Nekromanti Kanske en dum fråga..

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
I Eon boken står det om något krig som är nära att bryta ut i öster.. Vilka länder?? ja hittar inget konkret svar i boken..

ps. Ny här.. tjena..
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Du borde skaffa Geografica!!

Dom menar Konungariket Consaber o Magikratin Thalamur.

Ny här.. tjena..
Välkommen till Eon-Forumet!!! :gremsmile:
Skulle bara varna dig:Det finns fullt med små petiga hobby moderatorer på detta forum. :gremsmile:(Nämner inga namn)Dom riktiga moderatorerna är förövrigt bra :gremcool:

MVH
Funkus
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Hej och välkommen till forumet :gremsmile:

Om du har några funderingar så finns säkert svaret antagligen i FAQn, annars är det bara att fråga någon med färgglatt namn via PM (privata meddelanden) eller rentav fråga på www.rollspel.nu-forumet.

"I Eon boken står det om något krig som är nära att bryta ut i öster.. Vilka länder??"

Magikratin Thalamurs utbrytarland Pereine kommer sannolikt återerövras av Thalamur någon gång. Consaber och Thalamur också lite otalt med varandra, likaså Consaber och Det Cirefaliska Samväldet.

Dvärgarna i det närliggande området kommer nog att stå på Consabers sida.

Och för att lämna öster...

Det är dessutom troligt att Soldarn kommer att förklara krig mot Damarien inom ett tag (fast det är ju inte i öster...), och Soldarn i sin tur kommer väldigt snart att utsättas för ett heligt korståg i Daaks namn av Det Jargiska Kejsardömet. Mûhad och Jargien har inte särskilt mycket till övers för varandra, och till råga på allt så vill Jargien dessutom invadera Drunok (vilka kommer få hjälp av Asharien och Caserion).
Damarien och Jargien kommer förmodligen att alliera sig.

Dessutom är Soldarn på gränsen till ett ganska omfattande inbördeskrig.

Tirakerna i Kiaz kan göra vad som helst när som helst :gremsmile: Frakktiraker är aldrig att lita på. Antagligen kommer de vilja attackera alverna eller dvärgarna (eller både och) i de närliggande områdena, och där står hela Sunari och Khazimbergen i lågor... Apropå Sunari så har sanari ganska omfattande planer för en viss del av alvsläktet. Mer om det står att finna i Legender & Hemligheter, som går att beställa från Neogames webshop.

Jag har ingen koll på västlanden förutom att Mûhad odiggar Jargien starkt.

Tirakerna på Takalorr har nog att stå i som det är, invasionsplaner därifrån är osannolika. I sådana fall skulle det vara något i stil med en havsallians med cirefalierna mot sabriska frakt- och handelsfartyg, löst sammanhållan av pengar.

Ebhron ogillar Thalamur, men en konflikt mellan de två jättestora magikraterna är inte trolig än på några decennier.

Mer och utförligare information finns Geografica Mundana.

Nu måste jag stressa iväg... hoppas du får nytta av mina spekulationer :gremcrazy:.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Du borde skaffa Geografica!!

Helt klart köp Geografica. Sen finns det ju andra moduler som kan va bra att ha, som ex Alvmodulen där står det mycket fakta om alverna och hur man gör en alvisk rp på ett bra sätt. Om man inte vill spela alv är den (enligt mig) mycket läsvärd.

Ps. Funkus skriv inte sådär.... nu kommer dom gnälla. Ds.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Kanske en dum fråga, men jag har ett bra svar

Hej och välkommen till forumet :gremsmile:

Det finns många oegentligheter bland länderna i mundana, några av dessa är:

Jargien och Soldarn är ovänner just nu pga. att Daak-trons högste man, Primoden av Tibara, har förklarat ett heligt korståg mot de otrogna i Soldarn.

