Nekromanti Kanske en dum fråga ???

G

Guest

Guest
Jag undrar vad ni tycker är max och min personer för att kunna spela ett bra rollspel??

/ Med ögon som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.
 

BigB

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
28
Location
Stockholm ungefär Bromma
Jag undrar vad ni tycker är max och min personer för att kunna spela ett bra rollspel??


Det beror ju på hur bra du är på att vara SL och om dina spelare är seriösa spelare då kan du ha med fler men, du ska inte ha under 3 spelare då blir det för få...

BigB - (orkar inte skriva)
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: 11 spelare.

Själv brukar vi inte vara fler än jag som SL och 2-3 spelare. Men för 3-4 år sen spelade vi rätt ofta rollspel. Jag var inte med vid det tillfället då vi (eller de som det blir) var som mest - men då var de faktiskt 1 SL och 11 spelare. Huh!

2 spelare är bra.
3 är bättre.
4 är också bra men spelarna kan få lite att göra.
5 är lite för många - spelarna får inte göra dag ofta = trist.
6 är alldeles för många spelare! Huf!
7-10 är för mig en gråzon
vid 11 kommer undergången (eller dvs, man hinner aldrig göra drag)

Mac - 3 är nog bäst!
 

Lachtezan

Veteran
Joined
2 Oct 2000
Messages
58
Re: 11 spelare.

Ju fler man är desto mindre risk att den där förlupna pilen eller det där fumlade svärdshugget träffar just din rollperson;)


[color:red]Odi profanum vulgus et arceo</font color=red>

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Lachtezan on 2000-10-06 12:42.</EM></FONT></P>
 

Carilion

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
61
Location
Nyköping
Re: 11 spelare.

Eh... hur ofta är det spelmöten egentligen om elva spelare ska ta sig tid? Vi är fem pers med SL i gruppen. I morgon ska vi spela, men senaste gången innan det var innan skolan började. OK, ovanligt lång tid emellan, men ändå...


// Carilion Alvhand
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
å andra sidan...

..är chansen större att någon fumlar överhuvudtaget om man är fler.

F.ö. har jag bäst erfarenheter av spelargrupper på 3, kanske 4 personer...

Ha en dag / Dac
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: 11 spelare.

Tycker du? Jag tycker att 1 SL + 4 spelare är den ultimata gruppen.

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 
G

Guest

Guest
Re: 11 spelare.

Själv tycker jag 1 SL + 2-3är bra

/ Med en blick som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
3-5

Minst tre, helst inte fler än fem.

Jag tycker att en eller två spelare blir rätt tråkigt i längden. Det blir väldigt svårt att ha någon form av intressanta motsättningar inom gruppen om de bara är två. Dessutom kör de fast lättare om de är för få. Både på grund av inspirationssvackor och för att de har för smalt kompetensområde. Därför minst tre.

Vid sex spelare börjar det bli för mycket för mig att hantera på ett bekvämt sätt. Jag blir överbelastad och spelets flyt går ned drastiskt. Därför max fem.

Beroende på spelarna är dessa gränser litet flytande. En spelare som inte tar så mycket initiativ och mest sitter tyst tar inte upp så värst mycket resurser. En väldigt aktiv och uppmärksamhetstörstande spelare kan motsvara två spelare i tidsåtgång.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Inte alls en dum fråga

1 SL och 3-4 spelare tycker jag är lagom.
Vi är 9 pers. i vår grupp, två kan visserligen inte spela så ofta och en funderar på dra sig ur, och nu senast när vi var totalt 7 pers. som kunde spela så ville inte jag vara med.

Jag håller med Vindhand. 1-2 spelare kan bli tråkigt i längden av samma orsaker som han anger.

En topp på 5 spelare är var jag orkar med.
En gång (dagen efter en fest) var vi 9-10 st..
SL delade in oss i två grupper som möttes i slutet i en eldstrid. Först mot varandra sedan mot en tredje part som vi kom på att båda gängen var ute efter.

/Han som är Solo.
 
Top