Nekromanti Kanpanjföljet...

Duriel

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
50
Location
Alingsås
Jag har i det fördolda sakta bidat min tid och läst de flesta av inläggen (Typ alla av Riddar Ficon) och kommit fram till EN (1) sak.

Ni har ALLA fel.

Ett kampanjfölje kan innehåla precis vad faaaan som helst. Må detta vara en Minotaur och en Jargisk präst - so be it!

Ett rollspel är, och förblir, en produkt skapad för att skänka glädje till konsumenten - VI! Därför finns det inget som heter en "omöjlig" gruppsammansättning. De riktlinjer som finns att finna i de olika modulerna är enbart för att skapa en världsbild. Men världsbilden är till för SL. Spelarna skall koncentrera sig på sina karaktärer, inget annat!

Det var det om det för det är det enda som jag (förtillfället) har att säga.

- MaD.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Inläggare: Duriel

Jag har i det fördolda sakta bidat min tid och läst de flesta av inläggen (Typ alla av Riddar Ficon) och kommit fram till EN (1) sak.

Ni har ALLA fel.

Ett kampanjfölje kan innehåla precis vad faaaan som helst. Må detta vara en Minotaur och en Jargisk präst - so be it!
Ett rollspel är, och förblir, en produkt skapad för att skänka glädje till konsumenten - VI! Därför finns det inget som heter en "omöjlig" gruppsammansättning.

De riktlinjer som finns att finna i de olika modulerna är enbart för att skapa en världsbild. Men världsbilden är till för SL. Spelarna skall koncentrera sig på sina karaktärer, inget annat!<p><hr></blockquote><p>Är du verkligen säker på det ??
Världsbilden är till inte bara för att SL ska få insperation till äventyren och värden utan för att spelarna ska kunna få insperation till hur de ska spela sina figurer.
När en SL ska göra äventyr OM SL är interserad i att göra ett riktigt äventyr som följer de samhällen som finns i den spelvärd äventyret utspelar sig i så bör spelarna var alite försiktigt i vad de gör för figurer.
Okej på individ nivå kan lugnt en grupp av Tirak, alv och Dvärg fungera bra men när omvärden lägger sig i då Alven och Dvärgens bekanta börjar sky dom som pesten för deras umgänne med en smutsig tirak och mordisk alv/dvärg så kanske dom blir lite trötta på gruppen. Och när Tiraken upptäcker att Alvens och Dvärgens bekanta och familj aktivt försöker smutskasta en eller döda så kanske tiraken blir trött på allt.

Genom att använda värdsbeskrivningen så kan man skapa levande beskrivningar på hur städerna ser ut och hur folk interagerar mellan varandra det i sin tur leder till att spelarna får chans att ROLLspela mer och använda kreativa tänkade när de spelar.

Sedan visst går det att spela spel utan någon som helst värdsbeskrivning överhuvudtaget men det kan lätt bli jobbigt när spelarna vandrar från stad till stad utan att någon sin få en sammanhängade grepp på hur värden ser ut.
Lösningen kan vara att SL skapar sin egen värd där SL skriver om vilka länder som finns och hur de ser på olika varelser och folkslag och på så sätt skälv kan skräddarsy sin värd.

Enklaste lösningen för att SL är att anvädna den medtagna värdsbeskrivningen och genom den snappt få en värd som känns äkta och som har tillbacka hållna konflikter som lätt kan användas till att öka spänningen eller ställa till problem för spelarna.

Givet viss kör man ett Hack and slach äventyr där storleken på musklerna och vapnena är allt som spelar någon roll så kan man glatt ignorera alla eventuella kartor och beskrivningar för att istället koncentrera sig helt på insamlandet av så många monsterskatter som man orkar bära....


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det var det om det för det är det enda som jag (förtillfället) har att säga.

- MaD.
<p><hr></blockquote><p><A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Duriel

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
50
Location
Alingsås
Ja, som sagt...

Precis som du säger. Moduler är till för världsbeskrvning, inte riktlinjer av vad man får eller inte får spela.

- MaD.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: återförklarar

JA men för att SL som redan har mycket att göra ska få en chans att göra ett bra äventyr så kan begränsningarna användas för att SL lättare ska kunna få en grupp av varelser som passar till de äventyr som han har skapat.

