Krille
Lord
Re: Kanske en dum fråga...
Så varför allt väsen?
Om ni tycker om att spela spel, då är det er ensak.
Så varför allt väsen?
Om ni tycker om att spela spel, då är det er ensak.
Och att det sedan kostar betydligt mer att ha en halvkass helningsförmåga än att tåla mer spö än de flesta vapen klarar av att dela ut tycker jag är lite underligt...
Grund"karisma" ingår i IQ. Av någon anledning blir man bättre på Seduction av att vara smart, till exempel.
Sedan kom jag just på - det var ju viljestark man automatiskt är för att man är intelligent. också lite intressant, kan tyckas. jag ber om ursäkt, men det blir fortfarande jädrigt knepigt.
Jag fick istället slänga ut hela stridssystemet
Kan ju vara en fördel att veta vars kvinnornas klitoris sitter.Grund"karisma" ingår i IQ. Av någon anledning blir man bättre på Seduction av att vara smart, till exempel.
Å andra sidan så har du kört systemet längre ut än vad en sansad spelledare skulle tillåta där. Bara för att systemet tillåter allt upp till och med supers så behöver man inte tillåta det.
Tycker du det är skumt så tycker jag att du borde skjuta på att magi begränsas av Fatigue, dvs styrka. Det var en av mina första husregler att ändra det till IQ, för att undvika muskelbyggarmagiker.
Vill ni fortsätta GURPS-kriget föreslår jag att ni startar en ny topic där det passar.
Har i princip inte med magi annat än med ritualmagi. Spelleder inte fantasy överhuvudtaget, och jag avskyr eldbollsmagi.
Det jag gjort är att säga att jag inte tycker att GURPS är ett särdeles bra regelsystem, och sedan detaljera mina anledningar.
...samt antyda en del nedsättande saker om dem som inte håller med dig.
För att fortsätta golfliknelsen, det är kanske inte helt lämpligt att kalla dem som är bra på golf för överklassparasiter eller borgarbrackor. Det luktar faktiskt mest dålig förlorare. Och att sen säga att de som tycker att golf faktiskt har ett existensvärde och att det är helt OK att man måste träna för att få lågt handikapp är elitister... tja, det är rätt hal is.
Visst, det är mer inlindat, men i praktiken säger ni att den som inte är bra på att opta inte förtjänar en kompetent karaktär.
Själv sitter jag och kollar igenom Authentic Thaumaturgy från SJG, där man likförbannat envisas med att eldbollsmagi ska vara slutprodukten.
Det handlar inte om "lathet" att man har lite pengar, det handlar om att man vill fokusera på andra saker.
Optare/powergamer: Person som har läst på regelsystemet och vet exakt vad man, rent praktiskt, blir bäst av att skaffa sig - och praktiserar detta.
Elitist: Person som anser sig tillhöra en elit vars egenskaper gör dem bättre än andra. Se ovan.
Precis. Om du lägger ner lika mycket pengar på hockey som någon annan lägger på golf (för det kostar faktiskt ungefär lika mycket att spela arbetarsporten ishockey som att spela moderatsporten golf, tro't eller ej) så har du fokuserat på andra saker.
Kan du inte systemet så ska du inte förvänta dig att du får en optad rollperson
Den vars föräldrar inte har råd med tusentals kronor i hockeyskydd och istider och bingolotter och gud vet allt kommer inte att ha möjlighet att träna hockey alls.
Det har pratats en del om att poängsystemen ska tillhandahålla en "högsta nivå". Jag vill snarare mena att poängpottar bör tillhandahålla en "lägsta nivå". Oavsett vilket område jag väljer att satsa på (där några exempel kan vara strid, sociala färdigheter, eller att smyga), så vill jag att systemet vid en viss poängsumma ska garantera mig en lägsta kompetensnivå.
Man ska inte kunna skapa en väl genomtänkt karaktär för 100 poäng som i slutänden visar sig vara skitkass.
Möjligtvis vad gäller nivån på spelet men inte prislappen på utrustningen. Jag har mycket svårt att se framför mig en golfspelare i urtvättad träningsoverall och med en avbruten biljardkö med en påtejpad brädlapp längst ner, en vagt böjd gren och en gammal bandyklubba nerkörd i en konsumkasse lalla runt på någon av sveriges många gulfklubbar.*minns med saknad de vintrar då ungarna i kvarteret spelade hockey på Rådasjöns is med endast termobyxor, mössa, jacka, STIGA-skridskor och feltejpad klubba*
...för handen på levern, det är på den nivån de flesta golfspelare i Sverige spelar golf.

Möjligtvis vad gäller nivån på spelet men inte prislappen på utrustningen. Jag har mycket svårt att se framför mig en golfspelare i urtvättad träningsoverall och med en avbruten biljardkö med en påtejpad brädlapp längst ner, en vagt böjd gren och en gammal bandyklubba nerkörd i en konsumkasse lalla runt på någon av sveriges många gulfklubbar.