Magikratin Thalamur och feodalriket Consaber är i luven på varandra, dels för att Consaber har hjälpt dom båda Thalaskiska utbrytarprovinserna Colonan och Periene att bli fria från Thalamurs förtryck, och för att de båda har varit delar i det Coloniska Imperiet. Thalamur anser att Consaber har svikit det Coloniska Imperiet genom att man inte längre ser sig som en del i det, och Consaber tycker att Thalamur gör helt fel som hoppas att det Coloniska Imperiet kommer att återuppstå.
Vid en eventuell konflikt så kommer troligen Alarinn att stå på Consabers sida, likaså har Consaber god kontakt med Asharien och Soldarn, men om dessa skulle våga sig på öppet krig mot mundanas näst största militärmakt är svårt att säga. Cirefalierna har nog inget emot att se sin handels-konkurrent Sabrierna besegrade, men om de vågar ge sig in i ett öppet krig på Thalamurs sida är svårt att säga (men lite sabotage osv. vågar dom sig nog på).

Jargien har för tillfället trupper stationerade i Drunok efter att Drunok förlorat det senaste kriget mot Jargien. Om Jargien försöker ta total makt över Drunok så kommer nog Asharien och Soldarn gå in på Drunoks sida (Soldarn och Drunok är båda feodalriken och har goda relationer, och Asharien och Drunok har bra kontakter i övrigt).

Detta är några av de konflikter som jag anser ligger närmast att hända inom en snar tid framöver, men det är ju upp till var och en att bestämma i "sitt" mundana. :gremlaugh:
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Re: Kanske en dum fråga, men jag har ett bra svar

tack..

Ja har alv modulen och dvärg modulen.

Ska köpa mundana modulen men ja har inge pengar just nu..
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Cirefalierna i Thalamur Vs Consaber

" Cirefalierna har nog inget emot att se sin handels-konkurrent Sabrierna besegrade, men om de vågar ge sig in i ett öppet krig på Thalamurs sida är svårt att säga (men lite sabotage osv. vågar dom sig nog på). "

Betänk att Thalamur vill återförena alla gamla delar som en gång låg under Colonisk flag. När dom återtagit Consaber och säkrat så kommer dom säkerligen vända blicken västerut mot det dåligt försvarade Caserion som en gång i tiden även det var Coloniskt.

Cirefalierna vill nog inte alls se Thalaskerna som vinnare i konflikten mellan Thalamur och Consaber. Dom vill nog se att båda stångar sig blodiga mot varandra och att ingen vinner. För det vinner nämligen falierna mest på. :gremsmile:


/Naug, som gillar dom opperunistiska falierna.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Cirefalierna i Thalamur Vs Consaber

Speciellt om det finns pengar att tjäna på vapen, förnödenheter, och naturligtvis låna ut pengar.

Hmm. På nåt sätt påminner det här väldigt mycket om min vanligt Civilization-strategi... :gremsmirk:
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Mindre omtyckta moduler

"Alv modulen är förövrigt den bästa!!!!"

*smäll på fingrarna* Vad säger du, din hädare??!! :gremgrin:

Personligen gillar jag tirakmodulen mer, men smaken är ju som baken.

*röstar för Tiraker eller Geografica som bästa Eon-modulen (tror att Geografica vinner för den är mest användbar)*
(och jag har inte tillgång till Vandöda)

Måste tillägga nu i denna vilda recommendation spree att många tycker att Monster & Varelser är en rätt så kass modul (men jag tycker att den är bra... och det är ju det som räknas :gremwink:). Själv tycker jag att Spelarens Handbok är Neogames' absolut sämsta Eon-modul. Vissa ogillar även Legender & Hemligheter (hädare! :gremwink:).
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Kanske en dum fråga, men jag har ett bra svar

..."Daak-trons högste man, Primoden av Tibara"...

Aboraten av Tibara, om jag får be :gremgrin:.

..." likaså har Consaber god kontakt med Asharien och Soldarn, men om dessa skulle våga sig på öppet krig mot mundanas näst största militärmakt är svårt att säga."

