint, fett, eller nån blandning (se schampooalternativen i närmaste butik för de olika benämningarna), längden, typen, hur välklippt det är, när det senast kammades/borstades, vilken frisyr det är. Och som sagt behövs liknande saker för all kroppsbehåring. Sen har vi ögonbrynens form, tätheten på ögonfransarna, ögonfärg, längd, vikt, sjukdomar, intressen, färdigheter, preferenser sexuellt, familj, släkt, vänner, kläsmak, inkomst, sparsamhet/slösaktighet, grundegenskaper, ordval, gester, munnens krökning, matpreferenser, sovtider....

Hmm, hur många kvinnor är vi uppe i nu? Och hur många andra tabeller ska det vara med? Eh, eh!?
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: hmmmm

jajaja....
Tror att det hela blev lite otydligt förklarat.
Självklart är det här inget substitut för riktigt rollspelande, men det kommer att bli ROLIGT.
Sen ska man ju inte slå på värdshustabellen varje gång man hamnar i ett värdshus, däremot kanske Kaostabellen säger att man ska slå där, då står det ett värdshus där!
Samma sak med alla undertabeller, de är inte något man slår på hela tiden, utan ibland slår man på kaostabellen, (när någon tycker att det är motiverat), sen ser man var man hamnar.
Sen tror jag inte att en "brudgenerator" kommer att få vara med, det finns en eminent sådan i Playelf.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Okej, here goes:

* En rollperson faller i en fallgrop som riggats av en jägare. Problemet är att det redan finns en björn där...
* Rollpersonerna träffar på en kringresande gycklargrupp som egentligen är tjuvar som fickkänner sin publik. De undrar om RP:na vill ha en uppvisning.
*RP:na ser en död man vid vägkanten, slå ett slag på persontabellen för att avgöra vilken sorts man och ett slag på fyndtabellen för att se vad han har på sig.
*En RP tappar något blankt (t ex ett mynt eller ett smycke), som plockas upp av en skata. Om RP:na följer efter och hittar skatans bo, slå lite på några tabeller för att se vad mer som finns där.
 
Top