Själv har jag varit SL för grupper där majoriteten har varit Alver, Dvärgar, Människor, Tiraker och blandat.
de äventyr där spelarna har spelet blandade grupper har varit de som är svårast att spela inom en civilisation som de beskrivna i Eon värdsbeskrivning.
Lösningen är nästan alltid att man ser till att spelarna till största delen av äventyren rör sig på obekant ort där de kan aktivt undvike problemen eller att man som SL helt enkelt fixar ny kampanj värd där det inte spelar någon roll vad de är.
Problemet med att skapa en ny värd eller spela på ett tidigare ej beskrivet ställe är att DET ÄR NYTT och om det är nytt så måste SL komma ihåg massor av information och skriva upp det han inte kan komma ihåg så att spelarna kan få känslan av upprepning när de återbesöker en stad de en gång tidigare har varit i.

har man beskrivet en stads kultur och utseende på ETT sätt EN gång så bör man beskriva den på SAMMA sätt NÄSTA GÅNG.

Och ja värdsbeskrivningarna kan lätt begränsa spelarna och det är det dom i viss mån är till för men från omvänd syn sätt DE ÄR TILL FÖR SL så att SL kan få förslag på HUR gruppen bäst ska se ut för att spela i Mundana.
Orsaken att Mundana existerar är för att göra äventyrskapandet för SL lättare.
Genom att värdsbeskrivning, samhälls beskriving redan är GJORD i Mundana behöver inte SL ens tänka på sådant utan kan rask bry sig i Intrigen och äventyret.

det i sin tur gör att en nödvändig begränsning existerar.
Begränsningen hindrar inte att spelarna är Tirak, Alv, Dvärg, Jargisk inkvisator, Magiker, i en coh samma grup men begräsningarna klart avslöjar hur många problem SL kommer att få om alla spelar sina figurer i karraktär.
Som SL kan man kanske tycka det är skoj att spela sådana äventyr då och då men uj va jobbigt man får det.



<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Duriel

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
50
Location
Alingsås
Översitteri?

En SL bör aldrig få bestämma vad spelarna skall spela.

Att tvingas till något är ALDRIG kul.

- MaD.
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Är du själv spelledare?

<I>"En SL bör aldrig få bestämma vad spelarna skall spela."</I>

Jag härskar oinskränkt över min spelgrupp . slut

MEN, för att behålla min plats som spelledare ser jag till att gå mina spelare till mötes så ofta jag kan och vill.

OCH, skulle de tycka att jag är för trångsynt och kompromisslös så välkommnar jag egna initiativ till spelledande.

ALLTSÅ, det gäller att komma fram till en kompromiss som alla är nöjda med, men det är alltid spelledaren som drar det tyngsta lasset. Så är inte spelledaren tillräkligt nöjd som kommer han eller hon kanske att tröttna och då får någon annan göra de uppoffringar som spelledandet innebär.

//Jonas
(http://home.swipnet.se/cicle)
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Det finns en balans!!

Då det är SL som blir tvungen att göra det jobbigaste delen av kampanjen hitta på intriger ledtrådar äventyr problem och roliga händelser som spelarna kommer att bli inbladad i.
Så är det inte mer än rätt att SL får rätten att säga till sina spelare om de gör en varelser som är för abbsurd i jämförelse med resten av spelarna.

Men att tvinga någon till något är fel istället bör både spelare och SL sitta tillsammans och göra gubbarna en efter en ( Om tid finns gör jag altid så normalt så får jag sällan tid till fler än1-3 av spelarna i samma kampanj, normalt 5 spelare jag som SL )

På så sätt kan man så spelarnas figurer att bättre passa ihop i till den värd som man som SL tänker gestalta..

OM spelaren efter att ha gjort en jätte stor stark Trukh upptäcker att SL har planerat en lång kampanj där hovintriger bland de alviska furstehusen VS Dvärgiska klanerna så får man fråga sig VEM som ska göra nytt..

SL som kanske suttigt natt efter natt skrivit och tänkt ut alla SLP och intriger och spinnoff intriger skrivit ner hela äventyret sida efter sida...

Eller Spelaren som har greppat några Tärningar och ett rollformulär..

För vem är det som gör det största jobbet...

Jag tvingar sällan någon av spelarna att göra en särskilld typ av gubbe tvärt om istället OM de verkligen vill göra en Trukh så låter jag dom göra det jag varnar dom att den inte kommer passa in men jag låter dom.
Och om alla spelarna gör gubbar som inte passar in tja då slänger jag äventyret och improviserar fram en ny kampanj som passar gruppen.
Och om alla spelarna gör så annorlunda figurer från så många olika arter att de inte passarihop då tvingar jag dom att tänka igenom vad de sysslar med och viklen typ av äventyr de som GRUPP vill spela..

