Nekromanti Kanske lever vi i en illusion??

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
..när vi ändå är inne..
Som ni vet jobbar vi just nu med Jorges bestiarium, och Spelledarskärmen. Men tyder man de inlägg som ni gör här verkar det som om Trudvang lockar mest! Är det så att ni som är här..hellre ser mer information om Trudvang än Jorges Bestiarium???? Som planen ligger nu hade vi nämligen tänkt att släppa trudvang i den kampanj som vi håller på och bygger på och som släpps efter Bestiarium! Men samtidigt föda er med information om kontinenten på vår webb..
Vore schysst att höra hur ni ser på saken!

riotminds
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Eftersom jag er nemesis nummer 1. skall tala så gör ni vist i att lyssna.. ehhhh strunt samma..

Jag tycker att Trudvang är det som verkar bäst med nya DoD och skulle gärna se mer information om den världen.
Men ni behöver inte överge ert bestiarium hals över huvud för det.
Men en liten karta och lite info om världen på er hemsida skulle inte vara fel. I bestiariumet så tycker jag att ni skall lägga in mycket information om artens/varelsens/monstrets levnadssätt/kultur och områden där den lever så man på sådant sätt får en vidare syn på världen.
Men en Atlas över Trudvang vore heller inte fel som en modul men jag ber er att inte rusa er igenom den när ni gör den.. Låt den ta sin tid.
Men lite bakgrundsinformation på Webben medan ni jobbar med bestiarium och spelledarskärmen skulle inte vara fel.


Profeten från Norr..
Är övertygad om att Riotminds försöker frambringa
Antikrist.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
ja personligen så skulle jag mycket hellre se att ni släppte trudvang först, och gärna i bokform ( gillar inte internet släpp, fast det e gratis )...

Monstrerna har ju alla veteraner ganska bra koll på ( även om ni säkert ta med en del nya ), och e inte så jättespännande

Men världen tycker jag verkar vara hur bra som helst och jag vill gärna se att ni prioriter den förre bestiarumet...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om jag skulle vara i era kläder så skulle jag sattas på en bra värld. Då ger det ett större svängrum till att utöka med olika moduler t. ex ett bestarium.


[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Personligen skulle jag hellre se att ni gav ut mer info om Trudvang istället för någon monsterbok. Eftersom reglerna är såpass hårt knutna till världen (iallafall vad gäller magi och religioner), så är DoD6 i princip ospelbart innan ni avslöjar mer om världen.

mina 2 cent...

No one shoots at Santa Claus
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Jag skulle gärna sett att ni väntade med monsterboken och istället släppte en Trudvang-bok. Det behöver inte vara alltför detaljerat, men gärna beskriva världen, de olika länderna, lite folkslag och historia mm. Ungefär som Ereb Altor-boken.

Ezping Orm
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag tycker ni kan jobba på monsterboken...men jag ser gärna ett eller två områden som smakprov, beskrivna på nätet, och att sedan en världsbok utkommer efter monsterboken som ett bok med papper och text på...

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Både Bestiarum och Trudvang är av stort intresse. Primärt så vore information om Trudvang önskevärt så att man får en värld där äventyren och kampanjerna kan utspelas i, detta innebär inte att ni ska överge ett bestiarum då även detta är en intressant del.

Vad som dock behövs är mer info om världen. Så om ni tog en kort sammanfattning av världen, de olika länderna och lite om dem, viktiga städer osv, en presentation och fick med den i bestiarumet, samt beskrev de olika huvudrasernas kulturer lite mer så att man har något att gå på så vore det mycket intressant.

Detta kunde stå som grund att använda tills eran kampanj kommer och man får reda på mer detaljerad information om världen. Om det är orimligt att få med en sådan presentation i Bestiarumet, försök då att få upp en presentation på er sida, eller ännu hellre som nedladdningsbart .pdf dokument. Även om informationen inte är fullständig och täcker hela världen så känns det som man behöver något för att ha att gå på.

Det är mycket svårt att som SL motivera spelande i en värld som man inte vet något om. Alternativet är att använda Ereb eller Chronopia, men personligen så tycker inte jag det känns helt rätt, utan det är Trudvang som gäller för den nya versionen.

Oavsett hur ni väljer att göra så kommer jag att uppskatta vad som än släpps till spelet.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
Jag tycker det vore bra om ni kunde kombinera det hela lite.. Alltså, om ni t.ex skriver några sidor om alverna eller dvärgarna, kunde ni ju skriva lite om deras huvudsakliga hemvister och presentera deras länder lite. Snälla, gr bara inte samma misstag som Target Games gjorde med Chronopia, ni börjat hur bra som helst och det är SKITBRA att ni har slopat orchjävlarna och satsat på sgaovärlden, men denna sagovärld går inte att leva upp till om ni inte presenterar er värld Trudvang, vilken verkar oerhört intressant! Ett tips är att när ni gör världskartorna i en framtida Trudvang-modul så gör olika! Olika länder måste ju ha nått olika långt i sina upptäcktsfärder här i världen! Det vore intressant, dels som äventyrsuppslag att man kommer från Hux-flux*) som inte vet att Nisses Domain**) finns och måste finna det. Samt en sak till som jag skulle uppskatta skarpt! SE TILL ATT FÅ UT LITE ROLLFORMULÄR I HANDELN! Med mer utrustnings- och färdighetsplats än de som finns i regelboken... Så, detta var allt jag hade att säga, lycka till!

"Erik wuzz here"
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
rollformulär?