Näää... det är för långt bort... och Asharien och Soldarn är så små skitriken att de skulle inte ha en suck till chans om de ens försökte.

"Jargien har för tillfället trupper stationerade i Drunok efter att Drunok förlorat det senaste kriget mot Jargien."

Äh, lägg av, det är Caserion som har 1'000 man där, och det gillar inte kejsaren av Jargien, men det skiter Gahallan (Drunoks kung) i.

"Om Jargien försöker ta total makt över Drunok så kommer nog Asharien och Soldarn gå in på Drunoks sida"...

Vad hände med Soldarns invasionsplaner på Damarien? Och korståget som samma rike måste försvara sig mot?

:gremgrin:
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Kanske en dum fråga, men jag har ett bra svar

okej okej... några små fel blev det väl då, men jag skrev ner det jag kunde minnas (visst, jag blandade ihop Primod från den samoriska läran och med Aborat från daak-tron)

Och jag är faktiskt 99% säker på att det är Jargien som har trupper stationerade i drunok och dess huvudstad, inte caserion... Men visst, jag kan ha fel... och jag skvrev bara ner en del av dom konflikter som fanns.

Men visst, jag kanske gjorde några skrivfel då :gremcrazy:
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Kanske en dum fråga, men jag har ett bra svar

Höhö. I is tha besserwissah :gremgrin:.

(har inte fått besserwissra på länge så du får ta smällarna)

*springer och kollar Geografica om Drunok*

Ååååkej, "Drunoks försvar"... bla bla... "Gahallan har byggt upp en liten men effektiv slagstyrka som han planerar att använda för en återerövring av de ockuperade områdena i väster. Denna styrka består av"... bla bla... "1'000 caseriska och ashariska legosoldater. Den jargiska delegationen i staden har protesterat flera gången (inte mitt stavfel) mot denna 'fientliga' upprustning. Kung Gahallan bryr sig dock inte speciellt mycket om vad delegationen tycker om hans nya militära enheter."

Så vi hade båda rätt... (d'oh!!! :gremwink:) Men du har mest rätt eftersom att du sa att de var där för att Jargien vann senaste kriget.

1-1 :gremsmirk:.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
2-1 med Primod/Aborat-grejen

De va ju bra att jag inte hade fel på den punkten iaf (vart lite orolig där ett tag :gremcool:)...

Det där med 1000 legosoldater hade jag inte läst något om (har inte läst om Drunok alls i Geografica... har inte orkat)... så 1-1 där...

Men jag kan hålla med att det där med Primod/Aborat va lite klantigt gjort :gremblush: Det beror på att jag inte har intresserat mig så mycket för Daak-dyrkan utan jag tycker bättre om just Samorismen...

Så egentligen blir det väl 2-1 till dig eftersom jag hade fel med dom religiösa titlarna...
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Cirefalierna i Thalamur Vs Consaber

Speciellt om det finns pengar att tjäna på vapen, förnödenheter, och naturligtvis låna ut pengar.

Då gäller det bara att cirefalierna lånar ut pengar till "rätt" sida, dvs. den vinnande sidan (mest troligt Thalaskierna, men man vet ju aldrig), för dom tjänar ju inte på att låna ut pengar (till Consaber) om Consaber nu blir besegrat och övertaget av Thalamur, för då finns det ju ingen som kan betala skulderna :gremgrin:
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Cirefalierna i Thalamur Vs Consaber

Jag skrev det mesta på grunden att Consaber är handels-konkurrenter till Det Cirefaliska Samväldet, och dom vill nog mer än gärna se sin handelskonkurrent förlora kriget (Thalamur är ju knappast en konkurrent på det sättet). Men jag tänkte inte på det som du säger om att det finns en möjlighet att Thalamur sedan vänder sig mot Caserion... Tänkte inte så långt, plus att det ju knappast är en nära förestående händelse/konflikt, men visst det är sant att Caserion troligen skulle stå på tur om Sabrierna föll...
 
Top