Denna metod har för det mesta gjort kampanjerna till stora framgångar visst någon gång då och då har en eller två av spelarna gjort figurer som inter riktigt har passat in mensom ändå har klarat sig hyfsat de har helt enkelt fått anpassa sig.
Och då gånger då spelarna överaskat mig exempel viss: med att välja Cirfalier ENBART inte standard Asharier, Alv, Dvärg, som de brukar så anpassade jag mig och hittade på ett nytt äventyr som passade en grupp Cirfalier istället för det äventyrs kampanj iden som jag tänkte spelleda.

Cirfalier äventyret Det vart faktist en stor framgång så stor att jag sen skrev om lite av det och när spelarna gjorde nya gubbar då de pensionerade de gamla som rika furstar så lät jag dom tala ihop sig tillsammans med mig och sig själva vilken typ av kampanj de ville ha och efter nästan 8 timmar skratt gräl och skämt så hade de kommit överens om en tirak kampanj som jag efter mycket om och men lyckades anpassa till den ursprungliga kampanj ideen och med Cirfaliska äventyren vi spelade efter år. ( Fick en linjär historia i kampanjerna )


Men att låte spelara göra gubbar helt fritt kan vara lite jobbigt inte bara för SL utan även för de som gör "fel" typ av karraktär specielt om både spelare och SL försöker inspereras av den spelvärd de har tillgång till och använder sig av.

givet viss ibland exprimenterar jag med att göra alternativa kampanjer i egna värdar men själv tycker jag alltid att de är mer jobb än vad jag som SL tycker är praktist.
Hellre satsa helhjärtat på att beskriva äventyren intriger coh SLP än att måste uppfinna allt från städerns namn till hur det ser ut.
Tack vara Mundana kan man lätt få en känsla av HUR husen ser ut och hur städerna ser ut och därifrån kan man så spelarna att leva sig in lite mer de får en känsla av hur gatorna och gränerna ser ut dag som natt.

Genom att använda sig av spelvärdar så kan SL slippa bry sig i ovensäntligheter utan kan till 100% koncetrera sig på det vesäntliga att alla ska få ha skoj under spelet.
Tänk på att det är inte bara spelarna som ska ha skoj utan SL med..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja, fuck u too.
ALLA fel? Bara för att dom inte håller med dig? Jag skrev faktiskt också att man ska, naturligtvis, spela det som man tycker är roligast. Tråkigt att behöva vara så otrevlig. Men jag blev lite sur när du skulle bestämma vad som var rätt och fel.

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Givet...

Men det finns ju sannolika och osannolika följen ändå. Visst ska man acceptera att någon har en osannolik sammansättning av rollpersoner i sin kamanj, det är ju deras ensak och tycker de att det är roligt så skall de väl få ha det också.

Men man kan väl ändå diskutera ämnet "rollpersons-sammansättning" utan att för dens skull döma ut olika spelstilar som "fel". Tycker man till exempel om dungeonhacking så har ingen rätt att racka ned på det och kalla det oseriöst. Skänker det glädje så är det ju seriöst.
Däremot kan man diskutera om det verkligen är "rollspel" eller om gruppens karaktärer egentligen borde umgås alls.

För, om vi konsekvent slutade att diskutera saker skulle det knappast finnas någon mening att ha ett forum. Forumet är väl ändå till för just diskussion, och detta är en av diskussionerna som en hel del vill diskutera. Alltså diskuterar man det.

Eller?

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Översitteri?

Du lyssnar inte på vad hatten sa. Han menade att man ska inte helt och hållet skippa SL och hans kampanj. Du låter faktiskt ganska osympatisk och skiter troligtvis i vad din SL och dina vänner tycker utan gör som du vill.

Jag har en kampanj på G och har bett spelarna spela med "pensionerade" gubbar eller göra vissa från en viss plats. Eftersom de anser att SL troligtvis vet bäst om hur äventyrat kommer att arta sig så gör de som jag BER dem att göra. Om de envisas med att göra en annan så kan jag gå med på det inom rimliga gränser. Är det omöjligt så förklarar jag det för honom och han får spela med en annan person. Jag frågar hur han vill ha sin karaktär och ger sedan förslag till vilka FUNGERANDE rp i den stilen som han kan göra i stället.