Jag tänkte uttala mig som återförsäljare, och för våra kunder smäller en världsbok helt klart högst. Monster-moduler finns det redan till DoD och även om de säljer bra är det inte så länge sedan Monster-boxen och Väsen i Chronopia fanns i handeln. Däremot är det länge sedan Ereb Altor-modulen var i tryck. (Altors baksida vill jag egentligen inte kalla en världsbok. Inte en riktig sådan i alla fall.)

Som jag förstått det så kommer en spelledarskärm o/e DoD-poster härnäst, men jag ställer mig undrande till varför det inte trycks några rollformulärsblock? De skulle helt klart sälja och vi skulle antagligen erbjuda både rollformulär och spelledarskärm för ett paketpris på Legend Spelbutik. Och när världsboken kommer gör vi säkert ett startpaket innehållande alltsammans för ett rabatterat pris. *reklam*

Alla konsumenter som håller med mig kan ju säga det på det här (numera) officiella forumet, så att RiotMinds inser att det finns efterfrågan efter bra tryckta rollformulär till Drakar och Demoner.

/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Trevligt med konstruktiva idéer från en kritiker (eller måhända en besviken konsument)!

"mycket information om artens/varelsens/monstrets levnadssätt/kultur och områden där den lever så man på sådant sätt får en vidare syn på världen."

Det tror jag också att många efterfrågar just sådana uppgifter. Marknaden är mättad med översiktliga monsterbeskrivningar som i princip består av spelvärden. Däremot vore det för en gångs skull intressant med den raka motsatsen till välbeskrivna monster och varelser, alltså subjektiva och fantasifulla beskrivningar skrivna av lärda män som inte själva träffat på dessa vidunder (Jorge?). Om varelserna beskrivs med en viss måtta av pseudo-vetenskap, fördomar och rena påhitt skapar man en stämningsfull bild som ger spelledaren stor frihet att själv bestämma vad som ska gälla i hans kampanj. Dessutom kan man låta spelarna läsa beskrivningarna utan att det förstår spänningen i spelet.

Nåja, en tanke bara. Fast det kanske är något liknande RiotMinds har i åtanke med Jorges bestiarium?

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Trudvang såklart!

Ta inte illa upp men om ni inte har planerat helt nya varelser är det en värld vi saknar mest (varelser kan man alltid knåpa ihop - vore dock kul med mycket info om trollen som verkar ha större betydelse än innan). Det är många som gnäller om reglerna och jag använder själv aldrig regler så jag tror ni skulle vinna mycket på att spinna vidare på det nästan alla är överrens om - sagostämningen i DOD6 är det som lockar mest. Det känns nytt och fräsht och det ger oss en plats att äventyra i. Släpp Trudvang först och gör Rollspelssverige en tjänst.

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,484
Location
Stockholm
Re: rollformulär?

No offence asså, men varför köpa rollformulär när man kan skriva ut PDFerna på deras hemmsa? För att det skulle vara intressant att köpa en knippe rollformulär skulle de behöva vara _avsevärt_ snyggare/bättre/användbara än de som finns i regelboken och på hemmsan.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: rollformulär?

Svaret är mycket enkelt: Alla har inte tillgång till Internet o/e en bra skrivare. Dessutom så kostar det faktiskt att kopiera/skriva ut rollformulär själv, såvida man inte begår ett brott och gör det gratis i skolan/på jobbet.

Nej, jag tror fortfarande att rollformulärsblock är en lättsåld produkt - som man dessutom kan sälja flera gånger till samma konsument!

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,484
Location
Stockholm
Good point. NT

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,484
Location
Stockholm
Liksom många andra tycker jag att info om Trudvang vore väldigt intressant att se. Till en början skulle jag gärna se någon form av "Vad en rollperson vet som sin omvärld"-bok - något som man utan risk kan ge sina spelare att läsa igenom. Allmänbildning om världen helt enkelt, som varje normal invånare i Trudvang borde känna till.

Denna publiceras med fördel på nätet.

Därefter kan ni ju göra en mer traditionell värdsbok el.dyl. med info som SL bör känna till. Försök dock att inte få det att verka som en resebrochyr där allt och alla i hela världen beskrivs. Skräckexmepl: Forgotten Realms till AD&D. (I viss mån även Ereb Altor Boxen). Sådant är bara tråkigt för alla inblandade.

Även vi spelledare vill uppleva lite mystik. =)

Gällande bestiariumet så skulle jag inte tacka nej till det heller. Andra på forumet har uttryckt en önskan om att det skulle vara roligt om boken blev mer än en vanlig "monsterbok" med korta beskrivningar och mycket värden. Jag håller med dem.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: rollformulär?

Ganska bra synpunkter.
Sedan så finns det få saker som slår känslan av ett snyggt och tryckt rollformulär. Ett som är utskrivet på skrivare är inte alls lika snyggt, om man inte har tillgång till färglaser, varvid rollformuläret blir för dyrt att skriva ut för att användas.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,484
Location
Stockholm
Ett varningens ord.

Riotminds, jag hoppas att ni är medvetna om att vi som skriver på detta (och liknande) forum inte på det minsta sätt ger en bra bild av vad "rollspelssverige" tycker. Jag misstänker snarare att de som skriver inlägg här har åsikter som skiljer sig markant från den genomsnittslige rollspelaren.

Det är ju bara att slänga ett öga på hur andra rollspelsförlags produkter sålt: böcker hatade på nätet säljer i ofantliga mängder, och forumanvändarnas ögonstenar sammlar damm på hyllorna.

Så lyssna inte _för mycket_ på oss på forumet.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: rollformulär?

huhuhu... jag manglar ut fett med formulär på jobbet... det enda som knäcker en HP LaserJet 9500TND är hårdvarumarginalerna. Annars har man en Color-LaserJet också som älskar att skriva ut massa tjafs till mej. hohohooooo :)
 
Top