Jag håller för övrigt helt med hatten i denna diskussion

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
<I>De riktlinjer som finns att finna i de olika modulerna är enbart för att skapa en världsbild. </I>

Rätt. Men då bör man också tänka på att hela Eon presenterar en sammanhängande värld, där alla delar hänger samman. Varje exempel på världsbilden som presenteras i de olika modulerna hänger samman med helheten. Det här innebär att om man väljer att frångå världsbilden på en punkt så måste man vara beredd på att antingen a) tvingas göra om den på många fler punkter eller b) få en osammanhängande värld. För att ta ett exempel: om du bestämmer dig för att du vill spela i en värld där alver och dvärgar fungerar ihop som fisken i vattnet, så finns det ingen förklaring till alla alv-dvärg-krigen, och du måste antingen lägga ned en massa arbete på att skriva en alternativ världhistoria till Mundana eller finna dig i att spela i en värld där historien inte hänger ihop med nutiden. Men naturligtvis är det så att världsbeskrivningen bara finns till för att hjälpa spelgruppen, och inte på något sätt för att reglera den och hindra den från att göra det den vill.

<I>Men världsbilden är till för SL. Spelarna skall koncentrera sig på sina karaktärer, inget annat!</I>

Fel! Man kan inte åtskilja spelledarens världsskildrande och spelarnas karaktärsskapande, då karaktärerna är en levande del av världen. Karaktärerna måste därför passa in i världen, eller så kommer de att stöta på stora problem i form av misstro, främlingsfientlighet, rädsla, aggression eller simpel oförståelse. De exempel hatten lägger fram i sitt inlägg är lysande. Man kan dra det hela till sin spets och ponera att spelgruppen består av en talande isbjörn, en Judge Dredd-kopia och en POKéMON. Hur skulle inte detta skära sig mot Mundana i övrigt? Isbjörnen och POKéMON:en skulle antagligen stängas in på circus eller läggas till någon furstes samling av missfoster, medan Judgen kanske skulle få den fulla kraften av Daak-kyrkan i korsryggen. Naturligtvis går det även att spela ett scenario där karaktärerna gjorts utan större tanke på spelvärlden, men scenariot kommer att bli svårtspelat och svårspellet, och det är svårt att säga om det skulle bli särskilt roligt.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Re: Översitteri?

<I>En SL bör aldrig få bestämma vad spelarna skall spela.

Att tvingas till något är ALDRIG kul.</I>

Problemet är att om spelarna vägrar anpassa sig till SL:s vilja, så kommer det att bli *SL* som tvingas utföra en massa mer jobb. Och SL tycker att det är lika tråkigt som någon annan att tvingas göra saker.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Översitteri?

"En SL bör aldrig få bestämma vad spelarna skall spela. Att tvingas till något är ALDRIG kul."

Man kan se det så här: om spelarna spelar vafaen de vill så tvingar de spelledaren att göra en massa jobb. Och enligt vad du själv säger så är det aldrig kul att tvingas till något.

Så varför inte kompromissa? Spelledaren sätter vissa ramar som spelarna får hålla sig inom. Ramarna behöver inte vara så hårda, utan det räcker med "sabriska rollpersoner mer eller mindre trogna kungen". Du kan stoppa in rätt mycket där i den ramen. Som ett exempel, ta och applicera den ramen på England istället för Consaber, så får du in ungefär hela hjältegalleriet i Ivanhoe: den svarte riddaren (vem är mer kungatrogen än kungen?) definitivt Ivanhoe, de båda söta damerna, Robin Hood med glada gossar, med lite jobb och övertalning även Cedric och Athelstan, en kasse biroller som till exempel Wamba, och till och med två av skurkarna (prins Johan och Maurice de Bracy ger ju sig till kung Rikards nåd).

Kompromissen går sedan ut på att spelarna håller sig inom dessa ramar och gör det lilla jobbet för det som krävs för det. Spelledaren gör det lilla jobb som krävs utefter rollpersonerna att bygga en intressant kampanj. På så sätt får man rollpersoner som passar kampanjen och passar varandra, samtidigt som spelarna fortfarande har en rätt rejäl frihet på vad för slags rollpersoner de får göra.

Frihet under ansvar och samförstånd är alltid bättre än anarki.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top